به گزارش پارس ، فارس به نقل از خبرگزاری « آسوشیتدپرس» ، کنگره آمریکا مشغول بررسی مجموعه ای جدید از تحریم ها علیه ایران است و این در حالی است که دولت « باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا نگران است که اقداماتی از جمله تحریم علیه ایران منجر به مختل شدن مذاکرات هسته ای با تهران شود.

بر اساس این خبر، لوایح ضد ایرانی مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا در حالی ارائه می شوند که تیم امنیت ملی اوباما در حال سنجش جدیت « حسن روحانی» رئیس جمهور جدید و منتخب ایران در توقف برخی از عناصر فعالیت های غنی سازی اورانیوم ایران است.

برخی از مقامات آگاه می گویند که دولت آمریکا می خواهد طرح های ضد ایرانی کنگره این کشور را تا زمان آغاز ریاست روحانی در ماه آگوست سال جاری میلادی تعدیل کند تا رئیس جمهور جدید ایران نیز فرصت داشته باشد امتیازات دولت خود در موضوع هسته ای ایران را به نمایش بگذارد.

آسوشیتدپرس مدعی شده که تحریم هایی که آمریکا سال گذشته میلادی علیه ایران تحمیل کرد، صادرات نفتی ایران را به نصف کاهش داده است اما با این حال همچنان میلیاردها دلار ماهانه از طریق کشورهای ترکیه، چین و چندین کشور آسیایی دیگر در زمینه فروش نفت عاید ایران می شود.

بر اساس این خبر، ممکن است لایحه ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا پیش از تعطیلی ماه آگوست کنگره تصویب شود. « باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و یکی از حامیان پیشرو در زمینه وضع تحریم های شدیدتر علیه ایران نیز گفته است که لایحه سنا حداقل تا سپتامبر سال جاری به رای گذاشته نخواهد شد.

وزارت امور خارجه آمریکا اظهار نظر خاصی درباره لوایح ضد ایرانی کنگره آمریکا نداشته و صرفا اعلام کرده است که منتظر می ماند تا روحانی ریاست خود را آغاز کند.

* تحریم ایران، موفقیت رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران را به شکست می کشاند

یکی از مقامات ارشد آمریکایی که تمایلی به افشای نامش نداشت، با اشاره به اینکه دولت واشنگتن نگران زمان و محتوای لوایح ضد ایرانی کنگره این کشور است، گفته است: اگر روحانی درباره توافق و مصالحه جدی باشد، تنظیم تحریم های جدید پیش از مذاکرات می تواند منجر به تضعیف وی (روحانی) شود. حتی اگر رئیس جمهور جدید ایران جدی نباشد، اقدامات نفتی (تحریم های نفتی) به خصوص دردسر ساز هستند و موفقیت دیپلماتیک بالقوه آمریکا در قبال ایران را با شکست مواجه خواهند کرد.

بر اساس گفته این مقام آگاه، اگر چین و ژاپن نیز برای مثال تصمیم بگیرند تا درخواست آمریکا برای متوقف کردن تمام واردات نفتی را زیر پا بگذارند، در این صورت دولت آمریکا مجبور خواهد شد تا اجرای این قانون (توقف واردات نفتی ایران) را از طریق قرار دادن نام بانک ها و شرکت های چین و ژاپن در فهرست سیاه قرار دهد و این امر منجر به ضرر اقتصادی گسترده از جمله برای آمریکایی ها خواهد شد؛ بنابراین، نتیجه محتمل این است که آمریکا هیچ کاری انجام ندهد و تحریم ها را توخالی نشان دهد و همبستگی بین المللی برای تحت فشار قرار دادن ایران را از بین ببرد.

به اذعان آسوشیتدپرس، با وجود حمایت دو حزبی گسترده ای که میان قانونگذاران کنگره آمریکا جهت وضع تحریم های شدیدتر علیه ایران وجود دارد، اما برخی از دموکرات ها و جمهوریخواهان از رویکرد محتاطانه دولت آمریکا در قبال ایران استقبال می کنند؛ بر این اساس، ۱۸ جمهوریخواه عضو مجلس نمایندگان در هفته گذشته به بیش از ۱۰۰ همکار دموکرات خود در کنگره پیوستند و نامه ای به اوباما نوشتند و به وی تاکید کردند که به تلاش های آمریکا برای تضمین حصول یک توافق هسته ای از طریق مذاکره با ایران، نیروی تازه ای ببخشد و به روحانی فرصت بدهد.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که روزنامه آمریکایی « واشنگتن پست» اخیرا خبر داد که کنگره آمریکا در آستانه مراسم تحلیف « حسن روحانی» به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، ارسال لایحه تحریم ها علیه ایران به کاخ سفید را به تعویق انداخته است. واشنگتن پست این اقدام را یک اقدام دیپلماتیک خوب برای آمریکا و ایران توصیف کرد.