به گزارش پارس ، فارس به نقل از روزنامه آمریکایی « نیویورک تایمز» ، هرچه جهان در خصوص تعامل دیپلماتیک با ایران در موضوع هسته ای این کشور جدی تر می شود، افراط گرایان واشنگتن و خارج از این کشور بر اقدام نظامی در زمان شکست تلاش ها فشار وارد می آورند.

بعنوان مثال، « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، تلاش می کند تا دولت « باراک اوباما» را تحریک کند که به « حسن روحانی» رئیس جمهور منتخب ایران نشان دهد که گزینه نظامی موجود بر روی میز واقعا روی میز قرار دارد.

این روزنامه ادامه داد که این پیشنهاد باید شامل فرایندی شود که حق ایران برای دنبال کردن برنامه صلح آمیز هسته ای تححت پادمان ها به رسمیت شناخته شود، و غنی سازی اورانیوم محدود شود و به تدریج تحریم ها علیه ایران تححت شرایط فشرده حذف شود.

تازمانیکه آمریکا و ایران بر روی مسئله دیپلماسی سرمایه گذاری کنند، هیچ راهی برای فهمیدن اینکه توافق احتمالی حاصل می شود، موجود نیست اما هیچ کاری به اندازه اینکه ما آقای روحانی را به چالش بکشیم و او را حاشیه بکشانیم نمی تواند این فرصت را تخریب کند.

اوباما اعلام کرده است که نمی تواند دستیابی ایران به سلاح های هسته ای را تحمل کند و به طور دائم بر گزینه نظامی در چنین شرایطی تأکید کرده است. هم اوباما و هم روحانی به شجاعت، ایده های مبتکرانه و مهارت برای مدیریت سیاست های داخلی دو کشور برای ورود به گفت وگوهای معنادار نیاز دارند.

هر دو طرف از زمان پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران برخی اظهارنظرات امیدوارکننده ای مطرح کردند. قدرت های بزرگ برای اقدامات محسوس تر مشتاق تر هستند و روحانی می تواند با انتخاب یک کابینه و مذاکره کننده هسته ای میانه رو و توافق با گفت وگوهای زودهنگام و حتی یک نشست دو جانبه با آمریکا، سیگنال هایی را ارسال کند.

بر اساس نوشته نیویورک تایمز تحریم ها کمک کرده است تا ایران به میز مذاکره بیاید و این تحریم های موجود در عمل باید تقویت شود اما افزودن تحریم های جدید، همانطور که کنگره می خواهد، این ایده را در ایران تقویت می کند که هدف آمریکا غلبه بر دولت ایران است و مذاکرات را غیرممکن می کند.

بر اساس این گزارش، آمریکا باید با آقای روحانی و دیگر شرکای خود تحت عنوان ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) وارد تعامل شود و با یکدیگر به یک پیشنهاد هسته ای گسترده تری برسند که این پیشنهاد باید شامل فرایندی شود برای به رسمیت شناختن حق ایران برای دنبال کردن انرژی هسته ای با اهداف صلح آمیز تحت پادمان ها، محدود کردن غنی سازی اروانیوم و لغو تدریجی تحریم ها تحت شرایط فشرده.

نیویورک تایمز در پایان تأکید کرد که زمان آزمون برای اوباما و روحانی است و عدم موفقیت روحانی برای حصول پیشرفت در خصوص رسیدن به یک توافق می تواند برای تمام خاورمیانه فاجعه بار باشد.