به گزارش پارس ، فارس به نقل از خبرگزاری شینهوا، کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که « باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در نشست گروه ۲۰ (G۲۰) که قرار است در سپتامبر سال جاری میلادی در شهر « سنت پطرزبورگ» برگزار شود، شرکت می کند.

« جی کارنی» در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: G۲۰ هیأتی از ۲۰ کشور است، روسیه، امسال میزبان نشست گروه ۲۰ در سنت پطرزبورگ است و قصد و نیت ما و رئیس جمهور است که برای این دیدار به روسیه سفر کند.

سخنگوی کاخ سفید گرچه از تصمیم اوباما برای حضور در نشست گروه ۲۰ خبر داد اما اطلاعاتی درباره احتمال برگزاری نشست رئیس جمهور آمریکا با « ولادیمیر پوتین» همتای روس وی در آستانه برگزاری این نشست منتشر نکرد.

کارنی در حالی از سفر اوباما به روسیه در ماه سپتامبر خبر داده است، که پیشتر چند نفر از سناتورهای آمریکایی از او خواسته بودند که در صورتیکه روسیه، « ادوارد اسنودن» را به واشنگتن استرداد نکرد، اوباما سفر ماه سپتامبر خود به روسیه را لغو کند.

« لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه و « پال چاک شومر» همتای دموکرات وی، قطعنامه ای را روز جمعه مطرح کردند و خواستار محل تشکیل نشست « جی ۲۰» شدند و دلیل آن را عدم توانایی روسیه در استرداد اسنودن به آمریکا برای محاکمه به دلیل اتهامات جاسوسی اعلام کردند.

اسنودن، پیمانکار ۳۰ ساله سابق سازمان امنیت ملی آمریکا است که در اوایل ژوئن سال جاری میلادی به « هنگ کنگ» سفر کرد و در مصاحبه با روزنامه انگلیسی « گاردین» از برنامه جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا تحت عنوان « پریسم» در خصوص جاسوسی از تماس های تلفنی و نظارت محرمانه بر اینترنت شهروندان آمریکایی و شهروندان کشورهای دیگر پرده برداشت.

این افشاگری خشم مقامات آمریکا را برانگیخت و اسنودن را به جاسوسی متهم کردند و خواستار استرداد وی شدند، این پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا هم اکنون در ترانزیت فرودگاه « مسکو» است و به دنبال دریافت اقامت موقت در روسیه است.

کارنی مجددا در سخنان خود بر موضع واشنگتن مبنی بر اخراج اسنودن از روسیه و بازگشت او به آمریکا برای محاکمه در دادگاه تأکید کرد.