به گزارش پارس به نقل از فارس، « لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه آمریکایی روز گذشته (سه شنبه) در گفت وگو با نشریه آمریکایی « هیل» چاپ کنگره این کشور اعلام کرد که اگر روسیه به « ادوارد اسنودن» مامور سابق سیا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که از برنامه های فوق محرمانه این آژانس پرده برداشته است پناهندگی بدهد، اوباما باید به فکر تحریم بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ در روسیه باشد.

این جمهوریخواه آمریکایی از ایالت « کارولینای جنوبی» با اشاره به اینکه صریح ترین پیام هایی را که می تواند برای روسی ها ارسال می کند، با اشاره به احتمال تحریم بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ در روسیه گفت: این بایکوت ممکن است کمک کننده باشد زیرا کاری که آنها (روسی ها در قبال اسنودن) در حال انجام آن هستند، ظالمانه است. ما قطعا روابط خود را روسیه را به شیوه ای مثبت احیا نکرده ایم. اگر آنها به این مرد (اسنودن) پناهندگی بدهند، همانطور که می دانیم، این اقدام نقض حاکمیت قانون محسوب می شود و سیلی به صورت آمریکا خواهد بود.

پیشنهاد گراهام برای تحریم بازی های المپیک زمستانی در روسیه در حالی مطرح شده است که روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی در شهر ساحلی « سوچی» در نزدیکی مرز این کشور با گرجستان، میزبان این بازی ها خواهد بود.

این بازی ها قرار است از ۷ فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شوند.

اسنودن مامور سابق سیا است که اخیرا در مصاحبه با روزنامه انگلیسی « گاردین» ، از برنامه های فوق محرمانه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مکالمات تلفنی و ارتباطات تلفنی شهروندان آمریکایی و خارجی پرده برداشته و توسط واشنگتن به جاسوسی متهم شده و تحت پیگرد قرار دارد.

این مامور سابق سیا در حال حاضر در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می برد و رسما خواستار گرفتن پناهندگی موقت در روسیه شده و قول داده است که از افشای اطلاعات بیشتر که می تواند به آمریکا صدمه بزند، خودداری کند.

حضور اسنودن در فرودگاه مسکو و درخواست پناهندگی وی از روسیه منجر شده است که روابط سرد بین آمریکا و روسیه گرفتار تنش های بیشتری شود.

« جی کارنی» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته خود اعلام کرد که پیام دولت واشنگتن روشن است و اسنودن باید برای محاکمه به آمریکا باز گردانده شود.

درحالیکه آمریکا از روسیه درخواست کرده است که اسنودن را به خاک آمریکا باز گرداند اما کرملین از پیروی از این خواسته واشنگتن سر باز زده و اعلام کرده است که اسنودن جرمی در خاک روسیه مرتکب نشده و بنابراین مسترد نخواهد گشت.