به گزارش پارس ، به نقل ازافکارنیوز، نشریه اکونومیست سه ماه قبل ایران را با شاخص فلاکت ۴۴ درصدی، در رتبه سوم جهانی و رتبه اول منطقه ای قرار داد

  رتبه بندی آخر اکونومیست با استناد به آمارهای سال ۲۰۱۱ میلادی انجام گرفته بود. این رتبه بندی مربوط به ۹۶ کشور جهان بود و با توجه به آمار نرخ تورم و بیکاری در سال ۲۰۱۱ میلادی، ایران را با عدد شاخص ۳۳ درصد، در رتبه سوم قرار داد. در سال ۲۰۱۱ تنها کشورهایی که دروضعیتی بدتر از ایران قرار داشتند کشور مقدونیه با بیکاری شدید بالای ۳۰٪ و شرایطی متفاوت از ایران و کشور ونزو ئلا با شرایطی نزدیک به ایران بودند.

روند رشد شاخص فلاکت از سال ۸۴ شتابی سریع داشته به گونه ای که این شاخص در پایان سال ۸۷،۳۵.۹ درصد و در پایان سال ۹۰ بر اساس آمارهای موجود حدود ۴۰ درصد به ثبت رسیده است.

با احتساب نرخ تورم و بیکاری در خرداد ماه این رقم ۴۸.۳ درصد خواهد بود. خیز تورم به سمت ۴۰ درصد که بی سابقه ترین نرخ تورم در تاریخ ایران است، در حالی پیش بینی افزایش رقم شاخص فلاکت را به بالای ۵۰ درصد می رساند که حقایق مربوط به وضعیت بحران بیکاری و تخریب زیرساخت های تولیدی و صنعتی و کشاورزی ایران در ۸ سال گذشته هنوز مشخص نشده است و معلوم نیست دولت آمارهای خود را با چه روشی محاسبه کرده است.

شاخص فلاکت از تجمیع نرخ تورم و بیکاری به دست می آید. این شاخص را دو اقتصاددان آمریکایی به نامهای « آرتور اوکان» و « رابرت بارو» در دهه ۱۹۷۰ میلادی معرفی کردند. هرچند هر کدام از آنها روشی دیگر را در محاسبه شاخص فلاکت ارائه داد، « اوکان» از فرمول ساده جمع کردن نرخ تورم به علاوه نرخ بیکاری استفاده می کرد و « بارو» آن شاخص را از ترکیب تولید ناخالص داخلی و نرخ سود بانکی بدست می آورد ولی عاقبت شاخص فلاکت رابر اساس فرمول آقای « آرتور اوکان» برسمیت شناخته شد. بزبان ساده شرایط « رکود تورمی» نماد بالا بودن شاخص فلاکت شناخته شده است.