به گزارش پارس به نقل از فارس، وزارت خارجه سودان امروز سه شنبه نسبت به اظهارات مارک سیموندز وزیر امور آفریقا در کابینه انگلیس درباره حضور عمر البشیر، رئیس جمهور سودان در اجلاس سران اتحادیه آفریقا در نیجریه ابراز تاسف کرد.

وزارت خارجه سودان در بیانیه ای تاکید کرد: اظهارات مسئول انگلیسی برای تحقیر اتحادیه آفریقا است و اتحادیه افریقا نهادی است که اراده همه کشورهای آفریقایی را بیان می کند و انگلیس به دنبال تحقیر دانایی سران کشورهای آفریقایی و احساس مسئولیت سیاسی و اخلاقی آنها و کوچک شمردن اراده ملت های آفریقایی و انتخاب های دموکراتیک آنها است.

وزارت خارجه سودان گفت: اظهارات وزیر انگلیسی بدترین نمونه دوگانگی در معیارهای لندن و عدم پایبندی به اخلاقیات و اصول سیاسی است همان گونه که انگلیس پس از اینکه افکار عمومی و جهانی را به سمت و سوی توجیهات دروغین همچون بمب هسته ای سوق دادند در جنگ سال ۲۰۰۳ علیه عراق شرکت کردند و آن جنگ به کشته شدن یک میلیون نفر منجر شد.

سودان تاکید کرد: دولت انگلیس درباره سخن گفتن از قربانیان خشونت ها در دارفور هیچ استناد اخلاقی ندارد به خصوص که انگلیس رهبران گروه های شورشی دارفور را به حضور پذیرفته است و در ترور امضا کنندگان توافقنامه صلح دارفور دست دارد با وجود اینکه می داند این شورشیان تحت پیگرد بین المللی هستند.

سیموندز در بیانیه ای گفته بود اقدام نیجریه در پذیرش حضور عمر البشیر در این کشور این پیام رسوا کننده را به قربانیان دارفور می رساند که مجازات کسانی که منتظرش هستند بار دیگر به تعویق افتاد.

دادگاه جنایی بین المللی در سال ۲۰۰۹ حکم دستگیری عمر البشیر، رئیس جمهور سودان را به اتهام کشتار شهروندان در منطقه دارفور در غرب این کشور صادر کرد.

نیجریه از جمله ۱۲۰ کشوری است که توافقنامه دادگاه لاهه را امضا کرده است.

مقامات آفریقایی تاکید می کنند دادگاه لاهه ابراز دست غرب برای تحقق اهداف خود در قاره ثروتمند آفریقا است.

عمر البشیر یکشنبه شب برای حضور در نشست سران اتحادیه آفریقا درباره بیماری های واگیردار وارد آبوجا، پایتخت نیجریه شد و پس از حضور در نشست دیروز این اتحادیه به کشورش بازگشت.