به گزارش پارس ، ولی الله شجاع پوریان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پیروزی گفتمان اعتدال و استقبال مردم از این گفتمان در انتخابات اخیر تاکید کرد: از آنجایی که به طور معمول در کشور ما روسای جمهور به مدت هشت سال روی کار هستند، امروز و با توجه به انتخاب آقای روحانی به عنوان فرد اعتدال گرا ضروری است که ادبیات و سازوکار این گفتمان تبیین شود و به اطلاع عموم مردم برسد.

وی با بیان اینکه" اولین فردی که می تواند در تبیین گفتمان اعتدال تاثیرگذار باشد، شخص رییس جمهور است" ، اظهار کرد: بخشی از این گفتمان توسط شخص رییس جمهور یعنی آقای روحانی تبیین شده و بخش دیگر نیز با انتخاب اعضای کابینه و همکاران رییس جمهور و بررسی نوع دیدگاه این افراد نسبت به مسائل مختلف کشور کامل می شود.

این فعال سیاسی افزود: رسانه ها و سایر صاحبنظران می توانند با بحث درباره اعتدال، این حرکت را تکمیل کنند و تعریف جامعی را از گفتمان اعتدال ارائه دهند.

شجاع پوریان با اشاره به نقش رسانه ها در تبیین گفتمان های رایج در جامعه نیز گفت: رسانه ها به دلیل ارتباطی با افکار عمومی دارند می توانند نقش بسیار تاثیرگذاری در تبیین یک گفتمان در جامعه داشته باشند. رسانه ها می توانند با برگزاری میزگردهای متخلف و با حضور سلایق سیاسی و همچنین ایجاد پرسمان های گوناگون در زمینه گفتمان اعتدال، نقش بسیار موثری در تبیین شاخصه های این گفتمان نیز ایفا کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه" تحلیل و بررسی صحبت های آقای روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بهترین روش برای تبیین شاخصه های گفتمان اعتدال است" ، اظهار کرد: در راستای تبیین گفتمان اعتدال واجب است که بازگشتی به شعارها، ادبیات و گفتمان آقای روحانی در هنگامه انتخابات داشته باشیم. چنانچه مجموعه سخنرانی های وی را جمع آوری کنیم و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، می توانیم یک شاخص مناسب برای این گفتمان در نظر داشته باشیم.

وی افزود: در این صورت ممکن است این پرسش بوجود بیاید که چرا گفتمان اعتدال که قرابت زیادی با گفتمان اصلاح طلبی دارد، خود را گفتمانی اصلاح طلب تلقی نمی کند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که آقای روحانی به تندروی های که گاه در عرصه اصلاحات صورت گرفته و همچنین برخی ساختارشکنی هایی که با نام اصلاح طلبی انجام شده است، توجه داشته است؛ بنابراین تلاش کرده است تا با انتخاب نام اعتدال بر ایده خود، آن بخش گفتمان اصلاح طلبی را از گفتمان خود حذف کند و در نتیجه می توان گفت که آقای روحانی تلاش دارد گفتمان اصلاح طلبی را در چارچوب اعتدال بوجود بیاورد تا بتواند از تندروی ها و کاستی هایی که در گفتمان اصلاح طلبی وجود داشته است فاصله بگیرد.

شجاع پوریان با اشاره به ادعاهایی که از سوی برخی افراد و گروه ها راجع به گفتمان اعتدال مطرح می شود نیز اظهار کرد: همواره در فضای سیاسی کشور تفکرها و بینش های سیاسی موجود تلاش داشته اند تبیین روشنی نسبت به فضای سیاسی کشور داشته باشند. آنها با مقایسه گفتمان حاکم با خطوط سیاسی خود به دنبال این هستند که فاصله خود با گفتمان حاکم را مورد سنجش قرار دهند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه" این مقایسه ها و بررسی ها به معنای مصادره کردن یک گفتمان نیست" ، افزود: این گروه ها و همچنین گفتمان اعتدال، در چارچوب نظام عمل می کنند و به نظر من هرکدام از این گروه ها این حق را دارند که نقاط اشتراک و قرابت خطوط سیاسی خود با یک گفتمان خاص را بیان کنند.

وی در پایان با بیان اینکه" آسیب شناسی گذشته می تواند از ایجاد فاصله میان اهداف و ادعاهای یک گفتمان جلوگیری کند" ، خاطرنشان کرد: چنانچه گفتمانی که به تازگی روی کار آمده نسبت به گفتمان های گذشته آسیب شناسی کند و تلاش داشته باشد از نقاط ضعف این گفتمان ها درس بگیرد، می تواند از ایجاد فاصله میان اهداف و ادعاهایش جلوگیری کند.