به گزارش پ ارس به نقل از ایسنا، موسی زی در نشست هفتگی اش با خبرنگاران با اشاره به سفر هفته گذشته ارشاد احمدی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان به جمهوری اسلامی ایران گفت: وی یک سفر رسمی سه روزه به تهران داشت. باید گفت که این اولین سفر رسمی وی بعد از انتصاب به سمت معاونت سیاسی وزارت امور خارجه بوده است.

او ادامه داد: آقای احمدی در این سفر علاوه بر انجام دومین جلسه مشورت های سیاسی وزارت خانه های خارجه افغانستان و ایران در سطح معاونان، با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، معاون وزارت کشور و هم چنین معاون وزارت امورخارجه ایران در امور آموزش و تحقیق، ملاقات های رسمی موثری انجام دادند.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت: همان طوری که به همه روشن است روابط جمهوری اسلامی افغانستان با جمهوری اسلامی ایران از جمله نزدیک ترین روابط افغانستان با کشورهای خارجی است. افغاتستان و ایران به صفت دو کشور هم کیش و همسایه، دو کشور هم فرهنگ و هم زبان، در طول ۱۰ سال گذشته روابط بسیار نزدیک، صمیمانه و دوستانه داشته اند. ما امیدوار هستیم که بتوانیم در سال های آینده در جریان ریاست جمهوری جدید ایران این روابط را به سطح بالاتر ارتقا بخشیم.

موسی زی ادامه داد: در سفر معاون وزیر خارجه افغانستان به تهران بحث و گفت وگو درباره طیف وسیعی از مسایل مربوط به روابط دو جانبه افغانستان صورت گرفت. دولت ایران یک بار دیگر از پروسه صلح که تحت رهبری و مالکیت دولت افغانستان باشد، حمایت قوی خود را اعلام کرد که ما از آن ها اظهار سپاس می کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افغانستان از برگزاری سومین جلسه مشورت های سیاسی در سطح معاونان وزیران خارجه دو کشور در آینده در کابل خبر داد و افزود: در سفر اخیر آقای ارشادی به ایران، توافق شد تا در کمیسیون مشترک درباره امور کنسولی بین دو کشور که قبلاً ایجاد شده و امیدوار هستیم در آینده نزدیک دایر شود، موضوع انتقال محکومان به حبس افغان از زندان های ایران و رسیدگی به پرونده های این محکومان افغان در زندان های ایران و دیگر مسایلی که مربوط به همکاری های عدلی و قضایی می شوند، پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به سفر رییس قوه قضاییه افغانستان به ایران تصریح کرد: در جریان سفر قاضی القضات افغانستان به ایران کمیته ای مشترک بین وزارت امور خارجه، داخله، عدلیه در سطح دولت افغانستان تشکیل شد. ما امیدواریم تمام مسایل مربوط به همکاری های عدلی و قضایی که با جمهوری اسلامی ایران مطرح شده محقق شود و صحبت های لازم صورت گیرد و آمادگی های لازم وجود داشته باشد تا در جلسه کمیسیون مشترک همکاری های کنسولی برای انتقال محکومان به حبس و رسیدگی به مشکلات زندانیان افغان در ایران بحث های مفید و پیشرفت های ملموس انجام گیرد.

موسی زی درباره توافق نامه امنیتی افغانستان و آمریکا گفت: مذاکرات ما با ایالات متحده امریکا روی یک موافقت نامه دو جانبه امنیتی تا به هنوز در حالت تعلیق است و هر زمانی که رییس جمهور کرزای تصمیم بگیرد تا این مذاکرات از سر گرفته شود، ما آن را به هموطنان خود اعلام می کنیم و مذاکرات را از سر می گیریم، اما امضای یک موافقت نامه همکاری های امنیتی با ایالات متحده امریکا که در آن به منافع افغانستان توجه شود و در آن حاکمیت ملی افغانستان به صورت کامل مورد احترام قرار گیرد و هدف از آن تامین امنیت، صلح و تقویت نهادهای امنیتی افغانستان باشد، به نفع افغانستان است.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان تاکید کرد که هرگونه تلاشی که در راستای صلح در افغانستان صورت می گیرد، باید تحت رهبری دولت افغانستان باشد و باید مالکیت آن به دست دولت باشد در غیر این صورت نتیجه مثبت و نتیجه ای که به خیر مردم افغانستان باشد در بر نخواهد داشت.

او با اشاره به نقش پاکستان و طالبان پاکستان در پروسه صلح خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از پروسه صلح دولت افغانستان معتقد است گام عملی عاجلی که جمهوری اسلامی پاکستان می تواند در حمایت از پروسه صلح افغانستان بردارد، رهایی رهبران طالبانی است که آن ها را گرفتار کرده اند و در پاکستان به زندان انداختند. ما امیدوار هستیم که جمهوری اسلامی پاکستان این قدم را بردارد و در کل از تلاش های صلح دولت افغانستان به صورت صادقانه و عملی حمایت کند.