دور تازه مذاکرات در شرایطی آغاز شده است که هنوز بدبینی‌های زیادی به طرف‌های غربی وجود دارد؛ اینکه آنها واقعا تمایل به اجرای تعهداتشان دارند یا صرفا مذاکرات ابزاری برای نیل به اهداف خودشان است؟

حسین کنعانی‌مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «تیم مذاکره‌کننده بر اساس نقشه راه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره برجام و خطوط قرمزی که ایشان مشخص کرده‌اند، وارد این دور از مذاکرات شده‌اند و این دور ادامه مذاکرات قبلی و پیش‌نویسی است که تیم ایرانی ارائه داده است. خواسته ایران تا اینجای کار به سمع و نظر 1+4 به‌طور مستقیم و به آمریکا به‌طور غیرمستقیم رسیده است».

او ادامه داد: «من تصور می‌کنم آمریکایی‌ها در این دور از مذاکرات در پی ورود دوباره به برجام هستند اما نه برای انجام تعهدات بلکه برای استفاده از مکانیزم ماشه و همراه‌کردن روسیه و چین با خود در این مسیر. در نهایت هم ایران را مقصر اجرانشدن مفاد برجام جلوه دهند. اگر احیانا در این مسیر تحریم‌هایی هم رفع شود، تحریم‌هایی خواهد بود که در وضع اقتصادی ایران تأثیر چندانی نگذارد».

این تحلیلگر سیاسی بیان کرد: «در حال حاضر ایران صرفا موضوع رفع تحریم‌ها را مطرح کرده است و طرف‌های دیگر مذاکره هم روی این موضوع کار می‌کنند. به نظر من اگر آمریکایی‌ها به تعهداتشان برنگردند ایران باید از برجام خارج شود و در آن صورت اگر قرار باشد توافقی صورت بگیرد باید تحت عنوان یک توافق جدید و جدای از برجام باشد».

او همچنین درباره نقش روسیه و چین اظهار کرد: «روسیه و چین با آمریکا درگیری‌های زیادی در حوزه اقتصادی دارند اما در صورتی که آمریکا بتواند از نظر اقتصادی خواسته‌های آنها را تأمین کند ممکن است در حوزه سیاسی با این کشور کنار بیایند. روسیه و چین معامله‌گرند و دنبال منافع خود هستند».

کنعانی‌مقدم در پایان ارزیابی کلی خود درباره مذاکرات وین را این‌طور تشریح کرد: «به‌طور کلی به مذاکرات خوش‌بین نیستم. بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌خواهد با فشار حداکثری و امتیازگیری وارد برجام شود و در نهایت از مکانیزم ماشه را فعال کند. ما نباید فریب لبخندها و ژست‌های دیپلماتیک غربی‌ها را بخوریم. اروپایی‌ها هم که هم رفیق دزند و هم شریک قافله و اصلا نباید روی آنها حسابی باز کرد. در نهایت راه ما مقاومت خواهد بود؛ باید مقاومت کنیم تا تحریم‌ها خنثی شوند».

 

منبع: مثلث آنلاین