مذاکرات وین، مذاکرات هسته‌ای نیست. مذاکرات وین به منظور لغو تحریم‌های ظالمانه است.

به گزارش پارس نیوز، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در تور اروپایی خود به فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا سفر کرد و با مقامات این کشورها دیدار و مذاکره کرد. این درحالی است که علی باقری با هدف گفت‌وگوها بر سر لغو تحریم‌ها حدود دو هفته پیش به بروکسل و مسکو سفر کرده بود. 

باقری هفته گذشته با همتای چینی تلفنی گفت‌وگو و بعد از گفت‌وگوی تلفنی با انریکه مورا توافق شد که مذاکرات هشتم آذر ماه در وین برگزار شود.

این درحالی است که حسین امیر عبداللهیان، وزیرخارجه کشورمان در توییتی با اشاره به سفر اخیر علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان به تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان و رایزنی‌های صورت گرفته در این سفرها نوشت: «این روزها دکتر باقری گفتگوهای موفقی را در اروپا دنبال می کند. ما در میز مذاکرات وین آماده نیل به توافق خوب هستیم. بازگشت همه طرفها به تعهدات یک اصل مهم و راهگشاست است

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت‌وگوها با مقامات اروپایی را سازنده و مثبت اعلام کرد و و تاکید کرد که ایران خواستار تضمین است که آمریکا بار دیگر از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد.

علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد پرونده هسته‌ای کشورمان که در چهارمین مقصد سفرش به چند کشور اروپایی صبح روز جمعه وارد مادرید شد، در گفت‌وگویی درباره دیدار با برخی از همتایان اروپایی خود در روزهای اخیر و دیدگاه آنها برای پیشبرد این گفت‌وگوها توضیح داد: «من در سه روز گذشته گفت‌وگوهای خیلی خوبی با مقام‌های سیاسی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس داشتم.گفت‌وگوها در عین حالی که «صریح و جدی» بود، ولی «سازنده و روبه جلو» بود.ما نگاه خودمان را به طور خیلی صریح و شفاف درباره چارچوب‌های لازم در گفت‌وگوهای پیش رو به آن‌ها گفتیم و نگاه‌مان را با آنها به اشتراک گذاشتیم و انتظاراتمان را از گفت‌وگوهای آینده به آنها اعلام کردیم.»

همچنین معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با روزنامه انگلیسی گاردین گفت: «ایران تعهدی می‌خواهد که آمریکا دوباره از توافق هسته‌ای امضا شده توسط قدرت‌های جهانی خارج نمی‌شود.» 

باقری افزود: «در مذاکرات وین میان ایران و دیگر امضا‌کنندگان طرفین توافق نتوانستند بر سر وسیله‌ای برای راستی‌آزمایی اینکه تحریم‌های آمریکا لغو شده‌اند و تاثیری عمل‌گرایانه روی تجارت با ایران داشته‌اند، به توافق برسند.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در این باره گفت: «ما به راستی‌آزمایی احتیاج داریم و این موضوع هنوز حل نشده است.یکی از موضوعاتی است که هنوز نهایی نشده، کافی نیست که فقط در توافق ذکر شود.» 

*رایزنی‌های تلفنی وزیر امور خارجه

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی «سرگئی لاوروف» همتای روس خود با اشاره به توافق صورت‌گرفته با هماهنگ‌کننده برجام در خصوص زمان برگزاری گفت‌وگوها با گروه ۱+۴، تأکید کرد که پیشرفت سریع گفت‌وگوها مستلزم آن است که طرف‌های اروپایی و آمریکا با اجتناب از زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند.

وی همچنین در تماس تلفنی «وانگ یی» همتای چینی خود با بیان این‌که آمریکا و طرف‌های اروپایی به صورت واقع بینانه وارد مذاکره شوند تا توافق به سرعت حاصل شود، تصریح کرد: آمریکا نمی‌تواند سیاست شکست‌ خورده فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی را ادامه داده و همزمان مدعی مذاکره و توافق باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین  در مکالمه تلفنی با «لیز تراس» همتای انگلیسی، یادآور شد که بخش اعظم توافقات تجاری بین دو کشور پس از برجام اجرایی نشده‌ و ارتقای حجم تجارت و تسهیل مراودات مالی بین دو کشور نیازمند افزایش تحرک و اقدامات لندن است.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص برجام نیز بر مسئولیت آمریکا در به وجود آمدن شرایط کنونی تأکید کرده و تصریح کرد که برخی طرف‌ها نیز با مسئولیت‌ناپذیری و سکوت در برابر اقدامات آمریکا، به بروز وضعیت فعلی دامن زده‌اند. 

امیرعبداللهیان همچنین در تماس تلفنی همتای فرانسوی، خطاب به «ژان ایو لودریان» با بیان این که ایران خواهان دستیابی به توافق خوب است، تصریح کرد: بی اعتنا به رفتار غیرسازنده تحریمی آمریکا، به افزایش توان دفاعی کشورمان با قدرت ادامه می‌دهیم.

*موضع ایران در از سرگیری مذاکرات

جمهوری اسلامی ایران، خواستار تضمین از سوی مقامات غربی است لذا به گفته کارشناسان ‌تضمین روی کاغذ زمانی معتبر خواهد بود که تضمینی عینی آن را پشتیبانی کند،ارزش تضمین عینی هم به بازگشت پذیری متناسب وابسته است.

باید در نظر داشت که ایران اطمینان ندارد که آمریکا پایبند به توافقات است یا خیر و در صورتی که مجددا از توافقی خارج شود قطعا دوباره با مشکل روبرو خواهیم شد چراکه آمریکا به تعهد ساده خودش در برجام عمل نکرد لذا ایران به دنبال تضمین است.

همچنین آنچه قرار است در وین طی چند هفته  آینده اتفاق بیفتد به مفهوم از سرگیری مذاکرات قبلی در اتریش نیست بلکه شروع فرآیندی جدید به همراه رویکرد جدید برای رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است لذا بدعهدی آمریکا و همراهی اروپایی‌ها ایران را وادار می‌کند تا از طرف مقابل راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و دریافت تضمین از آنها بخواهد و در غیر اینصورت ادامه مذاکرات سودی در بر نخواهد داشت.ی

طبق شنیده ها یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است.مضاف بر این، دولت جو بایدن اعلام کرده که هیچ‌گونه ضمانتی درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام نمی‌دهد.