مذاکرات وین، در صورت عملی شدن تعهدات به نتیجه می‌رسد. مذاکرات وین باید تحریم‌ها را لغو کند.

 

سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری خود درباره مذاکرات وین و ترکیب تیم مذاکره کننده گفت: «مذاکرات وین انجام می‌شود و روند آن در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود. قرارنیست هیچ متن و توافقنامه جدیدی مذاکره شود، اینکه در وزارت خارجه ترکیب تیم چطور باشد، قبلاً از بانک مرکزی و وزارت نفت افرادی بوده‌اند و این بار نیز همین ترکیب خواهدبود، مهم این است که تداوم از حیث گفتگوها انجام خواهد شد.»

خطیب‌زاده با بیان اینکه شبانه‌روز دوستان ما در حال مُرور مباحث هستند، اظهار داشت: «ما یک ساعت را بعد از این‌که فرآیند بررسی داخلی درباره مذاکرات به جمع‌بندی برسد از دست نخواهیم داد. روزهای آتی روزهایی خواهد بود که تعاملات بیشتری را در حوزه «برجام» و گفتگوهای وین شاهد خواهید بود.»

حسن لاسجردی در این رابطه به خبرنگار پارس نیوز گفت: ظاهراً پرونده مذاکرات هسته‌ای در وزارت امور خارجه باقی خواهد ماند و از این وزارتخانه خارج نخواهد شد و این مذاکرات توسط مقامی پیگیری خواهد شد که هم‌رده یا همردیف آقای عراقچی است و آن شخص هم آقای باقری است. اما اگر احیاناً دولت و مجموع نظام تصمیم بگیرد که پرونده به شورای عالی امنیت ملی سپرده شود، دبیر شورا مسئول پیگیری مذاکرات خواهد بود، ولی در حال حاضر تصمیمی در خصوص خروج پرونده مذاکرات هسته‌ای از وزارت خارجه اتخاذ نشده است.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه وزیر امور خارجه کشورمان تغییر پیدا کرده، وزیر جدید از این حقوق برخوردار است که با تیم مورد اعتماد خود و دولت به مذاکرات برجامی بازگردد نه با تیم مذاکره‌کننده قبلی؛ بنابراین قطعاً تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تغییر خواهد کرد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی  در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات وین در روزهای آینده نسبت به مذاکرات گذشته پیچیده‌تر خواهد بود یا خیر، خاطرنشان می‌کند: به نظر بنده تأثیرگذاری ایران و آمریکا در این مذاکرات بیشتر از نقش سایر بازیگران است. معادلات مذاکرات وین به زلف ایران و آمریکا گره خورده و سایر بازیگران در حاشیه هستند و بیشتر نقش تسهیل‌کننده مذاکرات را برعهده دارند. 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به پالس‌های مثبت از سوی ایران و آمریکا؛ مذاکرات وین به زودی آغاز می‌شود، اما اینکه نتیجه مذاکرات چه خواهد شد، پاسخ به این پرسش کاملاً به نحوه مذاکره و درخواست‌های مطروح در مذاکرات بستگی دارد. اگر درخواست‌های مطرح‌شده در مذاکرات معقول و منطقی باشد، قطعاً خیلی سریع به نتیجه خواهیم رسید، اما اگر مطالبات مانند دفعات گذشته پیچیده باشد، احتمال طولانی شدن مذاکرات بسیار زیاد است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اظهار بی‌اطلاعی ظریف از برخی بندهای برجام متذکر می‌شود: با توجه به اینکه در آستانه مذاکرات برجام قرار داریم، نباید بر موضوعات اختلاف‌افکن و جنجالی تأکید شود و اگر چنین رفتاری ادامه پیدا کند، به نقطه ضعف ما تبدیل خواهد شد و طرف مقابل درصدد امتیازگیری برخواهد آمد. همه آنهایی که به منافع ملی علاقه‌مند هستند باید مراقب باشند که کسی را تخریب نکنند تا تکلیف مذاکرات روشن شود.