دولت رئیسی آغاز به کار کرد. مردم از دولت رئیسی انتظار کار و حل مسائل را دارند. دولت رئیسی باید به تمام وعده‌های خود در قبال مردم عمل کند.

بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم که از روز شنبه در مجلس شورای اسلامی آغاز شده بود، روز چهارشنبه بالاخره به پایان رسید و تکلیف وزرای  پیشنهادی ابراهیم رئیسی مشخص شد.

تمام وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم به جز «حسین باغگلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفتند و رئیس جمهور سه ماه فرصت دارد گزینه تصدی وزارت آموزش و پرورش را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی رئیسی، آغاز کار دولت سیزدهم است و طبق گفته ابراهیم رئیسی، از روز پنجشنبه چهارم شهریور، دولت کار خود را شروع خواهد کرد.

 همه چراغ ها سبز شد به جز یک مورد، این عبارت خلاصه رایی است که مجلس یازدهم به دولت سیزدهم داد تا سید ابراهیم رئیسی با گرفتن رای قاطع از نمایندگان مجلس که میانگین رای وزاری پیشنهادی وی بالاتر از 150 رای مثبت بود دولت مردمی خود را تشکیل دهد و در اولین روز آغاز هفته دولت که مصادف است با شهادت رئیس جمهور آموزگار و مردمی است راهی حرم مطهر حضرت امام (ره) شود تا ندای آغاز به کار دولت خود را در آنجا سر دهد.

اما نکته مهم در مورد آغاز به کار دولت سیزدهم عهد نامه‌ای بود که توسط تمام اعضای هئیت دولت به خصوص شخص رئیس جمهور امضا شده است.

در حقیقت اعضای دولت سیزدهم، با امضای این عهدنامه اصول و ارزش‌هایی همچون توجه به محرومان، فساد ستیزی و قانون‌گرایی، رفع موانع تولید، چابک سازی نظام اداری با بهره گیری از فناوری اطلاعات و شایسته سالاری در انتخاب مدیران راسرلوحه کلیه تصمیم گیری‌ها و اقدامات خود قرار داده و به آن ملتزم شدند.

در متن  "عهدنامه مدیران دولت مردمی" اینطور آمده‌است که :شعارها و برنامه دولت مردمی که با حماسه انتخابات ۲۸ خرداد مورد اقبال عمومی قرار گرفت؛ برآمده از آرمان‌های انقلاب اسلامی، گفتمان امامین انقلاب و ناظر بر برنامه های دولت است.

لذا تمامی خادمان مردم در این دولت، اصول و ارزش‌های ده‌گانه زیر را سرلوحه کلیه تصمیم گیری‌ها و اقدامات خود قرارداده و به آن ملتزم باشند.

۱- التزام عملی به ارزش‌های انقلاب اسلامی

۲- توجه به نیازهای اولویت‌دار مردم به ویژه محرومان و اقشار آسیب پذیر و استفاده بهینه از تمامی ظرفیتها در جهت رفع آنها

۳- ارج نهادن به فرصت خدمت بی منت به مردم و تلاش مخلصانه و جهادی در گره گشایی از مسایل مردم با محوریت وحدت ملی و تقویت پیکره واحد ایران اسلامی و اهتمام در تأمین عادلانه حقوق عامه

۴- فسادستیزی و نفی مطلق روابط ناسالم اداری، شناسایی زمینه های فسادزا و تعارض منافع و اقدام قاطع، سریع و مؤثر در جهت رفع آنها

۵- قانون گرایی، پاسخگویی، شفافیت و انضباط مالی، طهارت اقتصادی و پرهیز از اشرافی‌گری

۶- تولید محوری و اهتمام در رفع موانع تولید، ترویج کالای ایرانی، شناسایی تمامی ظرفیت ها و استعدادهای کشور و حرکت به سوی فعال سازی کامل آنها به عنوان رویکرد حاکم بر تمامی ارکان و اجزا دولت

۷- بهره گیری از فناوری اطلاعات و ابتکارات دانش بنیان در هوشمند سازی و چابک سازی نظام اداری، تأمین دسترسی عادلانه مردم به خدمات عمومی و دولتی و تبدیل آن به ابزاری برای نظارت مردمی

۸- شایسته سالاری در انتخاب خدمتگزاران مبتنی بر معیارهای؛ انقلابی بودن، کارآمدی،‌ پاک دستی و فساد ستیزی، مردم محوری

۹- توسعه ارتباط با آحاد جامعه و رعایت کرامت مردم و تعامل مؤثر با رسانه ها،‌نقدپذیری و اهتمام جدی به افکار عمومی

۱۰-تمهید و تأمین شرایط مناسب برای مشارکت مردم به ویژه نخبگان، صاحبنظران، جوانان و کارآفرینان در حل مسائل کشور و جهش به سوی ایران قوی

این عهدنامه در کنار مباحث والتزامات شیرین و دلچسبی که مطرح کرده است یک سند یا پیمان نامه میان مردم و دولت نیز تلقی می شود، سندی و مدرکی که بر اساس آن دولت جدید چارچوب و قالب فعالیت های اجرایی خود را تنظیم کرده‌است و در واقع یک بروشور اجرایی در اختیار مردم قرار داده است به معنایی دیگر  از آنجاییکه مطالب مطرح شده در این عهدنامه دغدغه امروز جامعه و فضای سیاسی کشور است لذا  به انتظارات نسبت به فعالیت های دولت حاضر شکل می دهد و مردم و جامعه نخبگانی احتمالا بر اساس آن دولت را قضاوت خواهند کرد....