برخی کارشناسان معتقدند برجام هیچ دستاوردی برای کشور نداشته است. نمایندگان مجلس به روند اجرای برجام واکنش نشان دادند. ایران هشت سال معطل برجام ماند و دست آخر غربی‌ها در برجام کارشکنی کردند.


روز چهارشنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با رییس‌جمهور و دولت دوازدهم، ضمن استفاده از تجربه‌های دولت یازدهم و دوازدهم، از بی‌اعتمادی به غرب به ویژه آمریکا سخن گفتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مورد فرمودند:« یک تجربه بسیار مهم در این دوران عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب که آیندگان باید از آن استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آن‌ها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌بندد به این دلیل است که نمی‌توانند.»

این بیانات رهبری نشان از رهنمودهای تازه‌ای به دولت رئیسی خواهد بود مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها همواره در طول سال‌ها با اقدامات خود نشان دادند که نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد و در واقع به نتیجه نرسیدن برجام نیز به همین دلیل اقدامات کارشکنانه آمریکا است لذا نباید در آینده نسبت به برجام خوشبین بود بلکه باید اگر قرار است برجامی هم در کار باشد، با رویکرد جدید و بدون اعتماد به غرب و و در ادامه قانون مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد.

در همین راستا، گفت‌وگویی با نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی داشتیم که بدین شرح است:

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز در مورد فرمایشات رهبری مبنی بر اعتماد دولت به غرب اظهار داشت: در واقع کارنامه هشت ساله دولت روحانی به غرب گرایی و پذیرفتن به نوعی کدخدا بودن آمریکا در طول این سال‌ها نشان داد که هیچ دستاوردی برای کشور نداشت و هشت سال وقت کشور و عمر مردم بی‌جهت صرف اعتماد از طرف این دولت به غرب شد.

وی تصریح کرد: در طول این همه سال مذاکرات، آنچه که داده شد و آنچه که گرفته شد، اصلا قابل مقایسه نیست و ما در واقع به خاطر این عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم، کشورمان دچار ضررهای بسیاری شد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت اقتصادی کشور نیز به دلیل همین موارد است و کشور را به عقب نگه نداشت.

عزت و حکمت دستور کار دیپلمات‌ها باشد

حاجی دلیگانی به یک اصل در سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در بحث سیاست خارجی، اصل حکمت و عزت بسیار مهم است و که بنیان سیاست خارجی را تشکیل می‌دهد لذا دولتمردان و دیپلمات‌ها باید همواره این موضوع را مدنظر داشته باشند.

وی به شرایط برجام در آینده اشاره کرد و گفت: اینکه برجام در آینده چه شرایطی پیدا می‌کند، مستلزم بررسی همه جانبه و گرفتن خروجی از آنچه که تا الان بودن است، صورت می‌گیرد که جمع‌بندی آن در سطح مجلس و قوه مجریه و شورای عالی امنیت ملی اتفاق خواهد افتاد.

برجام با خط و مشی جدید دنبال خواهد شد

حاجی دلیگانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیاز به یک تلفیق خط و مشی در برجام وجود دارد که با رویکردی جدید دنبال خواهد شد.