« سعید خطیب‌زاده » سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت مرزها و گذرگاه‌های مرزی با افغانستان پس از تحولات اخیر در مرز اظهار داشت: مرزهای جمهوری‌ اسلامی ایران به همت مرزبانان غیور کشورمان در  آرامش و امنیت بوده و ناامنی در مرزهای کشورمان با افغانستان وجود ندارد.

* ورود تعدادی از کارکنان افغانستانی به داخل خاک ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با توجه به درگیری‌های رخ داده در گمرکات اسلام قلعه و ابونصر فراهی در داخل خاک افغانستان تعدادی از کارکنان افغانستانی به داخل خاک ایران آمده‌اند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران وفق قوانین و مقررات  و بر اساس قراردادهای مرزی با افغانستان و در چارچوب حسن همجواری، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال شرق کشور نیز در بازدیدی که صبح امروز از منطقه دوغارون داشت، گفت: هیچ مشکلی در امنیت مرزهای ایران وجود ندارد و در حال حاضر تمامی مرزهای شرقی و مشترک ایران با افغانستان در امنیت کامل است. (اینجا بخوانید)

گفتنی است روز گذشته گمرک اسلام قلعه در مجاورت مرز ایران ( شهرستان تایباد) به تصرف طالبان درآمد و تعدادی از سربازان پاسگاه اسلام قلعه و کارمندان گمرک افغانستان با ترک محل کار خود، ضمن متواری شدن به سمت مرز ایران، اسحله و تجهیزات انفرادی خود را به نیروهای مرزبانی و ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل داده و وارد خاک ایران شدند.