« سعید خطیب‌زاده » سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) درپی دغدغه اعلام شده از سوی  مقام معظم رهبری در زمینه تمهیدات انجام شده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شعب اخذ رأی در خارج از کشور، ضمن قدردانی از توجه ویژه ایشان به ایرانیان مقیم خارج از کشور و خصوصا تاکید مقام معظم رهبری در خصوص زمینه سازی برای حضور پر رنگ آنان در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در آذرماه سال ١٣٩٩ وزارت امور خارجه، آغاز فرآیند انتخابات را به همه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ابلاغ و درخواست کرد که مقدمات برگزاری انتخابات در حوزه کشور متوقف فیه را فراهم آورند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در فروردین‌ ماه سالجاری وزارت امور خارجه اقلام و ملزومات مورد نیاز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از جمله تعرفه انتخابات را با حضور نمایندگان ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان تحویل و متعاقبا به همه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان ارسال کرد.

خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: به دنبال تعیین رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور و همچنین رئیس هیات نظارت بر انتخابات خارج از کشور تشکیل هیأت‌های اجرایی در همه محل‌های اخذ رای در خارج از کشور  و همچنین ۲۰۰ نفر ناظر شورای نگهبان انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین بیان کرد: براین اساس ۱۳۳ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و ۲۳۴ شعبه اخذ رای در خارج از کشور آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شده است و فقط در سه کشور سنگاپور،  یمن و کانادا (با توجه به قطع روابط و تعطیلی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور) انتخابات برگزار نخواهد شد.

خطیب زاده تأکید کرد: در خصوص زمینه سازی حضور ایرانیان خارج از کشور خصوصا با توجه به محدودیت‌های اعمالی در برخی از کشورها در زمینه کرونا، تلاش گسترده‌ای در کشورهای مختلف انجام شد تا ضمن فراهم شدن شرایط برگزاری انتخابات برای ایرانیان خارج از کشور، پروتکل‌های بهداشتی کشورهای میزبان نیز رعایت شود که در همین ارتباط نیز در برخی کشورها همانند مالزی به رغم شرایط سخت قرنطینه، صندوق اخذ رای پیش بینی شده تا امکان برگزاری انتخابات حتی به صورت محدود فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تصریح کرد: در ساعات باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همکاران ما در وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور در حال تلاش هستند تا حداکثر آمادگی برای برگزاری انتخاباتی در شأن ایرانیان مقیم خارج ایجاد شود و قطعا با بیانات دلگرم کننده و توجه ویژه‌ای که مقام معظم رهبری در این زمینه داشتند با تلاش و جدیت مضاعف این ماموریت انجام خواهد شد.

به گزارش فارس، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ در سخنرانی تلویزیونی اظهار داشتند: به دست اندرکاران انتخابات ضمن خسته نباشید سفارش کنم که اولاً‌ تمهیدات لازم را برای حضور مردم پای صندوق فراهم کنند. شرکت مردم طوری باشد که به سلامت جامعه صدمه‌ای نزدند. البته اعلام کردند دارند تلاش می‌کنند. ثانیاً‌ مشکل کمبود تعرفه‌های انتخاباتی. یکی از مشکلات این است که همیشه به ما گزارش می‌دهند که تعرفه نیست یا چند ساعت از انتخابات می‌گذرد اما هنوز نرسیده است.

ایشان عنوان کردند: در گزارش‌های مربوط به خارج از کشور به بنده گزارش شده است در برخی از کشورها شاید تعداد زیادی از کشورها آمادگی‌های لازم به نحو مطلوب فراهم نشده است. از وزارت کشور و وزارت خارجه جدا مطالبه می‌کنم که این قضیه را دنبال کنند و چون وقتی باقی نیست، نگذارند در این کشورها ایرانی‌هایی که علاقه‌مند هستند که در رای گیری شرکت کنند، بمانند. (بیشتر بخوانید)

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه ۲۴ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران اظهار داشت: در راستای تسهیل برگزاری این انتخابات در خارج از کشور، ستاد انتخابات در خارج از کشور در معاونت کنسولی و مجلس وزارت خارجه تشکیل شده که فرآیند از ۶ ماه قبل در وزارت خارجه آغاز شده است. در آذر ماه گذشته به همه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و سفارتخانه‌ها در نامه‌ای دستورالعملی را صادر و از آنها خواستیم پس از ابلاغ دستورالعمل تمامی واجدین شرایط اخذ رای را احصا و به مرکز اعلام کنند.

وی گفت که براساس برآوردهای غیررسمی حدود سه و نیم میلیون نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم و افزود: در فروردین ماه سال‌جاری نیز تمامی اقلام، ملزومات و نیازمندی‌های نمایندگی‌ها احصا و سعی شد که تامین شود. حدود یک میلیون برگ تعرفه انتخابات به وزارت خارجه تحویل داده شده که ۶۷۹ هزار و ۳۸۲ برگ تعرفه برای دور اول و دوم به نمایندگی‌ها ارسال شده است.