«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، مسئولیت توقف ناآرامی و تلاطم موجود در افغانستان ، متوجه آمریکا است.

به نوشته پایگاه اینترنتی سفارت چین در واشنگتن، ونبین در نشست خبری روز پنجشنبه گفت: «اکنون، اوضاع در افغانستان، بر سر دوراهی مهمی بین جنگ و صلح و هرج و مرج و نظم است که چالش‌های بزرگی را با خود به همراه دارد».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: «گرچه آمریکا اساساً خروج نیروها از افغانستان را تکمیل کرده است، همچنان مسئولیت کمک به این ملت برای حفظ ثبات، توقف تلاطم‌ها و تحقق صلح و بازسازی را بر عهده دارد».

ونبین متذکر شد: «آمریکا به عنوان مقصر آغاز مسئله افغانستان، باید مسئولانه رفتار کند تا انتقال آرام [قدرت] در افغانستان را تضمین کند. آمریکا نباید این مسئولیت را به گردن دیگران انداخته و به سادگی از معرکه بگریزد. باید تلاش‌هایی صورت گیرد تا این اطمینان حاصل شود که خروج نیروهای خارجی به تلاطم و درگیری منجر نمی‌شود».

او در ادامه گفت: «چین همواره باور دارد که مذاکرات سیاسی تنها راه صحیح برای حل مسئله افغانستان است. ما از طرف‌ها می‌خواهیم به مذاکرات مسالمت‌آمیز برگشته و منافع کشور و مردم آن را در اولویت قرار دهند، محرکه گفت‌وگوهای بین افغانی را حفظ کنند، در راستای بازگشت طالبان به جریان اصلی سیاست مسیر میانه‌روی را اتخاذ کنند و چارچوب وسیع و گسترده‌ای را برای آینده سیاسی این کشور رقم بزنند و بنیاد صلح پایدار در افغانستان را پایه‌ریزی کنند».

ونبین گفت: «چین آمادگی دارد در راستای تلاش فعالانه جهت پیشبرد مذاکرات بین افغانی و صلح و بازسازی در این کشور، به کشورهای منطقه و جامعه جهانی ملحق شود».

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آن‌ها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

با اینکه دولت آمریکا پیش‌تر تاریخ یازدهم سپتامبر را برای تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرده بود، رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که تاکنون حدود نود درصد از سربازان آمریکایی خاک این کشور را ترک کرده‌اند.

علاوه بر این، نشریه «پولیتیکو» به نقل از دو مقام آمریکایی خبر داده است که روند خروج نظامی این کشور از افغانستان «عملاً تکمیل شده است».

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه شب اعلام کرد، مأموریت نیروهای این کشور از افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) خاتمه می‌یابد.

بایدن در یک سخنرانی ضمن طرح این ادعا که ارتش آمریکا مأموریت خود در افغانستان را به شکل موثری انجام داده است، گفت: «فرماندهان نظامی به من توصیه کرده‌اند که سریعاً از افغانستان خارج شویم».

همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره خروج آمریکا از افغانستان، نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته (پنجشنبه) به نمایندگان پارلمان این کشور خبر داد که حضور اشغالگرانه انگلیس در افغانستان بعد از ۲۰ سال به پایان رسید.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوری که اخیراً «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: «طالبان از روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می‌کند».

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) طی سخنانی در نشست پایانی گفت‌وگوهای بین الافغانی تهران گفت: «شجاعت در صلح مهمتر از شجاعت در جنگ است، زیرا برای صلح باید ایثار و گذشت داشت و از خواسته‌های حداکثری چشم پوشید و به خواسته‌های طرف دیگر توجه کرد، خصوصا در این گفت‌وگوها که طرف دیگری وجود ندارد و هر دو طرف برادران هم و در جستجوی صلح و آرامش برای ملت افغانستان هستند».

از سوی دیگر «سید رسول موسوی» دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه پنجشنبه شب هشدار داد، آمریکا به‌دنبال ایجاد جنگ داخلی در افغانستان است.