به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر" مصطفی اللباد" ، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک الشرق در قاهره در گفتگو با نشریه" دی سایت" ، در پاسخ به این پرسش که بعد از رویارویی های خونین بین ارتش و اخوان المسلمین در دوشنبه گذشته حالا چه اتفاقاتی در مصر خواهد افتاد، اظهار داشت: شرایط در مصر، بسیار متزلزل و بی ثبات است و می تواند به سرعت غیر قابل کنترل شود. در میدان التحریر قاهره هر شب تجمع بزرگ مردمی در حمایت از روند سیاسی جدید در مصر برگزار می شود.

وی افزود: در اصل من درباره آینده مصر خوش بین هستم. انقلاب دوم مصر غیر قابل برگشت است. اخوان المسلمین از قدرت کافی برای تغییر دوباره مناسبات در کشور برخوردار نیستند. در پایان، آنها نیز به ساختار سیاسی جدید در مصر خواهند پیوست. در درون اخوان المسلمین تنش های زیادی بین نیروهای جدید و قدیمی وجود دارد.

این کارشناس مصری در ادامه درباره سلفی ها اظهار داشت: سلفی ها در مصر بازیهای سیاسی را به راه انداخته اند. حامی اصلی منطقه ای آنها، یعنی عربستان سعودی از برکناری مرسی استقبال کرده است. سلفی ها در ائتلاف باقی خواهند ماند. آنها بلند پرواز هستند و علاقه دارند از اخوانی ها پیشی بگیرند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا ائتلاف انقلابی جدید، این کشور را از محمد مرسی بهتر اداره می کند، گفت: چالشهای بزرگی وجود دارد. بسیاری از مردم نه تنها به دلیل سیاستهای مرسی، بلکه به دلیل شرایط بد اقتصادی و نبود عدالت اجتماعی به خیابانها آمده اند. مصر با بسیاری از علایق متناقض مبارزه می کند.

" اللباد" همچنین خاطر نشان کرد که در چنین شرایطی ما باید حالا اولویتها را در نظر بگیریم. زمان می گذرد و این مسئله بسیار ضرورت دارد که ما فورا یک دولت انتقالی را بسازیم. من بر این عقیده ام که مصر می تواند بهتر از قبل مدیریت شود.

وی در ادامه درباره سرنوشت اخوان المسلمین در مصر گفت: اخوان المسلمین یک اقلیت قدرتمند و خوب سازماندهی شده هستند. آنها در انتخابات پارلمانی بعدی بار دیگر یک جایگاه خوبی را به دست خواهند آورد. اخوانیها می دانند که روی آوردن به خشونت آنها را شکست خواهد داد. در حال حاضر مذاکرات غیر مستقیمی بین اخوان المسلمین و مقامات ارتش وجود دارد. نیروهای امنیتی و رهبران موقت مصر می خواهند اخوان المسلمین را هم در امور مشارکت دهند، تا نشان دهند که کودتایی در کار نبوده است.

این کارشناس مصری در بخش پایانی این گفتگو با تاکید بر اینکه جنبش اخوان المسلمین در مصر ورشکسته شده است، در عین حال خاطر نشان کرد که من اعتقاد ندارم که آنها به خشونت متوسل شوند