دور نهایی مناظره انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته برگزار شد. در این مناظره نامزدهایی که مدافع وضع موجود بوده یا با دولت فعلی همکاری و همیاری کرده‌اند، بنا به جایگاه ضعیف خود نزد افکار عمومی، تلاش کردند تهاجمی‌تر ظاهر شوند و رقبای خود را مقصر وضع موجود نشان دهند. اغراق در برخی وعده‌ها در بحث‌های روز گذشته نیز مشهود بود. هر چند که موضوع مناظره سوم مربوط به دغدغه‌های مردم بود، در اثنای آن موضوعات مربوط به سیاست خارجی هم مطرح شدند. یکی از مهمترین موارد مربوط به سیاست خارجی و اظهارات حجت الاسلام ابراهیم رئیسی بود که در آن سیاست خود درباره برجام را اعلام کرد. او گفت که دولتش به توافق تایید شده به صورت مشروع متعهد خواهد بود، اما در عین حال گفت که اجرای توافق هسته‌ای دولتی مقتدر می‌طلبد و دولت فعلی قادر به این کار نیست. با پایان مناظره‌های تلویزیونی اما کارزار رقابت‌های انتخاباتی به پایان نمی‌رسد و داوطلبان طی روزهای آتی به تبیین برنامه‌های خود از طریق پلتفرم‌های مختلف ادامه خواهند داد. هر چند مناظره‌های انتخاباتی به لحاظ سنتی در عرصه رقابت‌ها تاثیر قابل توجهی  دارند، به نظر می‌رسد که با گرایش روزافزون به شبکه‌های اجتماعی، تنور انتخابات می‌تواند همچنان داغ بماند یا حتی داغتر شود.
​​​​​​حال اینکه مجموع سه مناظره به ویژه مناظره سوم تا چه حد توانسته است، نگاه مخاطبان نسبت به کاندیداها را تحت تاثیر قرار دهند محل سوال است و پاسخ آن را می‌توان در رجوع به نظرسنجی‌های آتی یافت. مجموع اظهارات نامزدهای انتخاباتی نشان داد که دولت‌هایی که بر سرکار می‌آیند وظایفی را برعهده دارند و در این خصوص باید پاسخگو باشند. 
حجت الاسلام رئیسی در این خصوص گفت که رئیس جمهور در برابر همه تکلیف دارد و مردم هم نسبت به او حق دارند. در ادامه می‌توانید محورهای مهم کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره سوم را بخوانید.
 حجت‌الاسلام رئیسی: در نظام بانکی باید تحول صورت گیرد
حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که تصویر دولت آینده وی از گرانی و نرخ بالای تورم چه خواهد بود، گفت: دغدغه‌هایی که اعلام کردید، بخشی از دغدغه‌های مردم است، دغدغه‌های مردم زیاد است. ما در نشست‌های فراوان و مردمی که در آستان مقدس رضوی و قوه قضائیه با مردم داشتیم، از نزدیک در جریان بسیاری از خواسته‌ها و مشکلات آن‌ها قرار گرفتیم. در ارتباط با مردم برای مهم‌ترین دغدغه‌هایشان، راهکار پیدا کرده‌ام و ان‌شاءالله اگر رأی مردم به ما تعلق گرفت،برای دولت آتی پیش‌بینی کردیم که برنامه اقتصادی را در سه بخش خلاصه کنیم. البته یک ابر موضوعاتی داریم که آن‌ها را اگر زمانی باقی بماند اعلام خواهم کرد. می‌خواهم اشاره کنم به این سه موضوعی که مهمترین مسئله است، یکی اصلاح دولت و مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض است که بخش اول است.
وی در ادامه افزود: مسئله دوم حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و بخش سوم جهش در تولید و تقویت کسب‌وکار است. نسبت به بخش اول که برخی از این دغدغه‌ها همان‌طور که اشاره کردیم، به نظر من یکی از مشکلاتی که مردم امروز با آن روبه رو هستند، فساد است.  حجت‌الاسلام رئیسی تاکید کرد: ما این کار را زمانی که در آستان قدس مشغول به فعالیت بودیم، انجام دادیم اطلاعات مربوط به شرکت‌های اقتصادی که تعداد آن‌ها ۳۵ تا ۴۰ شرکت بود را پشت ویترین گذاشتیم تا مردم ببینند و این باعث اعتماد مردم می‌شود. شفافیت موجب افزایش اعتماد عمومی می‌شود بنده از روزی که به قوه قضائیه آمدم یکی از مسائلی که مردم، رسانه‌ها و نمایندگان مجلس می‌گفتند حساب خاص در اختیار رئیس قوه قضائیه بود. با دوستان گفتیم تمام تلاش‌تان را بکنید. شفافیت مسئله بسیار مهمی است اگر شفافیت اجرا شود شما یقین داشته باشید که اجرای کامل مقررات شفافیت، زمین‌خواری، قاچاق کالا، مسئله فرارهای مالیاتی و بسیاری از این فسادها کنترل خواهد شد. موضوع دیگر تحول ساختاری است در این راستا مسئله مهم تحول در نظام بانکی است دولت‌های مختلف آمده‌اند گفته‌اند ما می‌خواهیم تحول در نظام بانکی ایجاد کنیم، اما ما امروز بانک‌ها را یکی از موانع تولید می‌بینیم.
وی افزود: اصلاح سوم، اصلاح در نظام مالیاتی است که حتما باید صورت بگیرد و باید بوروکراسی زائد و فسادزا در سازمان مالیاتی با ایجاد سامانه هوشمند حل شود. سامانه هوشمند جزو برنامه‌های جدی ما است. مالیات هم باید عادلانه و جدی و واقعی شود و کاهش مالیات از ۲۵ درصد به واحدهای تولیدی به ۱۰ درصد برسد. البته با یک شیب ملایم این کار امکان‌پذیر است. وی در فرصت ۴ دقیقه‌ای، گفت: به مسئله خوزستان اشاره شد. مرجع قانونی در ارتباط با سفر خوزستان، ستاد ملی با کرونای تهران و مرکز بود که اجازه دادند و همه مقدمات لازم انجام شد و اهواز یکی از استان‌هایی بود که به آن بدهکار بودم، چرا اینقدر ناراحتی دارید؟ وی با طرح این سوال که نظر من درباره FATF را از کجا ذهن‌خوانی کردند که نظر من چیست، گفت: اگر منافع ملت در قراردادی تامین شد ما هیچ مشکلی نداریم، وگرنه نمی‌توانیم منافع مردم را به حراج بگذاریم. رئیسی ادامه داد: از رئیس قبلی بانک مرکزی پرسیدند که منافع برجام چیست، پاسخ داد هیچ! حداقل به مواضع خودتان پایبند باشید. وی تاکید کرد: اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است. شما وقتی جوجه کُشی و صف مرغ دارید نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده، برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند.   وی بیان کرد: اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را به مردم اعلام می‌کنیم تا مشخص شود که ما به پرونده آن‌ها در دستگاه قضائی رسیدگی کردیم. وی بیان کرد: درباره این لیستی که آقای همتی به من داده، مردم می‌پرسند اگر قرار بوده بدهند چرا اینجا و بعد از مسئولیت می‌دهند؟ اگر هم نباید می‌داده این چه کاری است؟ ما بارها از بانک مرکزی خواستیم لیست ارزهای صادراتی را به ما بدهد. ۲۵ میلیارد دلار ارز بوده که ما هرچه پیگیری کردیم ۷ میلیارد دلار را بیشتر اعلام نکردند. بعد هم دولت فهمید که باید خودش مشکل را حل کند و به قوه قضائیه نفرستد.
حجت‌الاسلام رئیسی افزود: نمی‌دانم اگر من نبودم آقایان در جلسه چه می‌خواستند بگویند؟ اینجا جای برنامه دادن است. چرا از اقبال مردم به من ناراحتید؟ اگر شک دارید بروید بین مردم و نظرشان به خودتان را ببینید.اعتماد مردم به من این است که حرف غیر صادقانه نمی‌زنم. هیچ فیلتری در قوه قضائیه در دوران من صورت نگرفت. من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه مردم آسان و بعضا رایگان باشد.هیچ روزنامه و رسانه‌ای در زمان من مسدود نشده و این باور من است.اگر می‌خواهید دوقطبی ایجاد کنید با وجود شماها راه نمی‌افتد. وی تاکید کرد: طرح بنزین در جلسه شورای عالی سران قوا فقط برای هماهنگی بود ولی در اجرایش بسیار بی تدبیری بود و گزارش‌های دبیرخانه شورا وجود دارد و اولین پاسخگو باید آقای روحانی باشد. رئیسی افزود: جهت‌گیری ما در جهت عدالت خواهد بود و دولت باید بتواند همه ظرفیت های کشور را مورد استفاده قرار دهد و قدرت اجماع سازی داشته باشد. یک قدرت اجرایی قوی داشته باشد و برنامه برای دولت مهم است و برنامه بدون کارنامه امری شعاری می شود و کارنامه موید برنامه است.
این نامزد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: رئیس جمهور رئیس همه مردم است و همه مردم برای او جمهور هستند و او در برابر همه تکلیف دارد و مردم هم نسبت به او حق دارند و ما خود را نسبت به پیگیری مسائل مردم مکلف می دانیم.
 سعید جلیلی: برجام یک چک بی‌محل بود 
سعیدجلیلی در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره گفت: درباره تورم، امروز متوسط نرخ کشور‌های دنیا ۲ و نیم درصد است، بیش از صد کشور در این حد و زیر ۵ درصد تورم را آورده اند، سوال این است که چرا در ایران حل نشده، پاسخ‌ها هم که مشخص است، چرا حل نشده؟ 
وی ادامه داد: رئیس جمهور باید فهم صحیحی از مناسبات جهانی و ظرفیت‌های داخلی کشور داشته باشد. مشکل این است که حداقل فهم از مناسبات جهانی وجود ندارد و بر همین مبنا هم می خواهند نسخه بپیچند. جهش تولید منوط به جهش صادرات و جهش صادرات منوط به جهش تعاملات خارجی است که دوستان در این زمینه کارنامه بسیار ضعیفی دارند، چون تعاملات خارجی را با دو سه کشور خلاصه کرده اند و معلوم است که این جواب نمی دهد.
این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در همین مذاکرات موجود طرف با پر رویی تمام تر می گوید موضوعات فراوان دیگری هم داریم و اهرم تحریم را هم خواهیم داشت. در اینجا باید به مردم بگویید در این زمینه چه برنامه ای دارید. باید اهرم دشمن را از دستش خارج کرد نه اینکه بگوییم عده ای
 در داخل نگذاشتند.
جلیلی تأکید کرد: در روابط خارجی باید تهدید و فرصت را با هم دید و تهدید را به حداقل رساند و از فرصت‌ها نهایت استفاده را کرد.نسبت به تبادلات بانکی ما ۱۱ طرح داریم که می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد. بانک مرکزی بیاید یک طرح بدهد بگوید برای این تبادلات مالی چه کار کرده است.برجام یک چک بلامحل بود.
 زاکانی: ام‌المسائل کشور گرانی و تورم است 
علیرضا زاکانی، در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که تصویر دولت آینده وی از گرانی و نرخ بالای تورم چه خواهد بود، گفت: من سعی می‌کنم ناظر به همین ۷ نکته‌ای که فرمودید نکاتی که الان گفتید و درج کردم بگویم و پراکنده نگویم که موضوع معلوم شود. ام‌المسائل کشور گرانی و تورم است. وی افزود: ناظر به عدالت و کاهش فاصله طبقاتی به هر حال امروز رقابت بین غارتگران و غارت‌شدگان است بنده سعی می‌کنم که تلاشم این بوده که در این ۴۲ سال صدای مظلومین و خفتگان و غارت شدگان باشم این جا موضوع مفاسد و بی‌عدالتی فوق العاده بالا است سعی‌ام این بوده که با گردن کلفت‌ها درگیر شوم با دادستان تهران (از فقر) و با وزیر ۲۰ سال پیش اطلاعات، با وزیر نفت، با معاون رئیس جمهور، با برادر رئیس جمهور سعی کرده ام که با گردن کلفت‌ها طرف شوم و غیر از این هم راه و چاره‌ای برای برخورد با فساد نیست بنده معتقد هستم که باید ریشه فساد را خشک کرد و به مردم عزیز وعده می‌دهم که در دولت اقدام و اصلاح ریشه فساد را خشک کنم با دستان خالی امروز در مقابل مفسدین ایستاده‌ام راه را بلدم و ریشه فساد را خشک خواهم کرد. زاکانی در ادامه سومین مناظره در نقد اظهارات سایر نامزد‌ها گفت: مردم عزیز مشکل ما سه نان است که از سفره شما برداشته؛ ندانستن، نخواستن و نتوانستن. مظهر تام و تمام آن دولت آقای روحانی است و کسانی هستند که در این دولت کار کردند. مشکل ما دروغگویی است اگر واقعاً پینوکیویی در عالم واقع پیدا می‌شد که می‌خواست در کسوت این آقایان قرار گیرد، دماغش چند دور، دور زمین می‌چرخید.
وی در ادامه افزود: چرا با مردم صادق نیستیم و دروغ می‌گوییم؟ این خیلی زشت است، صداقت داشته باشیم. آقای همتی آبان ۹۸ گفت که نرخ بنزین ۴ دهم درصد تاثیر دارد و بنزین در حوزه اقتصادی مشکلی ندارد. اینجا تمام موارد نوشته‌های خود آقای همتی هست که قیمت بنزین در تورم در حدود چهار واحد درصد در سال خواهد بود.
وی گفت: به هر حال کارت سوخت را برداشتند ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر مسکن مهر به کشور ضرر زدند. حرف سیاسی که مشکل را حل نمی‌کند اگر حرف سیاسی خواستید بزنید ما استاد حرف سیاسی هستیم به شما یاد می‌دهیم چه بگویید که گرفتار نشوید. ما الان واقعاً با بانیان وضع موجود مواجهیم.
وی ادامه داد: ماجرای بنزین و نامه شهریور ۹۸ آقای همتی برای ۵ هزار تومان بنزین را مطرح کردم که ایشان انکار کردند. آقای همتی صحبت از فیلترینگ و رفع آن می‌کنند اما ایشان کامنت‌های زیر اینستاگرامش بسته بود و تازه باز کرده است.این دولت عامدانه این رفتارها را می‌کند؛ جنگ اقتصادی را به جُنگ شادی تبدیل کردند و صبح جمعه به ریش مردم خندیدند. آقای رئیس جمهور با ماشین خارجی به کارخانه خودروساز داخلی رفت و برخی هم با کفش به چادر زلزله‌زدگان وارد شدند!
 قاضی‌زاده هاشمی: در پنجره طلایی هستیم اما دچار انسداد شده‌ایم
 امیرحسین قاضی زاده هاشمی در نخستین بخش از آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید ببینیم توزیع منابع در کشور به چه ترتیب است و میزان درآمدها و همچنین وضعیت اشتغال در چه وضعی است. ما شاهد افزایش نرخ بیکاری در سراسر کشور هستیم، از سویی اشتغال در بخش تولید در حال کاهش و در بخش خدمات کارمندی در حال افزایش است. همچنین ما شاهد یک عدم توازن در بخش آموزش و مسکن هستیم. با این‌که افزایش تولید مسکن را داشتیم اما این محدود به چند استان بوده و باعث شده یک مهاجرت سراسری اتفاق بیفتد و در نتیجه ترکیب جمعیتی تغییر کند که باعث از بین رفتن هویت اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد. دلیل اش هم این است که منابع به صورت نادرست در حال توزیع است و ساختارها استضعاف‌گر است. وی ادامه داد: مردم این را از نحوه مدیریت ناکارآمد و کارنابلدی مسئولین می‌بینند که ما در پنجره طلایی هستیم ولی دچار قفل و انسداد هستیم. کارنامه دولت‌ها هم در این زمینه روشن است و روندها به صورت اساسی حل و فصل نشده است.این اختلالات اجتماعی و نحوه مدیریتی که مردم می‌بینند بی‌اعتمادی به دولت‌ها را شکل داده است.
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در فقره کرونا ببینید مردم چقدر گرفتار شده‌اند، خانواده‌هایی را می‌شناسم که مادر یا پدر سرپرست خانوار فوت کرده و دو فرزند یتیم بجا گذاشته است اما مردم یک نوع اختلال رفتار و سوء مدیریت در تصمیم‌گیری‌ها می‌بینند و بعد هم تقصیرها گردن مردم می‌افتد! قاضی‌زاده گفت: برای اصلاح امور باید نگاه منظومه‌ای داشت؛ وقتی ما از مهار تورم به عنوان ام المصائب کشور یاد می‌کنیم یعنی تورم باعث بیکاری شده است و به خاطر از بین بردن تولید، تورم باعث فقر و نابرابری شده است لذا مهاجرت به وجود آمده و تورم باعث جلوگیری از تشکیل خانواده شده و سن ازدواج را بالا برده است.
 رضایی: عقلانیت فردی و جناحی جای خود را به عقلانیت جمعی داده است  
محسن رضایی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره سوم گفت: دغدغه‌های مردمی بسیار بیشتر از اینهاست که باید ببینیم چرا اینها حل نشده است. پنجاه سال است که گرانی و بیکاری و کاهش ارزش پول ملی داریم و رشد اقتصادی کشور معیوب است، چرا این مسائل حل نمی شود؟
 در این مدت ایران اقتدار از دست رفته خودش را بعد از ۳۰۰ سال به دست آورده است و در برخی موارد پیشرفت های زیادی داشته است، وقتی مردم این دو را می بینند و مقایسه می کنند، احساس می کنند یک جایی کار گیر است و رهبری گفتند که راه حل مشخص است نمی دانیم چرا نمی شود؟ من رونمایی می کنم چرا نمی شود.
وی ادامه داد: وقتی بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که چادر مشکی و ذرت در اختیار یک عده است و گوشت در اختیار دیگر؛ وقتی جلوتر می‌رویم به آقازاده‌ها برمی‌خوریم و حتی مافیاها را مشاهده می‌کنیم.  مشخص نیست دولت‌ها چه می‌کنند و مدیران چگونه کار می‌کنند؛ گویا مدیران کشور جای دیگری مشغول هستند، زیرا آنها در جنگ زرگری که بین جناح‌های سیاسی که در ایران رخ داده است مدیران هم درگیر آن هستند به یک باره موضوع حجاب در جامعه مطرح می‌شود و عده‌ای دیگر موضوع فیلترینگ را مطرح می‌کنند و یا اینکه روزگاری می‌گویند چرا ایران در سوریه است؟ روز دیگر موضوع موشک و دیوارکشی و کنسرت را مطرح می‌کنند و به نظر می‌رسد که هر چند وقت یکبار یک موضوع به وجود می‌آید و عده‌ای موافق آن بوده و عده‌ای دیگر مخالف آن. این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: عده‌ای جنگ زرگری راه انداختند تا همه انرژی‌ها و افکار را به آن سمت ببرند و وقتی امام جامعه و رهبر جامعه وارد میدان می‌شود به آن پایان می‌دهند و بعد از مدتی دوباره یک غائله دیگر راه می‌افتد؛ تاخت و تازی که در عرصه سیاست راه افتاده است و میدان‌های انحرافی که به وجود آمده است اجازه نمی دهد که انرژی ملت ایران و دولت‌ها متمرکز بر گرانی، عدالت، رکود اقتصادی و یارانه‌های پنهان شود و به نظر می‌رسد که بایستی در ابتدا آن را حل کنیم. وی تاکید کرد: ما نیازمند دو جراحی بزرگ در کشور هستیم که جراحی اول اصلاح از درون قدرت است و بایستی هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهیم .
رضایی تاکید کرد: در مسئله مذاکرات هسته‌ای رهبر معظم انقلاب خط مشی قهرمانانه امکان و اختیار فوق‌العاده‌ای را به دولت دادند و جانانه هم حمایت کردند؛ قرار بود که اقدامات دولت به یک شاهکار بزرگ در رفع تحریم‌ها تبدیل شود ولی آنچه رخ داد آن بود که تحریم‌ها که رفع نشد بلکه تحریم‌های بسیار سنگینی هم به وجود آمد که نشان‌دهنده آن است که مسائل اینگونه حل نمی‌شود. وی تاکید کرد: اینکه عقلانیت فردی و جناحی جای خود را به عقلانیت جمعی داده است از بزرگترین خسارت‌ها است و بایستی گفت‌وگو با مردم را راه بیندازیم و گفت‌وگو با نخبگان را ایجاد کنیم.
 همتی: دنیا بدون حل مشکل تحریم با شما کار نمی کند
عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم اظهار کرد: در ارتباط با بحث امروز باید اشاره کنم که بدون افزایش رشد اقتصادی تا حداقل پنج درصد نمی‌شود معضل بیکاری را حل کرد یا اشتغال ایجاد نمود. بدون سرمایه گذاری اساسا رشد اقتصادی معنا ندارد. 
وی افزود: تحریم خیلی مهم است. من برای این ۷ مورد برنامه‌هایم تدوین شده است.این جریان می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. اولا شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید و اگر هم بلد باشید رشد ۸ درصدی که داشتیم به رشد صفر درصدی و منفی تبدیل می شود.
وی ادامه داد: هزینه را مردم دارند می دهند، یک کشتی با پرچم ایران نمی‌توانیم روی دریا بفرستیم. پرسپولیس و استقلال پولشان را نمی توانند از AFC بگیرند. آقای رئیسی که شما سرگروه این ۵ نفر هستید در مقابل من ایستادید اگر قدرت دست تندروها بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قدرت دست شما بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد.من خیلی راحت می‌گویم تحریم با اجماع‌های جهانی اتفاق می‌افتد.
همتی همچنین درمورد بورس گفت: رئیس ما بانک مرکزی حق رای در دولت ندارد و مرا از دولت اخراج کردند. به دلیل بی‌اخلاقی وزیر اقتصاد و برخی رقبا برای اولین بار می‌گویم مدتها قبل از ریزش بورس به رئیس جمهور و دفتر مقام معظم رهبری نامه خصوصی نوشتم و هشدار دادم مردم را دعوت نکنید. این نامزد ریاست‌جمهوری تاکید کرد: رهبر انقلاب خطاب به رئیس‌جمهور فرمودند این هشدار رئیس کل مهم است. کسانی دیگری شبیه به آن را مطرح کردند. مقتضی است فکر جدی در این باره شود.همه بعد از آن دوباره دعوت به بورس کردند. وزیر اقتصاد گفت حبابی وجود ندارد. چند هزار میلیارد در بورس بود که عده‌ای بردند. در طول یک سال سه بار رئیس بورس را عوض کردند. نایب رئیس آن زمان مجلس نامه نوشت و بعد گفت سه روزه آن را حل می‌کنم. مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد. ریزش بورس از  تعلل وزارت اقتصاد در فروش به موقع اوراق بود. گفتند ۱۱ نفر که بیشترین معوقه بانکی را دارند معرفی کنید. اینها بیش از
 ۱۰ سال پیش منابع گرفتند من لیست این‌ها را به آقای رئیسی می‌دهم اگر خواستند معرفی کنند.
 علیزاده: اگر شفافیت بود، اختلاس نداشتیم
محسن مهرعلیزاده، در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که تصویر دولت آینده وی از گرانی و نرخ بالای تورم چه خواهد بود، گفت: من فکر می‌کنم باتوجه به اینکه فرصت محدود است من یک اشاره کلام داشته باشم به این هفت مورد و بروم به سر بعضی از مسائلی که آن‌ها دغدغه‌های اساسی هستند و به این هفت دغدغه مورد نظر شما اشاره‌ای نشده است.
وی افزود: برنامه دولت زندگی برنامه اقتصادمحور است که تنظیم شده، برنامه اقتصاد اجتماعی که هم به توسعه اقتصادی کار دارد و هم به تأمین اجتماعی و معیشت مردم شامل مسائل افزایش تولید، مسائل کلان تولید، مسائل سرمایه‌گذاری، مسائل از بین بردن موانع سرمایه‌گذاری، مسئله افزایش GDP، مسئله کارگران، مسئله معلمان، مسئله جوانان، مسئله ایجاد صندوق درآمد پایدار، مسئله صندوق بیمه تکمیلی رایگان، توسعه امر گردشگری، تنش‌زدایی در سطح دنیا و ورود به عرصه رقابت‌های جهانی، ۵ برابر کردن یارانه‌های نقدی، واکسیناسیون کرونا تا قبل اتمام سال، اجرای سه‌جانبه‌گرایی در تأمین اجتماعی، افزایش حقوق و دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم، واگذاری اختیارات هنر به اصناف هنر، همسان سازی حقوق بازنشستگان و در زمینه‌های مختلف که بنده ۳۰ و چند مورد حالا یادداشت کردم و خواهش می‌کنم که مردم عزیز در برنامه‌ای که بنده در سایت خود که همان روز اول مناظره گذاشته‌ام به آن توجه بفرمایند. بنده احساس می‌کنم که مردم عدم صداقت را در رفتار و کردار و گفتار مدیران احساس می‌کنند و بر اساس این بی‌اعتمادی دارند به مجموعه عملکرد‌ها و این بی‌اعتمادی به مجموعه عملکرد‌ها باعث می‌شود که مردم همکاری نکنند و حتی کار خوب را هم نبینند و به دنبال همکاری با دولت نباشند. یکی همین صدا و سیماست. 
وی افزود: چند روز پیش آقای رئیسی در خوزستان شوآف و تبلیغات می‌کند و هزاران خوزستانی را جمع می‌کنند. مردم می پرسند به چه چیزی اعتماد کنیم. کروناهست یا خیر؟ خطر هست یا خیر؟ من می ترسم با این روند آقای رئیسی که می خواستند سید محرومان شوند سید مرحومان شوند. در استان فارس ۱۰نفر از مدیران سیستم قضائی واکسن زدند. این واکسن زد‌ن‌ها قانونی و شفاف بوده است؟
وی افزود:بحران امروز بحران رفاه اجتماعی، بحران حکمرانی خوب و مهمتر از همه بحران امروز بحران اعتماد و فقدان امید اجتماعی است.اگر امروز علی رغم توصیه‌های مکرر مسئولین، تبلیغات شبانه روزی و صدا و سیما و بنده  و پوسترهای رنگارنگ هنوز فضای انتخابات سرد و بی روح است به‌دلیل بی اعتمادی مردم بی میزان تاثیرگذاری آنان و ناامیدی از رویاهایی است که داشتند و برآورده نشده است. در طول این سالها موضوعاتی مثل زنان، جوانان،  مذاهب، مستضعفین و حتی انتخابات مفاهیم اصلی خود را از دست داده‌اند.
وی تاکید کرد: اگر سیطره سیاست زدگی را از اقتصاد برداریم کل مسائل حل می شود. صحبت هایی که آقایان در مورد FATF می‌کنند که شما نمی دانید یا شما بلد نیستید و … واقعیت در جامعه امروز این است با دیوارنوردی‌ها و با این قبیل کارها و معطل کردن FATF، مشکل ایجاد کردن در مذاکرات کشور، ما به نقطه‌ای رسیده که آنچه را که در می‌آوریم را می‌خوریم. حداکثر میزان درآمد در کشور ما در سال ۶ هزار دلار برای هر ایرانی است و ما بر اساس میانگین‌ها همان را می خوریم و ریالی پس انداز نداریم.