پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سخنگوی اسبق قوه قضائیه گفت: مساله نژادپرستی و تبعیض نژادی یکی از مسائل بسیار مهمی است که هنوز هم جوامع غربی را رها نکرده و در بسیاری از کشورها برخوردهای دوگانه نسبت به اقلیت‌های نژادی، دینی یا قومی مشاهده می‌شود.

دکتر حسین میرمحمد صادقی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و سخنگوی اسبق قوه قضائیه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: درست است که در بسیاری از موارد قوانینی در منع این گونه تبعیض‌ها تصویب شده و حتی مجازات سنگین برای آن در نظر گرفته شده است، اما در عمل این تفکر همچنان حاکم است. 

وی افزود: به گونه‌ای که در برخی کشورهای غربی اگر فردی وابسته به اقلیتی باشد و تقاضای کار کند، کارفرمایان با اکراه بیشتری وی را برای استخدام می‌پذیرند. بسیاری از مواقع گروه‌های نژادپرست افراطی وجود دارند که حتی رفتارهای مجرمانه‌ای علیه گروه‌های دیگر انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: این‌گونه تبعیض‌ها آن‌قدر هولناک است که حتی برخی مصادیق آن می‌تواند به تصریح اسناد بین‌المللی جنایت علیه بشریت محسوب شود، این جنایت یکی از چند جرم سنگین بین‌المللی است که حتی می‌تواند به عنوان یک جنایت بین‌المللی در دادگاه لاهه مورد پیگرد قرار گیرد.

سخنگوی اسبق قوه قضائیه با اشاره به اینکه ترامپ به‌دنبال تبعیض نژادی است گفت: متاسفانه ترامپ از همان ابتدا که برای ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کرد، اساسا شعارها و اهدافش را جذب گروه‌هایی قرار می‌داد که معتقد به برتری آمریکایی و ازجمله نژاد سفید هستند. 

میرمحمد صادقی افزود: در حمله اخیر به گروه‌های مخالف نژادپرستی که در ویرجینیا صورت گرفت، ترامپ عملا با بی‌میلی این اقدامات را محکوم کرد و سپس افراد بی‌تقصیر و مقصر را به یک اندازه محکوم کرد که این نوع واکنش ترامپ مورد اعتراض بسیاری از افراد منصف و عادل در آمریکا نیز قرار گرفت.

وی اضافه کرد: این نوع سخنان ترامپ یا حتی سخنانی که در بسیاری از کشورهای غربی با موضوع نژادپرستی مطرح می‌شود می‌تواند یکی از مصادیق گفتارهای نفرت‌انگیز باشد که جرم محسوب می‌شود و قابل پیگیری است. این نوع اظهارات عملا باعث دوقطبی شدن بیشتر جامعه آمریکا می‌شود. گویا اقدامات ترامپ در این مدت کوتاه نه‌تنها موجب متحد کردن دنیا در مقابل آمریکا شده است، بلکه ظاهرا بناست همین سیاست در داخل آمریکا وجود داشته باشد که البته در عمل موجب ایجاد تنش و مشکلات بیشتر در جامعه آمریکا که متشکل از نژادهای مختلف است، می‌شود.

سخنگوی اسبق قوه قضائیه با اشاره به استانداردهای دوگانه در ارتباط با موضوع حقوق بشر گفت: در دهه‌های اخیر درخصوص حقوق بشر تحولی ایجاد شده و این حقوق به نسل‌های مختلفی تقسیم شده است. درحالی که در نسل اول حقوق بشر، ما به حقوق مدنی و سیاسی بیشتر توجه داشتیم و در فصل سوم قانون اساسی ایران، یعنی اصول 19 تا 42 هم این حقوق منعکس شده است، اما در نسل دوم، حقوق اقتصادی و اجتماعی برجسته‌تر شده است. 

میرمحمد صادقی افزود: دلیل رسیدن به این امر چنین پیامدی بود که اگر در کشوری مسائلی چون فقر، گرسنگی و بیکاری حل نشود، سخن گفتن از آزادی بیان، آزادی اجتماعات، احزاب و از این قبیل مباحث معنایی برای نسل دوم که قرار است به موضوعاتی مثل حق بر قضا یا حق کار بپردازند، محلی از اعراب نخواهد داشت. 

وی اضافه کرد: ‌بعد از نسل دوم حقوق بشر نوبت به نسل سوم می‌رسد که برخورداری از نوعی حقوق اجتماعی است و ‌حق برخورداری از یک جامعه سالم را طلب می‌کند؛ مثل داشتن محیط زیست. بنابراین وقتی امروز از بحث حقوق بشر و مقوله حقوق انسان‌ها صحبت می‌کنیم درواقع مجموعه‌ای از این حقوق مطرح است. مادر ترزا که برنده جایزه صلح نوبل سال 1974 بود، زمانی که جایزه خود را دریافت کرد، در سخنرانی خود از مشکل فقر و گرسنگی در جوامع سخن گفت و نشان داد چنین مباحثی نمی‌تواند منفک از حقوق‌بشر باشد.