به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، احمد ناطق نوری در میان نمایندگان مجلس ایران یک استثناء است. مردی که مانند محمدرضا باهنر سابقه ۲۰ و اندی ساله در حضور در مجلس دارد. با همه دولت​ها هم کار کرده است، او را بیشتر با سمتش در مقام رئیس فدراسیون بوکس می شناسند.

برادر علی اکبر ناطق نوری بودن ذاتا باعث می شود در جریان ریز حوادث سیاسی درون قدرت قرار بگیری، حتی اگر خودت نخواهی.

ناطق ​نوری تحلیلش را درباره رای حسن روحانی گفت و تاکید کرد که نقش برادرش در دولت روحانی تنها مشاوره است و اینکه روحانی می تواند کابینه فراجناحی را تشکیل دهد.

***

قرار است در دولت آقای روحانی پست بگیرید؟

نه، چه کسی چنین قراری گذاشته است؟

شما یکی از چهره های سیاسی بودید که در همایش های انتخاباتی آقای روحانی حضور داشتید.

من ایشان را می شناسم. در ۵ دوره مجلس با هم همکار بودیم. ایشان از اعضای جامعه روحانیت مبارز است و از چهره هایی است که با برادر بنده کار می کردند. در دو دوره مجلس، نائب رئیس حاج آقای ناطق نوری بودند. بعد هم ما حداقل هر یک ماه یک بار جلسه مشترک داریم و ایشان را می بینیم.

ایشان در آن گعده های سیاسی آقای ناطق که ماهانه برگزار می شود، شرکت می​کند؟

در نشست های هیات رئیسه مجلس چهارم و پنجم شرکت می کند. آقای موحدی کرمانی هم نایب رئیس برادرم در مجلس بود. البته الان آقای موحدی مدتها است که شرکت نمی کند.

آقای ناطق نوری قرار است در این دوره نقش مشاور آقای روحانی را داشته باشد؟

آقای هاشمی، خاتمی و ناطق نوری در دوران انتخابات، قرار گذاشتند که به آقای روحانی کمک کنند که رئیس جمهور شود؛ الان هم مشاوره می​دهند.

به نظر شما رای به آقای روحانی، رای به اصلاحات بود؟ ، رای به حل مشکلات اقتصادی یا یک « نه» به دولت کنونی؟

جمع اینها است. آقای روحانی با شعار نه اصلاح طلب و نه اصولگرا وارد صحنه شد. درعین اینکه هم اصولگرا است و هم به دنبال اصلاح. کسی است که دنبال اعتدال است. زمانی هم که در مجلس بود، این روحیه را داشت؛ میانه رو بود. نه تندروی اصلاح طلبان را قبول داشت و نه تحجر برخی از اصولگرایان را. من زمانی که در مجلس بودم، در نطق هایم روی این مساله صحبت کردم. حرفم این است که « اصولگرای واقعی کسی است که اصلاح طلب است، اصلاح طلب واقعی هم کسی است که اصولگرا است. »

بار گذشته هم که با شما صحبت کردم، این را عرض کردم که بهترین اصلاح طلب و اصولگرا، حضرت امیر (ع) است که می گوید هدفش از حکومت بازگرداندن معالم دین است و اصلاح در جامعه است. خود مقام معظم رهبری هم در دوران اصلاحات این مفهوم اصولگرا و اصلاح طلبی را تبین کردند که اصولگرا کسی است که در عین حال اصلاح طلب هم است.

اگر می​گوید آقای دکتر روحانی با بال اصلاح طلبان آمده است، پس اصولگرا هایی مثل ما چی هستند؟ اگربگوییم اصولگرا بوده است، آنهایی که مثل آقای خاتمی او را کمک کردند، چه می شوند؟ رای روحانی مدیون این است که همه آمدند.

ولی پیش بینی نمی کردید آقای روحانی رای بیاورد؟

نه، بنده پیش بینی کردم؛ تنها کسی که در این مملکت از ابتدا از ایشان حمایت کرد و گفت رئیس جمهور می شود، بنده بودم!

منش سیاسی آقای روحانی از بعد از مجلس، تغییر کرده است؟

منش روحانی؟ ایشان از اول متعادل بود. از اول متعدل بود و هیچ وقت موضع گیری تند در هیچ موضوعی نداشت. در این زمینه، مثل اخوی ما حاج آقای ناطق​نوری است. شما بروید از خاتمی سوال کنید که چه کسی به شما در میان همه جمعیت​ها و افراد، بیشترین خدمت را کرد؟ قطعا ایشان از ما دو برادر یاد خواهد کرد.

آقای روحانی به نسبت به آقای خاتمی این شانس را دارد که با بدنه سنتی قدرت در ایران هم ارتباط دارد. ایشان سابقه عضویت در جامعه روحانیت مبارز را دارد. بنابراین طبیعی است که در ابتدای دولت ایشان موضع گیری سفت و سخت در خصوص دولت وی وجود نداشته باشد. ممکن است دولت آقای روحانی در چینش ترکیب کابینه اش دچار مشکلاتی شود؟

نه، در کابینه اش هم قرار است از آدمهای شایسته استفاده کند.

اصلا می​شود کابینه فراجناحی تشکیل داد؟

بله، چرا نشود؟

احتمال نمی دهید با تشکیل این کابینه، میانگین سنی اعضای هیات دولت بالا برود؟

نه، می​شود از همه نیروها استفاده کرد، ولی نمی​ شود دولت را کانالیزه کرد.

این اتحاد تا کجا ممکن است دوام بیاورد؟ اصلا این ترکیب سیاسی اصولگرا- اصلاح طلب می توانند با هم کار کنند؟

بستگی به این دارد که چه کاری به فرد محول شده است. آیا تخصص آن کار را دارد؟ باید کسانی انتخاب شوند که تخصص و تعهد داشته باشد.

آقای روحانی می تواند این کابینه فراجناحی را اداره کند؟

بله، دلیلش هم این است که مسلط تر به اوضاع زمان شده است و تجربه ۱۶ سال گذشته را دارد. هر دو دوره اصلاح طلبی و اصولگرایی را نیز دیده است. حتی من معقتدم اگر خاتمی رئیس جمهور می شد، حتما روش گذشته را دنبال نمی کرد. این حرف خود آقای خاتمی است.

چه می شود که طیف آقای خاتمی و ناطق نوری که سال ۷۶ رای به هرکدامشان، نفی دیگری بود، در سال ۹۲ پست سر هم قرارمی گیرند؟

از بس که شلاق انشاق را خوردند و فهمیدند که عدم وحدت چه بلایی به سرشان می آورد.

آقای احمدی نژاد و تیم سیاسی او با ورود جریان جدید از صحنه حذف سیاسی کشور می شوند یا اینکه به عنوان یک جریان قدرتمند باقی می مانند؟

کسی نمی تواند کسی را در جامعه حذف کند، اگر یکی عاقل و فهمیده باشد، دعوتش هم می کنند.