عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه ستاد انتخابات کشور اظهارداشت:​ امروز سه جلسه در بحث انتخابات داشتیم که یکی امنیتی، یک جلسه مربوط به خود ستاد انتخابات و یک جلسه نیز با حضور دست اندرکاران اجرایی برگزار شد.

وی گفت: بیش از سه ماه است که به صورت هفتگی جلسه ستاد انتخابات را برگزار می‌کنیم و متناظر با این جلسه، جلسه ستاد در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز برگزار و مسائل و موضوعات مختلف در سطح استان‌ها و در سطح شهرستان‌ها بررسی می‌شود تا مر قانون اجرا شود.

وزیر کشور افزود: فضا و شرایط مناسبی از بعد امنیتی در بحث سلامت انتخابات فراهم شده و هماهنگی با دستگاه‌ها چه در قالب نظارت و چه در بحث انتظامات میسر است.

رحمانی فضلی گفت: بین دستگاه‌ها هماهنگی کامل وجود دارد؛ همکاری، ​پشتیبانی و ملزومات برای برگزاری انتخابات انجام شده و هیچ دغدغه و نگرانی برای انتخابات نداریم.

وی ادامه داد: ​در جلسه امنیتی که صبح برگزار شد، همه دستگاه‌های امنیتی، انتظامی، دادستانی و خود صدا و سیما حضور داشتند و گزارش مفصل خودشان را ارائه کردند که شرایط کاملاً برای انتخابات فراهم است.

وزیر کشور گفت: قرارگاه امام علی (ع) که تحت امر نیروی انتظامی است، با مشارکت همه دستگاه‌های امنیتی، انتظامی جلسه دارد و اطلس امنیتی انتخابات برای همه نقاط کشور به صورت مجزا در سطح استان، ​شهرستان و شهر آماده شده است.

وی افزود: به صورت هوشمند بحث امنیت انتخابات متناسب با شرایط بررسی شده و تاکنون هیچ جا مشکل خاصی نداریم و پیش بینی ما این است که مشکلی پیش نخواهد آمد.

رحمانی فضلی گفت: بنابراین همه شهر‌ها و شهرستان و استان‌ها موظف هستند به نتایج بررسی‌ها به طور دقیق عمل کنند.

وزیر کشور گفت: در این دوره چهار انتخابات، از ریاست جمهوری گرفته تا شورا‌های اسلامی شهر و روستا، ​میان دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی با چهار قانون انتخابات برگزار می‌کنیم که فضای سخت و پیچیده‌ای است؛ بنابراین باید هماهنگی‌ها به طور کامل و با دقت صورت گیرد؛ برنامه ریزی‌ها انجام شده و متناسب با آن برنامه ریزی پیش می‌رود که امیدواریم با مشارکت مردم، احزاب و گروه‌های سیاسی در ستاد نامزد‌ها یک انتخابات در تراز جمهوری اسلامی با مشارکت خوبی برگزار کنیم.

وی افزود: وزارت کشور نیز به عنوان جایگاه مجری به منظور مشارکت هر چه بیشتر تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا با ایجاد شرایط سالم، امن و مناسب بستر خوبی را فراهم کنیم.

رحمانی فضلی همچنین گفت:​ به ویژه اینکه شرایط خاص کرونایی را در پیش داریم، تبلیغات، فعالیت رسانه‌ها و فضای عمومی در بحث مشارکت حداکثری تاثیر گذار است، به ویژه که توصیه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور همیشه و همواره بر اصل مشارکت است و امیدواریم این امر محقق شود.

منتظر تفسیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره مصوبه شورای نگهبان هستیم

وزیر کشور گفت: در بحث ابلاغیه شورای نگهبان منتظر نتیجه اظهارنظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری هستیم و تا ببینیم از آن چه برداشتی می‌شود.

رحمانی فضلی در جلسه ستاد انتخابات کشور درباره ابلاغیه جدید شورای نگهبان قبل از ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری افزود: شورای نگهبان سیاست‌های کلی انتخابات را مصوب اعلام کرده و موظف شده که رجل سیاسی را تعریف کند و شرایط را بگوید که این کار کاملا وظیفه شورای نگهبان است که آن را به صورت مصوبه به وزارت کشور ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: قانون در این خصوص می‌گوید، هرنوع ابلاغیه‌ای را باید رئیس جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ کند، بنابراین روزی که این مصوبه را شورای نگهبان ابلاغ کرد، آن را به اطلاع رئیس جمهور رساندیم که یک ابلاغیه از طرف ایشان باشد و دوم اینکه تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری از این مصوبه و ابلاغیه چیست.

وزیر کشور گفت: در واقع این ابلاغیه دو قسمت دارد که عمده این ابلاغیه مربوط به شورای نگهبان است، در واقع پیش از این نیز طبق نظارت استصوابی، عمل نظارت را مبتنی بر همین اصل انجام می‌داد که اکنون آن را تفسیر و توضیح داده و مشخص کرده است.

رحمانی فضلی افزود: سه مورد آن به وزارت کشور مربوط است از جمله در بخش سن داوطلبان، مدرک تحصیلی آن‌ها و سوء پیشینه داوطلبان که به وزارت کشور گفته شده؛ در حین ثبت نام از داوطلبان این مدارک را بگیرید که ما اکنون منتظر نتیجه حقوقی معاونت ریاست جمهوری در خصوص این ابلاغیه هستیم تا ببینیم چه برداشتی از آن می‌شود و آن را انجام دهیم.

وزیر کشور گفت: حتما به دنبال اجرای قانون هستیم و هر آنچه که قانون باشد، اجرا خواهیم کرد؛ هرآن چه که قانون باشد، وزارت کشور به آن عمل می‌کند، چرا که ما مجری قانون هستیم و قانونی که اکنون بر ما حاکم است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه امیدواریم مجموعه این کار‌ها منجر به شفاف سازی بیشتر شود، تصریح کرد: در فضای عمومی و سیاسی کشور در خصوص (مصوبه شورای نگهبان) برخی نگرانی‌ها ایجاد شده بود که تفاسیر حقوقی متفاوتی از آن کردند، اما ضمن احترام به همه آن‌ها منتظر تفسیر حقوقی معاونت ریاست جمهوری هستیم.

تابع دستور العمل‌های وزارت بهداشت هستیم

وزیر کشور گفت: در بحث ثبت نام و برگزاری انتخابات، تابع دستور العمل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

رحمانی فضلی در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در پاسخ به اینکه شرایط ثبت نام داوطلبان و برگزاری انتخابات با توجه به شیوع بیماری کرونا به چه صورت خواهد بود؟ افزود: در بحث ثبت نام از داوطلبان و برگزاری انتخابات ناگزیر از تبعیت از دستور العمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت هستیم و در این خصوص مقرر شده است که هر داوطلب یک همراه با خود داشته باشد و اکنون شرایط همانند دوره‌های قبل نیست و اگر تعداد همراهان داوطلبان بیشتر باشد وزارت کشور از حضور آن‌ها در ستاد معذور خواهد بود.

وی ادامه داد: برای خبرنگاران نیز فضای جدید و مستقلی را پیش بینی کرده ایم و هر داوطلبی قبل و یا بعد از ثبت نام می‌تواند نزد خبرنگاران برود و اطلاع رسانی کند.

وزیر کشور افزود: البته در بحث تبلیغات و تجمعات نیز طرحی در نظر گرفته شده است و برای روز رای گیری نیز تدابیری اندیشیده ایم که این دستور العمل‌ها رعایت شود.

وی افزود: حدود هفت هزار و ۹۰۰ شعبه جدید در نظر گرفته ایم و این شعبه‌ها را در جا‌هایی به کار می‌گیریم که از تراکم جمعیت جلوگیری شود.

وزیر کشور گفت: امیدواریم با کمک رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما و داوطلبان در شرایط کرونایی شور و حال انتخاباتی فراهم شود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: اکنون مشکل خاصی برای ثبت نام داوطلبان نداریم و پنج روز داوطلبان برای ثبت نام فرصت دارند، بنابراین پیشنهاد و توصیه ما این است که از ازدحام در این پنج روز خودداری کنند.

وی افزود: برای روز انتخابات نیز پیشنهاداتی به ستاد ملی کرونا داده ایم که در صورت تصویب با هماهنگی شورای نگهبان اجرا خواهد شد.

وزیر کشور در بحث تبلیغات داوطلبان نیز گفت: اولویت ما فقط برگزاری میتینگ داوطلبان در فضای باز است، در استادیوم‌ها نیز با هماهنگی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت مجوز داده خواهد شد.

رحمانی فضلی افزود: در بحث شور انتخاباتی رسانه‌ها باید بار اضافی و بر زمین مانده را بر عهده بگیرند.