احسان ارکانی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «پارس نیوز» ضمن اشاره به روند مذاکرات برجامی وین از عملکرد دولتمردان انتقاد کرد و افزود: در خصوص مذاکرات وین بحث این است که اساساً مردم و مجلس و تقریباً همه در کشور بی اطلاع هستند که چه موضوعاتی در مذاکرات مطرح می‌شود و مسئولان ما در حال مذاکره در مورد آن هستند. مسئولان وزارت خارجه و دولت انقدر ترس دارند که مشروح مذاکرات ای که در حال انجام است به اطلاع مردمی که هیچ زمانی نامحرم نبوده برساند و درعین حال ادعا می کند که عده ای مخالف هستند.

وی خطاب به دولت گفت که اگر راست می گویند و شهامت و جسارت و صداقت دارند بهتر است که شفاف اعلام کنند که مسئولان سیاست خارجی در مورد چه مذاکره می کنند تا مشخص شود چه کسانی مخالف هستند و علتشان چیست. اما زمانی که چیزی اعلام نشده مخالفت یا موافقت معنای منطقی ندارد. اگ هم دولتمردان ادعا می کنند کسانی در داخل از به ثمر نشستن مذاکرات نگران هستند یک بلوف سیاسی است.

ارکانی تاکید کرد: اکنون نیز اگر بحثی هست به محرمانه بودن و مخفی بودن مذاکرات وین و پنهانی بودن صحبت ها بین عراقچی و ظریف با عده ای از قدرت های جهانی است که باز هم مشخص نیست وسط این مذاکرات قرار است چه چیزی از منافع کشور و ملت از دست برود. مانند اتفاقاتی که در برجام و مذاکرات هفت الی هشت ساله دولت فعلی و غربی‌ها افتاد.

این عضو کمیسیون بودجه مجلس ابراز کرد که پیشنهاد، درخواست، الزام یا حداقل وظیفه وجدانی آقایان این است که با ملت شفافیت و صداقت داشته باشند و اعلام کنند که در مورد چه صحبت می کنند که تاکنون ملت را نامحرم فرض کردند. این یک نکته!

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم به این برمی‌گردد که آقایان روحانی ظریف و عراقچی متولی مذاکرات مختلفی بودند که نقطه اوج آن برجام در چند سال گذشته بود و روزی که برجام را امضا کردند رسماً در پیشگاه ملت ایران اعلام کردند که با امضای این توافق کلیه تحریم‌ها بالمره لغو شد.

*چه تضمینی وجود دارد که حصول توافق در یک ماه پایانی دولت، دوباره سرمایه مردم ازدست نرود؟

ارکانی گفت که اما تا همین امروز هیچ خبری از قول و تعهد و سوگندی که روحانی خورد که تحریم‌ها لغو شد، وجود ندارد و اکنون نیز صدای خودشان با وجود انکارهای اولیه درآمده که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد و تحریم‌ها لغو نشد. اما چیزی که در این بین و این توافق از دست رفت چندین سال فرصت ایران و میلیاردها دلار خسارت به سرمایه ملی کشور بود. اما امروز هیچ یک از آقایان نه جواب می‌دهند و نه بازخواست می‌شوند و حتی به روی مبارک خود نمی آورند.

این عضو کمیسیون بودجه مجلس یادآورشد: آن زمان که ابتدای دولتشان بود اینگونه رفتار می‌کردند اما سوال این است اکنون که یک ماه دیگر رئیس جمهور جدید در کشور انتخاب خواهد شد و آقایان باید چمدان هایشان را جمع کنند، چه تضمینی وجود دارد که در یک ماه پایانی دوباره سرمایه مردم را به باد دهند؟

*اگر خسارت برجام یا مذاکرات فعلی اموال خود روحانی را نشانه می گرفت بازهم با بی خیالی قرداد می بستند؟

وی اظهارکرد: پیشنهاد داده بودم که اگر تبعات و خسارات برجام یا مذاکرات فعلی به جای اموال و سرمایه ملی مردم ایران اموال و سرمایه روحانی و ظریف و عراقچی را نشانه می گرفت آیا باز هم با همین بی دقتی و به خیالی قرارداد می بستند و مذاکره می کردند؟

عضو کمیسیون بودجه مجلس گفت: آیا مسئولان به همین راحتی حاضر بودند بر سر اموال و دارایی‌های خودشان مذاکره کنند و آنها را در درجه دوم قرار دهند و تمام شروع به طرف مقابل را بپذیرند؟ به طور مثال طرف مقابل می‌گوید شما دارایی هایتان را به ما بدهید و ما بعداً آن را به شما پس می‌دهیم.

ارکانی در انتها متذکر شد: قطعاً آقایان این کار را نمی کردند حتی برای یک معامله ساده فروش منزل یا زمینشان چه برسد به این که کلا اموالشان را گرو مذاکرات بگذارند اما جای تاسف و از زمانی که پای منافع مردم در میان است به این راحتی حاضرند بپذیرند و معطل بماند اکنون چندین سال است که کشور را بازیچه مذاکرات کردند و تاکنون فقط تعهدات یک جانبه انجام داده ایم و هر چه که بوده به آنها داده ایم اما از طرف مقابل هیچ اتفاقی برای ایران نیفتاده است