انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای روز چهارشنبه از اقدام ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما به شدت از اعلانیه ایران در روز ۴ ژانویه در خصوص غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در تأسیسات زیرزمینی کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو استقبال می‌کنیم. این اقدام که هیچ توجیه منطقی ندارد در برابردارنده مخاطرات مهمی در زمینه منع اشاعه است، نقض آشکار برنامه جامع اقدام مشترک به شمار می‌رود و توافق را تهی‌تر از قبل می‌کند.»

تروئیکای اروپایی در بخش دیگری از این بیانیه تصریح کرده‌اند: «این یک تحول منفی جدی است که تعهد مشترک طرف‌های برجام در روز ۲۱ دسامبر برای حفظ این توافق را تضعیف می‌کند. این اقدام خطر تخریب فرصت‌های مهم دیپلماسی با دولت آتی آمریکا را در پی دارد.»

انگلیس، فرانسه و آلمان از ایران خواسته‌اند «بدون تأخیر» غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف کند، برنامه غنی‌سازی خودش را به سطح مورد توافق در برجام بازگرداند و از انجام اقدامات دیگری که «فضای دیپلماسی موثر را محدود می‌کند» امتناع کند. 

 در پایان این بیانیه آمده است: «ما برای ارزیابی نحوه مقابله با عدم پایبندی ایران با سایر طرف‌های این توافق  در چارچوب برجام در تماس خواهیم بود.»  

فرانسه، انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

اعلام غنی‌سازی ۲۰ درصدی

«علی ربیعی» سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه از آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خبر داد. او در یک نشست خبری گفت: «از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد».

ربیعی پیش از این علاوه بر اطلاع‌رسانی درباره آغاز فرایند غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تأکید کرده بود که فعالیت‌های غنی‌سازی ایران به آژانس اطلاع‌رسانی شده است.

فضاسازی بر سر برنامه هسته‌ای ایران

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.