به گزارش پارس به نقل ازافکارنیوز، طی گزارشی روزنامه « گاردین» در چند هفته اخیر دست به افشاگری در مورد فعالیت های جاسوسی دستگاه های اطلاعاتی انگلیس زده، بنا بر این گزارش، آژانس اطلاعاتی انگلیس (سرویس دفا تر ارتباطی انگلیس) طی برنامه ای تحت عنوان « سلطه بر اینترنت و بهره برداری از ارتباطات از راه دور جهانی» از دسترسی خود به به کابل های فیبر نوری حامل اطلاعات ارتباطات اینترنتی و مکالمات تلفنی جهان سوء استفاده کرده و بخش بزرگی از اطلاعات حساس فردی عبوری از این مسیر ها را ذخیره سازی کرده است. آژانس اطلاعاتی انگلیس به همتایان امریکایی خود نیز اجازه دسترسی به این اطلاعات را داده است.

هدف از این برنامه ذخیره سازی حداکثر ممکن اطلاعات ارتباطات جهانی و مشخصات فردی است. این برنامه بدون آنکه به اطلاع عموم برسد به اجرا گذاشته شده است. در این برنامه که با نام رمز « تمپورا» اجرا شده، حجم عظیم اطلاعات برداشته شده و به مدت ۳۰ روز ذخیره سازی می شود و در این مدت مورد بررسی و واکاوی قرار می گرفته اند. با اجرای این برنامه آژانس های اطلاعاتی انگلیس و امریکا که سابقه ای طولانی در سرقت اطلاعات و جاسوسی در راستای جنگ نرم دارند، امکان ثبت تمام اطلاعات فردی شهروندان در فضای مجازی را یافته اند. ثبت مکالمات تلفنی، محتوای پیام های الکترونیکی افراد، اطلاعات وارد شده به فیس بوک و سابقه حضور فرد در پایگاه های مختلف اینترنتی از جمله امکانات این برنامه می باش.

گزارش اخیر گاردین هم نظیر گزارش های پیشین این روزنامه بر اساس اسنادی است که « ادوارد اسنودن» افشا کرده است. اسنودن از کارمندان سابق آژانس اطلاعاتی امریکا بوده که اخیرا دست به افشاگری زده است. وی این برنامه جاسوسی را « بزرگ ترین جاسوسی پنهانی تاریخ بشریت» توصیف کرده. اسنودن در این مورد می گوید: « این تنها مربوط به امریکا نیست. انگلیس هم نقش بزرگی در آن دارد. آن ها (آژانس اطلاعاتی انگلیس) از امریکا هم بد تر هستند. »

به نوشته گاردین ظرفیت آژانس جاسوسی انگلیس با افزایش تعداد کابل هایی که در آن ها نفوذ شده و همچنین بالا رفتن میزان تجهیزات و امکانات به صورت مداوم در حال افزایش است. بنا بر این گزارش، « تمپورا» قادر است تمام اطلاعات فردی و همچنین سوابق فعالیت های ۲ میلیارد نفر از کاربران اینترنت را ثبت کند

با این حال روزنامه گاردین به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که این اطلاعات بر اساس چارچوبی قانونی و با پادمان هایی مشخص گردآوری می شده و موجب افزایش توان پیشگیری از جرایم جدی شده است. گاردین همچنین گزارش داده است که مجموعا ۸۵۰هزار نفر از کارکنان آژانس های اطلاعاتی انگلیس و امریکا به این اطلاعات دسترسی دارند و اسنادی که اسنودن منتشر کرده نشان می دهد که آژانس اطلاعاتی انگلیس روزنامه ۶۰۰ میلیون مکالمه تلفنی را رصد می کند. این آژانس قادر است اطلاعات مربوط به حداقل ۴۶ فیبر در هر لحظه را مورد پردازش قرار دهد. هریک از این کابل ها حجم اطلاعاتی برابر با ۱۰ گیگابایت در هر ثانیه را منتقل می کند؛ بنابراین در حالت تئوری قادرند روزانه ۲۰ پتابایت اطلاعات را جابجا کنند که این یعنی می توان با آن تمام نوشته های کتاب های موجود در کتابخانه های انگلیس را ۱۹۲ بار در طول ۲۴ ساعت جابجا کرد.

به نوشته گاردین ظرفیت آژانس جاسوسی انگلیس با افزایش تعداد کابل هایی که در آن ها نفوذ شده و همچنین بالا رفتن میزان تجهیزات و امکانات به صورت مداوم در حال افزایش است. بنا بر این گزارش، « تمپورا» قادر است تمام اطلاعات فردی و همچنین سوابق فعالیت های ۲ میلیارد نفر از کاربران اینترنت را ثبت کند.

در این برنامه که با نام رمز « تمپورا» اجرا شده، حجم عظیم اطلاعات برداشته شده و به مدت ۳۰ روز ذخیره سازی می شود و در این مدت مورد بررسی و واکاوی قرار می گرفته اند

گاردین ماه گذشته هم گزارش داده بود که سرویس اطلاعاتی امریکا در داخل این کشور طی عملیاتی دیگر تحت عنوان « پریسم» از سرویس دهندگان اینترنتی این کشور خواسته که اطلاعات ارتباطی کاربران را در اختیار آژانس های اطلاعاتی بگذارند. سرویس اطلاعاتی انگلیس تلاش برای اجرای برنامه جاسوسی از طریق کابل های فیبر نوری را از پنج سال قبل و با هدف دسترسی به اطلاعات فیبرهای نوری عبوری از خاک انگلیس که حاوی اطلاعات ارتباطات اروپای غربی است، آغاز کرده است. این برنامه طی توافقنامه های سری با شرکت ه ای تجاری که در اسناد اطلاعاتی از آن ها با عنوان « شرکای استراق سمع» یاد شده، اجرا شده است. شرکت هایی که در این برنامه شرکت داشته اند، حق افشای اطلاعات و اعلام عمومی این برنامه را نداشته و باید به صورت سری این برنامه را اجرا می کرده اند.

حائز اهمیت آنکه، « چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا از اقدام ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به عنوان نقض قوانین و عامل لطمه دیدن امنیت ملی یاد کرد و افشای اطلاعات از سوی مأمور سابق اطلاعاتی در این کشور را نقض امنیت ملی دانست. هیگل در نشست خبری خود در پنتاگون گفت: « امیدوارم که روس ها در اینجا کار درست را انجام و اسنودن را به آمریکا تحویل دهند. »