به گزارش پارس به نقل از تسنیم، خبرگزاری فرانسه در خبری فوری اعلام کرد که ارتش مصر دستگیری و بازداشت، رئیس جمهور مخلوع این کشور تأیید کرده است.

به گزارش تسنیم، این در حالی است که محمد مرسی، در بازداشت ارتش به سر می برد و اقدام ارتش را در برکناری وی کودتا خوانده است.

بسیاری از رهبران اخوان المسلمین هم توسط ارتش مصر بازداشت شده اند.

روزنامه مصری الاهرام نوشت: گروه اخوان المسلمین در صدد ارائه طرح به همه پرسی گذاشتن ریاست جمهوری مرسی بودند ولی" خیرت الشاطر" از رهبران بلندپایه این گروه مخالفت کرد. درگیری خیابانی شدیدی در خیابان های استان الجیزه در مصر رخ داد و این در حالیست که در درگیریها بین طرفداران و مخالفان مرسی در قاهره هفت نفر کشته شدند.

مرسی: اقدام ارتش یک کودتای تمام عیار است

« محمد مرسی» رئیس جمهور مخلوع مصر روز چهارشنبه اقدامات ارتش را رد کرد و آن را « انقلاب نظامی تمام عیار» توصیف کرد.

به نقل از خبرگزاری « رویترز» ، ارتش مصر نیمه شب گذشته محمد مرسی را از ریاست جمهوری برکنار و قانون اساسی کنونی این کشور را به حال تعلیق درآورد.

مرسی بلافاصله به این اقدام ارتش واکنش نشان داد و در صفحه فیس بوک خود نوشت: « اقدام ارتش یک کودتای نظامی تمام عیار است. »

وی افزود: « من به عنوان یک رئیس جمهور و فرمانده نیروهای مسلح همه هموطنان نظامی و غیر نظامی را به عدم پاسخ دهی به این کودتا دعوت می کنم. »

تظاهرات حامیان اخوان المسلمین مقابل کاخ سفید

تعدادی از طرفداران گروه اخوان المسلمین با برپایی تظاهراتی در برابر کاخ سفید به عزل مرسی اعتراض کردند و از رئیس جمهوری آمریکا خواستند که به مرسی کمک کند.

  تسنیم به نقل از پایگاه الیوم السابع گزارش داد: تعدادی از طرفداران گروه اخوان المسلمین مصر با برپایی تظاهرات در مقابل کاخ سفید به عزل محمد مرسی اعتراض کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواستند که به رئیس جمهوری برکنار شده را کمک کند.

این در حالی است که تظاهرات های دیگری در داخل مصر در حمایت از مرسی برگزار شده است.

احتمال طرح اتهاماتی علیه مرسی

  یک منبع آگاه نظامی از احتمال صدور اتهاماتی علیه رئیس جمهور مخلوع این کشور خبر داد.

به نقل از العالم، یک منبع آگاه نظامی از احتمال طرح اتهاماتی علیه محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع این کشور خبر داد. هنوز در خصوص جزئیات این اتهامات خبری مخابره نشده است.

منابع نظامی در شرایطی از احتمال متهم شدن مرسی خبر می دهند که رئیس جمهور مخلوع مصر در بازداشت ارتش این کشور قرار دارد. ارتش خبر بازداشت محمد مرسی را تأیید کرده است.

عمرو موسی: رایزنی ها برای تشکیل دولت آغاز شده است

عضو جبهه نجات ملی مصر از شروع رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید مصر خبر داد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، عمرو موسی عضو جبهه نجات ملی مصر گفت: رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید در مصر آغاز شده است.

عضو جبهه نجات ملی مصر بیان کرد: پس از بیانیه عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر درباره لغو قانون اساسی و تشکیل کمیته بازنگری در اصلاحات قانون اساسی و تشکیل دولت تکنوکرات رایزیی ها در این باره شروع شده است.

خاطرنشان می شود که ارتش مصر در بیانیه دیشب خود قانون اساسی تدوین شده در دوره محمد مرسی را باطل کرد و مرسی را کنار زد.

جشن مخالفان در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر

  رسانه های مصری از آماده شدن مخالفان مرسی برای جشن گرفتن در اطراف کاخ الاتحادیه پس از کنار زدن وی خبر دادند.

  تسنیم به نقل از پایگاه الیوم السابع، حمدین صباحی رهبر التیار الشعبی خواستار تسامح واقعی و آشتی ملی و مشارکت همه گروه ها از جمله گروه اخوان المسلمین که در راستای دامن زدن به خشونت حرکت نکرده اند شد.

وی افزود: هم اکنون زمان عدالت اجتماعی در مصر فرا رسیده است.

خبر دیگر اینکه بالگردهای نظامی مصر بر فراز آسمان میدان رابعه العدویه و دانشگاه قاهره به پرواز درآمده اند.

از سوی دیگر تظاهرات کنندگان مقابل کاخ القبه پس از برکناری محمد مرسی و تحقق اهداف انقلاب در بیانیه نیروهای مسلح به تحصن خود پایان دادند.

این درحالی است که تظاهرات کنندگان در اطراف کاخ اتحادیه برای جشن و پایکوبی جمع شده اند.

۳ کشته و ۵۰ زخمی در جشن عزل مرسی

جشن عزل شدن محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری مصر در اسکندریه، ۳ کشته و ۵۰ زخمی بر جای گذاشت.

  به نقل از المیادین، جشن عزل شدن مرسی از سمت ریاست جمهوری در اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر، ۳ کشته و ۵۰ زخمی بر جای گذاشت.

در جریان جشن خلع محمد مرسی از قدرت، حامیان مرسی با مخالفان وی که در خیابان ها جشن گرفته بودند، درگیر شدند که در جریان این درگیری ها ده ها نفر کشته و زخمی شدند.

قرار است امروز ساعت ۱۰ به وقت محلی، عدلی محمود منصور به عنوان رئیس جمهور جدید مصر سوگند یاد کند.

در حال حاضر محمد مرسی در بازداشت قرار دارد.

حمله نیروهای امنیتی مصر به دفتر الجزیره در قاهره

نیروهای امنیتی مصر با حمله به دفتر الجزیره در قاهره ۵ نفر از کارکنان آن را بازداشت کردند.

به نقل از راشاتودی؛ خبرگزاری رویترز و همچنین خود خبرگزاری الجزیره اعلام کردند که پخش اخبار از دفتر مصر الجزیره متوقف شده است.

یکی از کارکنان الجزیره اعلام کرد که پنج نفر از همکارانش در بخش الجزیره مباشر مصر در حین پخش زنده از استدیو بازداشت شده اند. پخش راهپیمایی طرفداران مرسی از این شبکه متوقف شده و کارکنان پخش نیز بازداشت شده اند.

به گزارش ایمن محی الدین، گزارشگر خارجی شبکه خبری ان بی سی، نیروهای امنیتی وارد دفتر مرکزی که خبرنگاران از آنجا جریانات قاهره را دنبال می کردند شده و به دنبال روزنامه نگاران الجزیره گشتند.

شبکه خبری الجزیره که مالکیت آن در اختیار خاندان سلطنتی قطر است پخش برنامه های خود در مصر را در زمان انقلاب این کشور در دوران حسنی مبارک آغاز کرد. از آن زمان مخالفین مصر این شبکه را به جانبداری از مرسی و اخوان المسلمین متهم کرده است.

در حمله نیروهای امنیتی به دفتر الجزیره مصر مجری، میهمانان و تولیدکنندگان برنامه بازداشت شدند.

رئیس حزب آزادی و عدالت هم بازداشت شد

  رئیس حزب آزادی و عدالت، حزب متبوع رئیس جمهور مصر هم بازداشت شد.

  به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع آگاه امنیتی اعلام کرد که رئیس حزب آزادی و عدالت مصر هم بازداشت شده است. وی همچنین از بازداشت قائم مقام مرشد اخوان المسلمین خبر داد.

پیش از این هم برخی دیگر از رهبران ارشد اخوان المسلمین توسط ارتش بازداشت شده بودند. این در حالی است که رئیس جمهور مخلوع مصر هم در بازداشت ارتش به سر می برد و ارتش بازداشت وی را تأیید کرده است.

گفته می شود که مرسی در ساختمان وزارت دفاع زندانی است.

توقف پخش ۴ شبکه تلویزیونی نزدیک به اخوان

نیروهای نظامی مصر پخش شبکه های خبری وابسته به اخوان المسلمین و نزدیک به این گروه را متوقف کردند.

  به نقل از العربیه؛ پخش تلویزیون اخوان المسلمین و سه شبکه خبری دیگر مرتبط با گروه ها اسلام گرای مصری که از رئیس جمهور مخلوع این کشور حمایت می کردند بلافاصله پس از تصمیم نیروهای نظامی برای سلب مرسی از قدرت متوقف شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی منا، مدیران شبکه ۲۵ اخوان المسلمین نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اند.

کانال های سلفی الناس، الحفیظ و الامجد نیز در میان شبکه هایی بودند که پخش آنها متوقف شده است.

شبکه ۲۵ مصر تظاهرات ده ها هزار نفر از هواداران اخوان المسلمین را در قاهره و سایر نقاط کشور به صورت زنده تحت پوشش قرار داده بود. در این تجمعات رهبران برجسته اخوان دخالت نیروهای نظامی را در سیاست و برکناری محمد مرسی را محکوم می کردند.

تدابیر امنیتی در اطراف دادگاه عالی قانون اساسی مصر/ حمله به ارتش در سینا

  منابع مصری از اتخاذ تدابیر امنیتی شدید در اطراف دادگاه عالی قانون اساسی در قاهره چند ساعت قبل از برگزاری مراسم سوگند قانون اساسی و حمله به یک گشتی ارتش در سینا خبر دادند.

پایگاه الیوم السابع گزارش داد: اطراف دادگاه عالی قانون اساسی مصر شاهد تدابیر امنیتی شدیدی چند ساعت قبل از ادای سوگند قانونی عدلی محمود منصور به عنوان رئیس دادگاه عالی قانون اساسی و رئیس جمهوری موقت کشور است.

این منابع امنیتی اعلام کردند: تعدادی از فرماندهان امنیتی به همراه افراد پلیس راهنمایی و رانندگی مشغول برقراری امنیت هستند. موانع آهنی در برابر دادگاه به منظور تامین امنیت رئیس جمهوری جدید مصر اتخاذ شده است.

همچنین خودروی های زرهی پلیس، خودروهای آتش نشانی و برخی ادوات دیگر نیروهای امنیتی در اطراف دادگاه مستقر شده است.

از سوی دیگر پایگاه المصری الیوم گزارش داد: افراد مسلح ناشناس به یک گشتی ارتش مصر در جنوب شهر العریش در سینا حمله کردند و پا به فرار گذاشتند.

منابع مصری اعلام کردند: در تبادل آتش نیروهای ارتش مصر و افراد مسلح کسی زخمی نشد.

درگیری میان طرفداران و مخالفان مرسی در شهر الفیوم

منابع مصری از درگیری های پراکنده میان مخالفان و طرفداران محمد مرسی در اطراف دفتر حزب آزادی و عدالت در شهر الفیوم خبر دادند.

پایگاه الیوم السابع گزارش داد: قبل از مراسم ادای سوگند" عدلی محمود منصور" به عنوان رئیس دادگاه عالی قانون اساسی و رئیس جمهوری موقت مصر اطراف دادگاه عالی قانون اساسی آرام است.

این در حالی است که برخی از حاضران در میدان التحریر به تظاهرات خود پایان داده اند و چادرهای برپا شده را جمع کرده اند و برخی دیگر منتظر اجرای خواسته های خود هستند.

از سوی دیگر هشام رامز رئیس بانک مرکزی مصر از فعالیت عادی بانک های این کشور در روز پنجشنبه خبر داد.

خبر دیگر اینکه نیروهای پلیس برای مقابله با درگیری ها در این شهر میان طرفداران و مخالفان گروه اخوان المسلمین در شهر الفیوم مستقر شده اند.

این درحالی است درگیری های پراکنده ای در اطراف دفتر حزب عدالت و آزادی در این شهر در جریان است.

تیراندازی به سوی طرفداران مرسی در میدان رابعه العدویه قاهره

  منابع مصری از تیراندازی به سوی طرفداران محمد مرسی در میدان رابعه العدویه قاهره و پرتاب بمب های آتش زا به سوی آنها خبر دادند.

  پایگاه المصری الیوم، جهاد الحداد سخنگوی گروه اخوان المسلمین مصر گفت: طرفداران محمد مرسی در میدان رابعه العدویه قاهره بامداد امروز هدف تیراندازی قرار گرفته اند.

وی افزود: افرادی که لباس غیر نظامی بر تن داشتند به سوی طرفداران اخوان المسلمین که درحال اقامه نماز بودند شلیک کردند که تعداد زیادی از طرفداران مرسی زخمی شدند.

از سوی دیگر اسامه جادو عضو گروه اخوان المسلمین مصر بیان کرد: بمب های آتشزا به سوی طرفداران محمد مرسی پرتاب و به سوی آنها تیراندازی شده است.

سعد الکتاتنی و محمد رشاد بیومی راهی زندان طره شدند

  برخی منابع مصری از زندانی شدن رئیس حزب آزادی و عدالت و محمد رشاد بیومی معاون رهبر اخوان المسلمین در زندان طره خبر دادند.

  خبرگزاری الشرق الاوسط مصر از زندانی شدن سعد الکتاتنی رئیس حزب آزادی و عدالت و محمد رشاد بیومی معاون رهبر اخوان المسلمین خبر داد.

این رسانه مصری از زندانی آنها در زندان طره خبر داد.

نیروهای امنیتی شب گذشته الکتاتنی و بیومی را بازداشت کرده بودند و نیروهای امنیتی در جستجوی برخی از رهبران اخوان المسلمین هستند که متهم به تحریک طرفداران مرسی و دامن زدن به خشونت ها هستند.

نگرانی طرفداران مرسی پس از عزل و دستگیری رهبران اخوان المسلمین

  یک رسانه روسی در گزارشی از وضعیت طرفداران محمد مرسی در میدان رابعه العدویه و نگرانی آنها از سرنوشتی که در انتظار شان است به ویژه پس از عزل مرسی و دستگیری سعد الکتاتنی رئیس حزب آزادی و عدالت و معاونان گروه اخوان المسلمین خبر داد.

خبرنگار شبکه راشاتودی در گزارشی از مصر آورده است: حالتی از نگرانی در میان طرفداران مرسی پس از عزل وی از قدرت موج می زند.

خبرنگار راشاتودی بیان کرد: طرفداران مرسی از این بیم دارند که پس از دستگیری رهبرانشان نیروهای امنیتی به سراغ آنها بیایند و دستگیر شوند.

خاطرنشان می شود پس از ضرب الاجل ارتش به مرسی برای انجام اصلاحات و نپذیرفتن این درخواست از سوی وی، ارتش اواخر دیشب با صدور بیانیه ضمن کنار زدن محمد مرسی، رئیس دادگاه عالی قانون اساسی این کشور را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور انتخاب کرد. این درحالی است که درگیری های پراکنده ای میان طرفداران و مخالفان در برخی استان های مصر وجود دارد.

حزب حاکم ترکیه خواهان بازگشت مرسی به قدرت شد

  یکی از اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه ضمن محکومیت شدید برکناری رئیس جمهور مصر خواهان صیانت طرفداران اخوان المسلمین از آرائشان شد.

تسنیم به نقل از تودی زمان؛ حسین چلیک نائب رئیس حزب عدالت و توسعه شب گذشته (چهارشنبه) در صفحه توئیتر خود گفت: " این کودتای کثیف را در مصر تقبیح می کنم. امیدوارم خیل انبوهی که مرسی را بر سر قدرت آوردند از آرای خود دفاع کنند" .

چلیک با اشاره به اینکه مرسی در انتخابات مصرپیروز شده است اعلام کرد که در انتخابات سال گذشته مصر" دموکراسی" به پیروزی راه یافته بود.

چلیک افزود: " هم اکنون نمی دانیم که آیا مرسی در برابر ارتش مقاومت خواهد کرد و یا اینکه در این صورت درگیری هایی در کشور رخ خواهد داد یا نه. اما ما از موضع استوار مرسی در برابر اولتیماتوم ۲ روز پیش ارتش حمایت می کنیم. در صورتی که طرفداران مرسی با ارتش و مخالفین مرسی درگیر شوند خونریزی خواهد شد. ما این امر را تأیید نمی کنیم" .

بااین حال وی تأکید کرد که مرسی و طرفداران وی نباید پذیرای این کودتا شوند.

ابراهیم کالین، معاون نخست وزیر ترکیه نیز درباره این رویداد گفت: " هیچ توجیهی برای کودتای نظامی پذیرفته شده نیست. امروز چه طرفداران مرسی و چه مخالفان وی در مصر بازنده بودند" .

نیروهای نظامی مصر، محمد مرسی، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور، را یک سال پس از آغاز زمامداری اش از کار برکنار و یک دولت غیرنظامی موقت را به جای وی منصوب کردند.

ارتش مصرهمچنین قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورده و خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

آمریکا کمک ۱.۵ میلیارد دلاری به مصر را قطع می کند

رئیس کمیته کمک های خارجی مجلس سنای آمریکا از قطع کمک ۱.۵ میلیارد دلاری به مصر پس از عزل محمد مرسی از قدرت خبر داد.

به نقل از شبکه روسیاالیوم، پاتریک لیهی رئیس کمیته فرعی کمکهای خارج مجلس سنای آمریکا گفت: کمیته خارجی مجلس سنا مصر در کمک ۱.۵ میلیارد دلاری به مصر پس از برکناری محمد مرسی از سوی نظامیان تجدید نظر خواهد کرد.

وی افزود: نظامیان می گویند که چشمداشتی به قدرت در مصر ندارند و امیدواریم که به وعده های خود وفادار بمانند.

رئیس کمیته خارجه مجلس سنای آمریکا اظهار داشت: قانون ما روشن و مشخص است؛ کمک های آمریکا در صورتی که کودتای نظامی یا حکمی دولتی منتخب را براندازد، قطع می شود.

خاطرنشان می شود ارتش مصر محمد مرسی را عزل کرد و عدلی منصور رئیس دادگاه عالی قانون اساسی را به جای وی برگزید.

شادی خیابان های اسکندریه را بست

  شادی مردمی که پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور موقت مصر به خیابان ها ریخته بودند، سبب مسدود شدن راه ها و معابر شد.

به نقل از المیادین، مردم اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر، پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید و ادای سوگند عدلی منصور برای جشن و شادی به خیابان ها و امکان عمومی سرازیر شدند.

کارناوال هایی که به نشان شادی در خیابان های اسکندریه به راه افتاده بود باعث شد که برخی راه ها و معابر مسدود شوند.

اندکی قبل هم هوادارن مرسی با برخی از مردم که برای جشن گرفتن به خیابان ها ریخته بودند درگیر شدند که در نتیجه آن شماری کشته و زخمی شدند.

طرفداران مرسی از اطراف دادگاه قانون اساسی مصر با چشمانی اشکبار عقب نشینی کردند

  منابع مصری از عقب نشینی طرفداران محمد مرسی از اطراف دادگاه عالی قانون اساسی در حالی که برخی از آنها به شدت گریه می کردند خبر دادند.

  پایگاه المصری الیوم گزارش داد: تظاهرات کنندگان طرفدار محمد مرسی پس از عقب نشینی از مقابل دادگاه عالی قانون اساسی که مراسم سوگند عدلی منصور رئیس جمهوری موقت در آن برگزار شد به سوی منطقه دار السلام رفتند و اعلام کردند که از آنجا رهسپار اطراف میدان رابعه العدویه قاهره می شوند تا به تحصن کنندگان ضد کودتا علیه مشروعیت بپیوندند.

منابع مصری اعلام کردند: هنگام عقب نشینی آنها از مقابل ساختمان دادگاه عالی قانون اساسی نیروهای امنیتی آنها را کنترل کردند و برخی با خودروها و برخی دیگر به سوی مترو دارالسلام رفتند این درحالی بود که برخی از زنان وابسته به اخوان المسلمین گریه می کردند.

این منابع افزودند: طرفداران محمد مرسی در حالی از اطراف دادگاه قانون اساسی عقب نشینی کردند که شعار می دادند: حکومت نظامیان ساقط باد، مرسی رئیس جمهوری قانونی و عدلی باطل است.