به گزارش پارس به نقل از فارس، سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت وگو با واحد مرکزی خبر درباره تحریم های جدید آمریکا علیه کشورمان و موضع وزارت خارجه در این خصوص گفت: این تحریم ها، ادامه تحریم های قبلی است و تحریم هایی است که تصمیم گیری درباره آنها تقریبا از ۶ ماه پیش به این طرف اتخاذ شده بود ولی تاریخ اجرای آنها اول، دوم و سوم جولای بود؛ چون تحریم های مختلفی است اوایل جولای تاریخ اجرای آن بود و اینگونه نیست که الان تحریم جدیدی وضع کرده باشند.

وی افزود: در اینکه تحریم یک سیاست شکست خورده است تردید نداریم و از دولت آمریکا و بقیه دولت هایی که مشارکت کردند در این تحریم ها تعجب می کنیم که چرا یک سیاست غلط و شکست خورده را مدام تکرار می کنند.

عراقچی گفت: به طور قطع و یقین، تحریم و افزایش تحریم، راه حل موضوع هسته ای ایران نیست و هیچ کمکی به حل و فصل این موضوع نخواهد کرد؛ البته رفع و برداشتن تحریم ها از آن جهت که یک اقدام اعتمادساز به شمار می آید می تواند به حل موضوع کمک کند؛ ولی افزایش تحریم ها جز اینکه موضوع را پیچیده تر و حل آن را سخت تر کند هیچ ثمر دیگری ندارد؛ به خصوص که این تحریم ها با خیلی از اصول مورد قبول یا مورد ادعای خود آنها هم تناقض دارد.

وی افزود: یکی از شاخص ترین این تحریم ها، تحریم شبکه های ماهواره ای جمهوری اسلامی ایران است مانند شبکه پرس تی وی، العالم، جام جم که شرکت بین المللی اینتل ست گفته است که به علت فشار آمریکایی ها دیگر نمی خواهد همکاریش را با ایران ادامه دهد که این نقض صریح قوانین بین المللی و حقوق بشر مورد ادعای خودشان است.

عراقچی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران عضو سازمان بین المللی ارتباطات ماهواره ای است و اینتل ست هم بخشی از آن سازمان است. اصل اولیه و مورد پذیرش همه کشورها در آن سازمان ارائه خدمات ماهواره ای به همه کشورهای عضو، بدون تبعیض است و این چیزی است که خیلی روشن در اساسنامه سازمان آمده و اصل موضوع مورد پذیرش آن سازمان است.

وی تصریح کرد: دولت های عضو هم با همین نگرش به عضویت این سازمان درآمده اند و ارائه خدمات به کشورهای عضو بدون هیچگونه تبعیض باید صورت بگیرد و اینکه اینتل ست با فشار یک دولت دیگر یعنی آمریکا در مورد ایران تبعیض قائل می شود خلاف مقررات بین المللی و قابل پیگیری است و از طریق سازمان ایتسو در حال پیگیری هستیم که این مشکل رفع شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در کنار این موضوع، اصل اولیه حقوق بشر که اصل آزادی بیان، احترام به عقاید، احترام به بیان و گفته های دیگران است نقض می شود و این جای تعجب دارد.

وی افزود: این تحریم ها بعضی از معاملات بانکی را در نظر گرفته و برخی از کالاهایی را که ما تامین می کردیم در بعضی از عرصه های مربوط به نفت و گاز و پتروشیمی؛ اینها جزئیات بیشتری را به این تحریم ها اضافه کردند و شرکت های غیرآمریکایی را مجبور می کنند که از این تحریم ها تبعیت کنند وگرنه این شرکت ها دچار تحریم های آمریکا خواهند شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آمریکایی ها هیچ نتیجه ای از این تحریم ها نگرفتند و ثابت شده که این تحریم ها هیچ کمکی نمی کند.

وی افزود: همچنین خیلی روشن است که در بسیاری از موارد، این تحریم ها باعث اتکای به نفس بیشتر جمهوری اسلامی ایران و به هر حال نیروهای جوان ما در عرصه های مختلف اقتصادی علمی و غیره شده و کمک کرده که ما خیلی بهتر و قوی تر به خودمان و به منابع و استعدادهای خود اتکا کنیم و جلو برویم.

لازم به ذکر است مرحله تازه ای از تحریم های آمریکا علیه ایران از امروز به اجرا درآمد که شامل صنایع کشتیرانی، بیمه، انرژی، خودروسازی، تجارت فلزات گرانبها و معامله با افراد و نهادهایی می شود که مشمول تحریم هستند.

در راستای این تحریم ها امروز شبکه ماهواره ای اینتل ست پخش شبکه های پرس تی وی، هیسپان تی وی و چند شبکه دیگر را قطع کرد.