مجتبی ذوالنوری با اشاره به عدم پاسخگویی صندوق بین المللی پول (IMF) به درخواست ایران برای دریافت وام جهت مقابله با کرونا ، گفت: متأسفانه نهادهای بین المللی که به نحوی وام‌دار محور نظام سلطه و ایالات متحده هستند عملکرد و استاندارد دوگانه ای دارند و با کشورها به شیوه ای واحد برخورد نمی کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه سازمان های بین المللی معیارهای خود را برای تعامل با کشورها دارند، عنوان کرد: صندوق بین المللی پول طی اقدامی تبعیض آمیز از اعطای وامی به کشورمان خودداری کرده که به سایر کشورها تعلق گرفته است.

وی در ادامه استفاده از کانال اینستکس برای دریافت وام را ممکن دانست و گفت: با این حال این ساز و کار مالی اروپاییاز ابتدا یک توهم و فریب بود و اروپا نیز قصد استفاده از آن را ندارد.

ذوالنوری ادامه داد: قرار بود به واسطه توافق هسته ای، به معنای تمام تحریم ها رفع شود و عادی سازی روابط در تمامی ابعادی که منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین می‌کند،صورت پذیرد، که البته طرف مقابل ایران در برجام به تعهدات خود عمل نکرد و نهایتا اینستکس ایجاد شد که کارایی ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه هدف اولیه از ایجاد اینستکس را برقراری روابط و تأمین نیازهای مالی جمهوری اسلامی عنوان و تصریح کرد: قرار بود اینستکس یک کانال مالی امن باشد اما نشد و در نهایت گفتند برای حوزه غذا و دارو کارایی خواهد داشت که شاهدیم حتی در این حد هم فعال نشد و صرفا فریبی بود که ملت و دولت ایران را گام به گام به سمت بن بست نزدیک کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه دولتمردان کشورمان از مسیر انحرافی اروپا بی اطلاع نبوده اند، خاطرنشان کرد: اکنون دستگاه دیپلماسی باید پاسخگو باشد و البته موضوع وام را از صندوق بین المللی پول پیگیری کند که البته نتیجه دادن آن بستگی به فشار آمریکا و تأثیرپذیری صندوق دارد.