درحالی‌که طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس دهم مطرح و با عدم اقبال نمایندگان نسبت به دسترسی عموم مردم به آرا و نظرات آنان پیرامون موضوعات مختلف مواجه شد، اما مجلس یازدهم تلاش کرد این مطالبه مردمی را در قالب طرح کلی شفافیت مجلس و آن‌هم در مواردی همچون تمامی فعالیت‌ها و اقدامات مالی نمایندگان، مراودات آنان، انتشار محتوای جلسات کمیسیون‌ها و دیگر موارد پیگیری کند.
طرح شفافیت آرا  گرچه به‌نوعی نمایندگان و فعالیت‌های آنان را در ویترینی شیشه‌ای قرار می‌دهد و در جلوگیری از بروز برخی تجارب دوره دهم مجلس مانند منتفی شدن طرح سؤال و استیضاح نمایندگان در دقیقه۹۰ یا تغییر موضع معنادار آنان در زمان رأی اعتماد به وزرا مؤثر است، بااین‌حال این موضوع موافقان و مخالفان خود را دارد که هر یک با در نظر گرفتن مصالح و منافع خود درباره آن موضع‌گیری کنند.
مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟
برخی افراد معتقدند که طرح شفافیت آرا به‌نوعی سبب اقدامات نمایشی و پوپولیستی از سوی نمایندگان می‌شود و یا عنوان می‌کنند در برخی مواد و تبصره‌های قیدشده در طرح اولیه که با درخواست ۱۵ نماینده اجازه رأی‌گیری مخفی به آنان را می‌دهد عملا موجب دور زدن شفافیت آرا خواهد بود.
اما از سوی دیگر موافقان طرح نیز این استدلال را دارند که مجلس برای آغاز تحول و تغییرات ساختاری نیازمند شفافیت عملکرد نمایندگان است، یا حتی مطرح می‌کنند در خلال بررسی این طرح در صورت تصویب موضوعی همچون رأی‌گیری مخفی آن‌هم در برخی موضوعات خاص، کماکان مردم از عملکرد نمایندگانی که چنین درخواستی داشته‌اند مطلع خواهند شد و وکلای آنان در مجلس اگرچه نه صددرصد اما میزان مشخصی از پاسخگویی را  در قبال افکار عمومی خواهند داشت.
به‌هرحال این طرح در جریان سپری کردن مراحل قانونی خود، در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس قرار دارد و اعضای کمیسیون در حال آخرین چکش‌کاری‌های خود بر روی آن هستند.
رأی‌گیری درباره طرح در جلسه بعدی کمیسیون تدوین آیین‌نامه
همچنین سمیه محمودی، سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در مصاحبه‌ای پیرامون آخرین روند بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در این کمیسیون گفته است: پس از ارائه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان به کمیسیون، کارگروه ویژه‌ای به ریاست کریمی قدوسی در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی پارلمان تشکیل شد تا طرح و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را بررسی و گزارشی را به صحن علنی کمیسیون ارائه کند. محمودی افزوده است: مقرر شد کریمی قدوسی به‌عنوان رئیس کارگروه بررسی این طرح، جمع‌بندی نهایی از طرح شفافیت آرای نمایندگان را انجام دهد و با توجه به اولویت داشتن این طرح، در جلسه بعدی کمیسیون گزارش خود را دراین‌باره به اعضا ارائه دهد تا درنهایت درباره آن رأی‌گیری شود.
 ابتدای آبان‌ماه؛ زمان بررسی و تصویب طرح در صحن
البته اظهارات سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در حالی است که روح‌الله ایزدخواه ازجمله طراحان این طرح و نماینده تهران، چند روز قبل در مصاحبه‌ای خبر داده است که پس از پایان تعطیلات مجلس و احتمالا ابتدای آبان‌ماه طرح شفافیت آرا ی نمایندگان مجددا در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب شود.