در راهبرد 2020 دفاع ملی آمریکا که پنتاگون ( وزارت دفاع ) این کشور آن را منتشر ساخته، بر مهیا کردن کامل ارتش آمریکا به فراگیری تاکتیک نبرد نامنظم  برابر رقبایی چون روسیه ، ایران و چین تاکید شده است.

 به نوشته وبگاه «آسیا تایمز» در راهبرد جدید دفاع ملی آمریکا  بر نبرد بالقوه با کشورها و ارتش‌های پیشرفته تا شبه نظامیان مستقر در خاورمیانه و آفریقا تاکید شده و آمده است، نبرد نامنظم تنها مختص نیروها یگان ویژه نیست. در این گزارش تاکید شده که علیرغم چندین دهه درگیری نامنظم، جنگهایی که دشمنان از نقاط ضعف فناوری و تاکتیکهای ایالات متحده استفاده کرده اند، پنتاگون هنوز برای این نوع جنگ آماده نیست.

در گزارش سال 2020 راهبرد دفاع ملی آمریکا به چین، روسیه و ایران  به عنوان رقبای آمریکا در این زمینه اشاره شده وآمده است، جنگ نامنظم به جای تکیه براقدامات نظامی سنتی مانند حملات هوایی و حملات زمینی، بیشتر متکی به فریب دیجیتالی وسلاح‌هایی که از حفره‌های موجود  در ارتش دشمن است.

 در این گزارش بر مدل‌های چین و روسیه به عنوان الگوهای برتر نبردهای نامنظم تاکید شده و به عنوان مثال درباره چین نوشته است، چین برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود، مانورهای دیپلماتیک ، فعالیت های اقتصادی و نظامی را ترکیب می کند. به عنوان مثال ، تلاش‌های دیپلماتیک و اقتصادی چین در دریای چین جنوبی تلاش برای اجرای کنوانسیون حقوق دریایی سازمان ملل را امکان پذیر کرده است.