عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اغلب کشورهای جهان با کرونا و چالش هایش در حوزههای متعدد دست به گریبان اند، ازجمله حوزه آموزش که برای این مسئله، تمهیداتی اندیشیده اند تا با کمترین خسارت روبه رو شوند و درحال حاضر مدارس در بسیاری از نقاط جهان با نظارت دقیق و رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی شده اند، ماهم باید تابع همین پروتکل ها باشیم و آنچه ستادملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس مشخص کرده با نظارت های لازم، اجرایی شود تا دچار مشکل نشویم.  

رضا حاجی پور در گفت و گو با پارس نیوز، ضمن  توجه به شیوه نامه های بهداشتی در مدارس ، بر موضوع فراهم سازی زیرساختهای لازم برای آموزش مجازی در مناطق محروم تاکید داشته و توضیح می دهد: بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس ، دانش آموزان مناطق محروم به نوعی رنگ آموزش را ندیدند، این گروه که از آموزش محروم ماندند، بعضا مایوس و افسرده شدند، درحال حاضر هم که مدارس به شکل حضوری بازگشایی شده اند، بازهم شبکه شاد به عنوان بستر آموزش مجازی فعالیت می کند اما همچنان دانش آموزان حاشیه شهرها و مناطق روستایی و عشایری از این گونه خدمات محروم اند. به جزء مدارس مناطق محروم و روستایی حتی برخی مدارس شهری نیز به این ابزار دسترسی ندارند و اگر ناگهان وضعیت ویروس کرونا بغرنج شود و قرار باشد جریان آموزش در بستر فضای مجازی یا شبکه شاد پی گرفته شود، شاهد بازماندگی از تحصیل و تکرار بی عدالتی آموزشی خواهیم بود.

او تاکید می کند: بسیاری از خانواده‌ها توانایی پرداخت هزینه بسته‌های اینترنت را ندارند و همین موضوع نیز سبب محروم‌ماندن بخش دیگری از دانش‌آموزان می شود و البته قرار است که آموزش در شاد رایگان شود اما مزیت این مسئله برای دانش آموزانی هست که به گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی دارند. همواره یکی از مهمترین انتقادهایی که به راه اندازی این شبکه وارد شده فقدان امکانات اینترنتی در مناطق محروم روستایی و دسترسی نداشتن دانش آموزان این مناطق به گوشی های تلفن همراه هوشمند است و در بسیاری از روستاهای صعب العبور به دلیل نبود امواج رادیویی حتی تلویزیون هم کاربردی ندارد! سامانه شاد علی‌رغم نام ظاهری خود به دغدغه و غصه‌ای بزرگ برای بسیاری از دانش‌آموزان و حتی معلمان تبدیل شده و چنانچه با تعطیلی مدارس به شکل حضوری روبه رو شویم، با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهیم بود، چون در راه‌اندازی این سامانه به زیرساخت‌هایی همچون اینترنت و امکان دسترسی به این فضا در بسیاری از مناطق فکر نشده  و دانش‌آموزان و حتی معلمان بسیاری در مناطق مختلف کشور به ویژه در مناطق محروم و روستایی هستند که امکان دسترسی به این فضا برایشان مقدور نیست.

این نمایند مجلس ادامه می دهد: بسیاری از خانواده‌ها از امکانات پیشرفته امروز بی‌بهره بوده و توان تهیه حتی یک گوشی ساده با قابلیت نصب این سامانه برای فرزندان خود را ندارند و از این رو سامانه شاد، شادی را از زندگی آنها گرفته و آنها را شرمنده فرزندان خود کرده و در غم عمیقی فرونشانده است. پدرانی که یک گوشی قدیمی اندروید با ورژن پایین دارند و به سبب قدیمی بودن نسخه اندروید قادر به نصب برنامه شاد نیستند و ورژن گوشی هم قابل ارتقاء نیست. یا پدرانی که گوشی خراب خود را به مغازه می برند تا برای تحصیل فرزندشان قابل استفاده باشد، ولی متاسفانه گوشی قابل استفاده نبوده و حتی در صورت تعمیر هم به سبب قدیمی بودن قابلیت نصب برنامه شاد را ندارد. بنابراین انتظار می رود که وزارت ارتباطات زیرساخت های لازم را برای آموزش فضای مجازی فراهم کند و خیرین هم در حوزه اهدای تبلت و گوشی های هوشمند مساعدت لازم را داشته باشند.

او با اشاره به آموزش از قاب تلویزیون می گوید: آموزش از این طریق کارآیی چندانی ندارد چون ارتباط یک سویه و فاقد اثرگذاری لازم است و در منطقه ییلاقات آمل هم در بحث آموزش تلویزیونی و هم زیرساخت های اینترنتی دچار مشکل هستیم و ضمن فقدان امکانات آموزش مجازی، در داخل شهرهم با نقاط کور مواجه ایم و در بسیاری از شهرستانهای کشور آنتن دهی بسیار بد است.