به گزارش پارس نیوز؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی درخصوص نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.

ایشان فرمودند: البته لازمه تحقق این هدف برنامه‌ریزی است و بخش‌های مختلف مانند سازمان برنامه، مجلس و مرکز تحقیقات آن، قوه‌قضائیه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و گروه‌های پرشمار جوان، مبتکر و فعال باید در این برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند.

بر همین اساس بر آن شدیم تا به سراغ یکی از مراکز تولیدی و صنعتی کشور برویم که نقش مهمی در اجرای پروژه­های بزرگ صنعتی بویژه در نفت­وگاز، پتروشیمی، صنعت و ساخت کارخانجات دارد و قاعدتاً در سال جهش تولید می­تواند در پیشبرد این هدف بسیار مؤثر باشد. در این ارتباط بر آن شدیم تا گفتگویی با احمد قلعه­بانی رئیس هیأت مدیره شرکت صنایع آذرآب که فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و دارای بیش از سه دهه تجربه فعالیت در صنایع مختلف از جمله صنعت، نفت و سایر صنایع مرتبط و نیز صنایع خودروسازی می­باشند داشته باشیم.

وی در کارنامه مدیریتی خود سوابقی در سمت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، معاونت وزیر صنعت و معدن و رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)  معاون وزیر نفت و مدیر عاملی شرکت ملی نفت ایران داشته و از سال 1396 سکان مسئولیت ریاست هیأت مدیره این شرکت را بعهده دارند.

قلعه ­بانی در این گفت ­وگو در خصوص برنامه ­های این شرکت در سال جهش تولید اظهار داشت: شرکت آذرآب با توجه به تاکید مقام معظم رهبری برای "جهش تولید" در سال 99 و در راستای نیاز صنایع کشور، برنامه­های مختلفی جهت عمق بخشیدن به ساخت داخل، پروژه­های در دست اجرا و بومی­سازی فناوری­های نوین و توسعه اشتغال مولد تدارک دیده و درصد اجرای آنها می­باشد.

وی افزود: تأمین نیاز اکثر پروژه­های بزرگ کشور هم در طراحی و هم در ساخت برای انواع تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت­وگاز، پتروشیمی پالایشگاه­های نفتی و گازی، نیروگاهی و صنایع معدنی (فولاد ، مس و ... ) سیمان، توسط شرکت صنایع آذرآب که سرمایه­گذاری دولت جمهوری اسلامی در بعد از انقلاب انجام شده با اولین تکنولوژی و نیروهای متخصص قابل ساخت می­باشد وی همچنین افزود برنامه تعمیر، نگهداری و افزایش بهره­وری تمام تجهیزات ساخته شده در سال­های گذشته در اختیار کارفرمایان و شرکت­های تولیدی از دیگر برنامه­های مهم شرکت صنایع آذرآب در سال 99 می­باشد.

رئیس هیات مدیره شرکت صنایع آذرآب در ادامه با اشاره به تلاش و همدلی مدیران و پرسنل شرکت برای اجرای برنامه­ها و عمل به تعهدات شرکت گفت:همین تلاش و همدلی به نقطه قوتی برای شرکت تبدیل شده که آثار مثبت آن در تداوم تولید، بهبود کیفیت تولید و مدیریت­ها هزینه نمود پیدا کرده است و صد البته این دستاوردها همچنین مرهون مساعدت و پیگیری­های مسئولان استان مرکزی و سهامدار عمده یعنی بانک کشاورزی و همراهی سایر سهامداران می­باشد. 

قلعه­ بانی گفت: البته مشکل اصلی شرکت همانند سایر شرکت­ها صنعتی بزرگ دلیل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است که درصدد هستیم بخشی از آن را از محل آورده­های نقدی سهامداران و افزایش سرمایه و نیز مساعدت بیشتر مسئولان کشور برطرف نماییم.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده تقویت شرکت­های بزرگ مقیاس همچون آذرآب می­تواند زمینه ساز ایجاد و تحول در صنایع بزرگ­تر و صنایع مادر و اجرای سریع­تر پروژه­های مهم صنعتی کشور شود که هر کدام می­توانند موتور محرک چندین کارخانه پایین دستی تولید و صنعتی باشند، که تداوم تولید در آنها هزاران اشتغال را ایجاد و حفظ خواهد نمود.

رئیس هیات مدیره شرکت صنایع آذرآب اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت صنایع آذرآب یک شرکت مادر و صنعت­ساز است ضرورت دارد مسئولین امر به خصوص در وزارت صمت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین سیستم پولی و بانکی توجه جدی و ویژه به این شرکت داشته باشند تا شاهد قطع وابستگی به خارج و رشد و شکوفایی هر چه بیشتر مجموعه­های تولید در کشور باشیم. 

قلعه ­بانی گفت: اعتقاد بنده این است که اگر مسئولان مرتبط با صنعت و تولید مساعد نمایند می­توان اشتغال زیادی درکشور در همین صنعت ایجاد کرد، چرا که اکثر پروژه­های خارجی و فازهای توسعه­ای پالایشگاه­ها، نیروگاه­ها و پتروشیمی­های کشورهای منطقه نیازمند محصولات آذرآب هستند که درصورت تامین نقدینگی و حل سایر مشکلات می­توان تقریباً کلیه تجهیزات مورد نیاز در کشور را تولید کرد.

رئیس هیأت مدیره شرکت صنایع آذرآب اظهار داشت: فعالیت و محصولات شرکت صنایع آذرآب در حوزه ساخت بویلر، توربین، تجهیزات و ماشین­آلات صنایع معدنی، مخازن و مبدل­ها است و در حال حاضر اکثر ماشین­آلات پالایشگاه­ها، پتروشیمی­ها و نیروگاه­های بزرگ کشور توسط شرکت صنایع آذرآب مطابق استاندارد و با کیفیت مناسب طراحی، ساخت و نصب می­شوند.

وی درخصوص محصولات و توانایی­های این مجموعه متذکر شدند. شرکت صنایع آذرآب دهه شصت توسط دولت جمهوری اسلامی به منظور اجرای پروژه­های بزرگ در بخش­های نیروگاهی، ساخت کارخانجات، اجرای پروژه­های نفت­وگاز، ساخت تجهیزات در صنعت، معدن، نفت­وگاز و پتروشیمی و پالایشگاه با انتخاب بهترین ماشین­آلات دنیا، آموزش نیروی انسانی، سرمایه­گذاری شد.

ماشین­آلات موجود در این شرکت منحصربفرد بوده و حتی در خاورمیانه همتا ندارد و در اکثر پروژه­های طراحی مانند: نیروگاه حرارتی شهید رجایی، نیروگاه سیکل ترکیبی قم، نیروگاه شازند اراک، پالایشگاه تهران، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پتروشیمی کاویان، پتروشیمی مبین، پتروشیمی کنگان و ... و اکثر فازهای پارس جنوبی مانند فاز (14)، (17و 18)، (19)، (22 و 23 و 24) پروژه بیدبلند و ... طراحی و ساخت و نصب گردیده است.

توضیح اینکه سرمایه­گذاری و ایجاد چنین کارخانه­ای در حال حاضر در کشور امکان­پذیر است.

رئیس هیأت مدیره شرکت صنایع آذرآب درخصوص توان صادراتی این شرکت متذکر شد: این شرکت درگذشته در کشورهای همسایه به خصوص عراق و سوریه هم در پالایشگاه و هم در نیروگاه پروژه­هایی را اجرایی نموده است و از لحاظ صدور دانش فنی و ماشین­آلات در سطح منطقه اعتبار مناسبی برخوردار بوده می­توان با حمایت­های نهادهای ذی­ربط بخشی از ظرفیت خود را برای اجرای پروژه­های منطقه اختصاص داده و ارزآوری مناسبی داشته و موجب اشتغال بیشتر در کشور شود.

قلعه­ بانی در پایان در ارتباط با عملیاتی شدن شعار جهش تولید در سال 99 راهکارهایی ارائه داد که با اجرای آنها مشکل صنایع مختلف برطرف و مسیر آنها برای جهش تولید هموار خواهد شد.

وی گفت: از جمله راهکارها تأمین نقدینگی و افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از مسیر سهامداران جدید، و مشارکت دادن مردم در سرمایه­گذاری از مجاری قانونی مانند بورس و سرعت بخشیدن گردش مواد، کالا در جریان ساخت، و آماده ساخت و تحویل به موقع، ممانعت از ورود کالای خارجی بخصوص در بخش­هایی که توان بالقوه تولید آن در کشور است، کاهش بوروکراسی در سازمان­ها و وزارتخانه­ها و مراجع تصمیم­گیری، حمایت از شرکت­ها و گروه­های دانش بنیان که تحقیقات کاربردی را به تولید می­رسانند، تعدیل استانداردهای به سطح قابل قبول (استاندارد ملی) که موجب استفاده بیشتر از ظرفیت و توان داخلی کشور می­شود، شفاف­سازی در بخش­های مختلف اقتصادی و جلب اطمینان به مردم جهت همکاری در سرمایه­گذاری­ها در بخش­های تولید، و جذب منابع مالی سرگردان، ساماندهی و اولویت­بندی،  برنامه­ریزی جهت تولید و واردات با توجه به محدودیت­های ارزی و استفاده ظرفیت­ها و توان داخلی،  برنامه­ریزی برای مدیریت نرخ ارز و بررسی آثار ناشی آن در تولید و اقتصاد و ارائه راه حل­های مناسب جهت کاهش تورم از جمله این موارد است.

منبع: راه دانا