1.سید محمدرضا بهشتی پسر بزرگ شهید والا مقام بهشتی خاطره جالبی از پدر نقل می کند : روش آقای بهشتی در جلسه ای که همه آن افراد را خودشان انتخاب و دعوت کرده بودند این بود که پس از اتمام درس می گفتند خودتان هم بروید و مطالعه بیشتری بکنید. براساس تذکر و توصیه ایشان ما هم چون با مطالعه در جلسه حاضرمی شدیم وقتی درس گذشته را می پرسیدند به درس ایشان مطالبی اضافه می کردیم . از جمله یک بار که من داشتم درس را جواب می دادم در یکی دو جاحاشیه هایی به مطالب ایشان زدم که احساس می شد حاشیه های نابجایی بود وبیشتر از حد لازم این حاشیه ادامه داشت . ایشان وقتی حاشیه طولانی مرا شنیدخیلی زیبا و قشنگ گفتند الا یا ایها الطلاب ناشی ! علیکم بالمتون لا بالحواشی ! و بامزاح و شوخی به من فهماندند که حاشیه ام از متن خیلی فراتر رفته است . 

2.یکی مولفه هایی که میتواند یک سیاست مدار حرفه ای را از دیگر کنشگران سیاسی نابلد تفکیک نماید عنایت آن کنشگر سیاسی به ظرف مکانی و زمانی است که درآن می خواهد به مفاد نگرش راهبردی خود به مسائل اطرافش عینیت داده و دریک رابطه دوسویه جهان پیرامونش را درک کرده و به آن واکنش مناسب نشان دهد.

3.کمتر از شش روز تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، انتخابات مجلس و خود قوه قانون گذاری در کشور ما نسبت به نهاد حکومتی دولت از کشش رقابتی و توجه کمتری نسبت به انتخابات ریاست جمهوری در تمامی ادوار گذشته برخوردار بوده و این مسئله به دلیل نگاه خاص جریانات سیاسی نسبت به این نهاد مهم و تبدیل قوه مقننه به زیر مجموعه نهاد دولت به عنوان ماشین امضای طرح ها و لوایح مدنظر هیئت دولت  و یا رای دادن به فهرست پیشنهادی وزیران است ، در نتیجه انتظارات از جریان سیاسی که خود را وامدار خط و نهضت سیاسی امام ( ره) می داند برای بازگرداندن اعتبار و حیثیت مجلس به آنچه در راس امور بودن نامیده میشد، افزایش یافته است.

4.از زمان اعلام نام محمدباقر قالیباف به عنوان سرلیست فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، هجمه رسانه ای و سخنرانی های مختلف و گوناگونی با کلیدواژه هایی مانند فاسد بودن،عدم جوابگو بودن، نظامی بودن و در نتیجه خود رای بودن و موارد دیگری از این دست به سمت قالیباف روانه شده است، شدت و میزان حمله ها به حدی است که فردی مانند سعید زیباکلام که هم اکنون به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی عدالتخواهان درحال فعالیت است دریک ویدیوی چند دقیقه ای با اعلام فراخوان برای میتینگ بازندگان انتخابات مجلس در تمامی ادوار تاریخ جمهوری اسلامی(؟!) ، به صراحت عنوان می کند : مجلسی که قالیباف رئیس آن بشود قطعا فاسد ترین مجلس تاریخ انقلاب خواهد بود؟! (کذا فی اصل) 

جبهه پایداری انقلاب اسلامی که تمامی اعضای آن از افراد ریشه دار انقلاب اسلامی و جریان اصولگرایی هستن و همچنین فردی مانند سعید زیباکلام که برخلاف برادرش سال ها خود را به عنوان یک متفکر در بردار جریان انقلاب معرفی کرده است ، دراین چند وقت نشان داده اند که برخلاف اصلاح طلبان استراتژی انتخاباتی خود را برمبنای تخریب خودی به جای ناخودی تعریف کرده اند و در این بین با این خط و آنهم درحالی که در قالب فرا گفتمان بزرگ اصولگرایی جای می گیرند حاشیه را از متن گفتمان بزرگتر کرده اند.

5.قطعا دوران مدیریت هر مدیری دارای نقاط ضعف و قدرت مختلفی است ، مدیریت برداری است که با عنایت به روندهای اجرایی میتواند هم شامل تصمیم های استراتژیک درست و هم تصمیمات نادرست وخطا باشد، اما این امر باعث  نمیشود که یک مدیر از شمول لیاقت و کاردانی  برای کسب جایگاه های بعدی و بالاتر ساقط گردد. بخصوص با عنایت به این به این قاعده که نمره نهایی هر مدیری با عنایت به کل دوره مدیریت او بسته می شود و نه تنها یک دوره خاص که در این صورت نمره مدیریت قالیباف از متوسط تمامی مدیران دولت فعلی بالاتر است.

6.امروز هر ناظر و تحلیل گر آشنا به موقعیت و الزامات کشور داری به این امر آگاه است که با توجه به کمپین فشار حداکثری که توسط دولت تروریست ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می گردد و همراهی برخی کشورها و قدرت های مرتجع منطقه ای با این کشور علیه امنیت ملی کشورمان که عزم به سوی نابودی هستی مقدسی به نام ایران دارند ، هرگونه اندیشه گری و تصمیم راهبردی می باید با عنایت به همین الزامات و شرایط پیچیده اتخاذ گردد. آنهم در موقعیتی که دولت یازدهم با توجه به شکست در مسئله پرونده هسته ای و خروج آمریکا از برجام و آغاز مکانیزیم ماشه توسط اروپا علیه ایران از نظر سیاسی به کل از حیز انتفاع ساقط شده است و کارکرد خود را در تمامی زمینه ها بخصوص مدیریت امور روزانه در معشیت مردم و اقتصاد کلان و تولید از دست داده است. 

در نتیجه امروز بزرگترین خطر برای بقای انقلاب عدم توجه به مدیریت و تمشیت امور روزانه در زیست عمومی جامعه است ، امری که دولت تدبیر و امید مکرر در مکرر ناتوانی خود را درانجام آن به اثبات رسانده است.

منتقدین قالیباف اگر مقداری به الزامات راهبردی حفظ کشور از بحران های گوناگون که مانند یک ریسمان پیچیده به شکل جزر و مدی درحال نمایان ساختن خود است، واقف بودند قطعا مسیر بهتری را برای پیش برد کمپین انتخاباتی خود ، ولو در صورت همگام نشدن با مسیر قالیباف در پیش میگرفتند.

آنچه واضح است این نکته مهم است که ساکنین تهران بزرگ در طول 12 سال مدیریت جهادی بر شهرداری پایتخت شاهد بیشترین تلاش،تدبیر، طرح و برنامه در راستای تسهیل هرچه بیشتر زندگی روزانه خود بودند.

امروز متن اصلی رقابت در دو بعد کارآمدی و نا کارآمدی دو جریان اصلی آرمیده است، یک جریان اقتصاد و اشتغال و سیاست و حتی آب خوردن مردم را به مذاکره و  مصالحه با طرف خارجی منوط میکند و یکطرف با یک پرونده درخشان مدیریتی در شهرداری تهران خدمت را به جمع کردن تمام توان ملی در راستای یک هدف واحد که آنهم رونق مجدد اقتصاد کلان و مولفه های حیاتی آن مانند تولید و اشتغال است می داند.

دوستان عدالتخواه و دیگر اصولگرایان عزیز اما ناراضی شما نیز بهتر میدانید که امروز بقای انقلاب و کشورمان در حفظ و بسط هرچه بیشتر مولفه کارآمدی آرمیده است، تمام اقدامات دشمن خارجی علیه ایران برای برافروختن آتش اعتراضات داخلی است که از ناکارآمدی بخش مدیریت در زمینه اقتصادی تغذیه می کند و این راهبردی است که بارها برایان هوک و مایک پمپئو به آن اشاره کرده اند. اجازه ندهید که حاشیه های تکراری مانند آنچه اصلاح طلبان و به اصطلاح اعتدالیون علیه قالیباف در سال های 92 و96 بیان کردند تکرار شود هرچند آزموده را آزمودن خطاست، اما آنچه خطایی است نابخشودنی تغییر پاشنه رقابت ها از دوگانه مهم و استراتژیک کارآمدی و ناکارآمدی به حاشیه هایی است که نتیجه اش چیزی جز سوختن فرصت ها و فرار متهمین اصلی وضعیت فعلی از پاسخ گویی به عملکردشان نیست. اجازه ندهید بنابر قاعده ای که بالاتر از شهید بهشتی نقل کردیم حاشیه بر متن بچربد....

 

رضا نیکمنش