علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری ضمن تسلیت ۲۸ صفر و شهادت امام رضا(ع)، گفت: هفته گذشته هفته پرباری بود. در هفته گذشته شاهد پیاده روی عظیم اربعین بودیم. از مردم عاشقی که در این حرکت تاریخ ساز، پا گذاشتند تقدیر و تشکر می کنیم.

وی با بیان اینکه در این اجتماع به حق، اقدامات بزرگی انجام شد، افزود: آماده کردن زیرساخت های لازم، آماده کردن راه ها و تامین ایاب و ذهاب آن هم در هر دو کشور، نیازمند همکاری های گسترده و صمیمی دو کشور بود.  

بیش از سه و نیم میلیون نفر مشرف به عتبات عالیات شدند

سخنگوی دولت ضمن تشکر خالصانه از دولت دوست و ملت برادر عراق و مهمان نوازی آنها، اظهار داشت : در تحریم های حیرت انگیز، ملت و دولت ایران با شور و نشاط چنین حرکت عظیمی را ساماندهی کردند؛ بیش از سه و نیم میلیون نفر از ایران زائر بودند.  

ربیعی با تاکید بر اینکه مرزبندی های جغرافیایی و سیاسی استعمارگران در طول یک قرن اخیر بر اساس ایجاد اختلافات قومی و قبیله ای طراحی شده بود، خاطرنشان کرد: مردم ما با محوریت شعار «حسین یجمعنا» این اقدام را نادیده گرفتند و زیر پا گذاشتند.

وی با بیان اینکه با توجه به اقدام دولت جهت برداشتن ویزا، شاهد افزایش جمعیت به عتبات بودیم، افزود: ارائه خدمات زیربنایی به این جمعیت کار شگرفی بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بیش از ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس شهری و غیرشهری در داخل کشور به زائران اربعین خدمت رسانی کردند، تصریح کرد: بیش از ۶هزار کامیون برای ارسال محموله های موکب داران به کار گرفته شده بود. ۱۱۳ میلیون وعده و میان وعده غذایی و ۱۵۰ میلیون بطری آب آشامیدنی میان زائران توزیع شد. ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۴۴ دستگاه آمبولانس مجهز در مرزهای چهارگانه اعزام و مجهز شدند.  

ربیعی افزود: ۱۶۰ تیم مجاز بهداشتی به پایانه های مرزی اعزام شدند و این آمارها تا این لحظه بوده است. میزان خدمت رسانی قطعا خیلی بیشتر بوده، برای مثال موارد مربوط به تامین امنیت قابل بیان نیست.

وی با بیان اینکه ۱۷ هزار نیروی عملیاتی اورژانس در حال آماده باش بودند، گفت: ۱۵ فروند بالگرد و ۴فروند هواپیما در مرزها مشغول به خدمت رسانی بودند. در مجموع همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی و از همه مهمتر خود مردم زحمت کشیدند و حماسه آفریدند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: دولت نیز ان شاءالله بتواند میزان خدمات رسانی به زائران را در سال‌های آینده افزایش دهد.  

ربیعی با بیان اینکه در هفته گذشته نشست خبری رئیس جمهور از مهمترین اقداماتی بود که رخ داد و سخنرانی وی در دانشگاه تهران هم به نوبه خود متضمن جمع بندی کامل از حضور ایران در سازمان ملل و برخی مسائل داخلی از جمله وضعیت اقتصادی، انتخابات پیش رو و مباحث مرتبط با قانون اساسی بود، گفت: این سخنان بازتاب وسیعی در رسانه ها داشت و به رغم استقبال گسترده ای که از این مواضع میان مردم و نخبگان صورت گرفت و افرادی هم مانند همیشه برداشت های خاص از این اظهارات کردند و بر اساس همان حملات خود را در پیش گرفتند.

سخنگوی دولت گفت:  آنچه رئیس جمهور در سخنان خود به آن اشاره کرده و می کنند بی سابقه نیست و  پیش از این به صورت علنی و غیرعلنی مطرح شده است.  

ربیعی افزود: همه نخبگانِ نظام قبول دارند قانون اساسی ما ظرفیت های بسیار عظیمی در درون خود دارد که همواره می تواند بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند. وظیفه رئیس جمهور است که  این ظرفیت ها را فعال کند.

وی با بیان اینکه خود قانون اساسی این مسئولیت را بر عهده رئیس جمهور گذاشته است، اظهار داشت: فعال سازی قانون اساسی به منظور تحقق اهداف و آرمان های شناخته شده انقلاب اسلامی ایران برای خدمت به مردم در نسبت اعمال حاکمیت بر سرنوشت خود یک حرکت انقلابی و لازم است.  

سخنگوی دولت تاکید کرد: به نظر من رئیس جمهور در هفته گذشته چند نکته راهبردی را بیان کردند. نخست آنکه رئیس جمهور به ضرورت رشد و توسعه کشور اشاره کردند. در خصوص اقتصاد معیشتی بارها اعلام کردند که می توان یک زندگی اقتصادی محدود و کوچک داشت اما بدون تعامل با جهان امکان استفاده از فرصت های جهان برای رشد و توسعه ملی وجود ندارد.

ربیعی با بیان اینکه منظور از تعامل سازش و تسلیم نیست، افزود:روحانی از تعامل سازنده در برابر تقابل سخن گفته است.

سخنگوی دولت اضافه کرد:همین تعامل سازنده در نیویورک باعث شد رئیس جمهور به جای فرار از مذاکره باب مذاکره سازنده را بگشاید و آمریکا را از مدعی مذاکره به متهم مذاکره گریزی بدل سازد اما مساله اصلی اصلا مذاکره نیست.

مردم ایران با فشار اقتصادی آمریکا از پای در نمی‌آید

ربیعی گفت: مساله این است که دشمن می خواهد ایران را به کشوری ضعیف از حیث تجاری، مالی و صنعتی اقتصادی تبدیل کند. ما نه تنها در بعد امنیتی و دفاعی که به حمد الله سرآمد هستیم در بعد معیشتی هم باید قدرت اول منطقه باشیم؛  رشد و توسعه و پیشرفت حق مردم ایران زمین است.

وی همچنین تصریح کرد: دولت آمریکا بداند ملت ایران ملتی نیست که با فشار حداکثری اقتصادی از پای درآید.

سخنگوی دولت گفت: نکته دیگر رئیس جمهور این بود که او خواهان برگزاری یک انتخابات باشکوه و با مشارکت حداکثری مردم است. شکوه انتخابات در مشارکت ملت است و مشارکت ملت در گرو رقابت است.

ربیعی با بیان اینکه تا زمانی که مردم احساس کنند رای آنها معنا دارد انگیزه رای دادنشان افزایش پیدا می کند، افزود: در واقع باید رای مردم را برای آینده بهتر، معنادار کرد. آنچه تحلیلگران آن را فشار حداکثری می دانند باید با مقاومت حداکثری ملی و مشارکت حداکثری ملت در انتخابات پاسخ نهایی خود را پیدا کند.  

وی با بیان اینکه رئیس جمهور گفتند انتخابات را در چنان ترازی برگزار خواهند کرد که این پیام بزرگ و تحریم شکن از دل این حضور عظیم و «همه با هم» بیرون بیاید، گفت: ما به عنوان دولت و کل حاکمیت و به خصوص شورای نگهبان باید طرف و بستر این معنا را بسازیم و فراهم کنیم.

«روحانی» منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست

سخنگوی دولت با تاکید براینکه روحانی منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نبوده و نیست، اظهار داشت: اگر هم به مجلس اول اشاره می کنند اولا به تکثر این مجلس اشاره دارد و ثانیا به حساسیت خودجوش ملت که با وجود نامزدهای رادیکال در آن انتخاباتِ بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رای دادند اشاره کرد.

ربیعی اضافه کرد: در حال حاضر هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه های متعددی رای بدهند و انتخاب کنند.  

وی در رابطه با سیاست خارجی و جمع بندی رئیس جمهور در این زمینه، تصریح کرد: جمع بندی او این است، آمریکا بیش از هر زمان دیگری به عقلانیت لازم برای دیپلماسی سازنده نزدیک شده است چرا که دریافته است عُمر تحریم ها رو به پایان است و فشار حداکثری او به ملت ایران شکست خورده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: از سوی دیگر آمریکا به شدت از سوی متحدان خود و جامعه جهانی تحت فشار قرار گرفته و این موضوع سبب می شود تا همسو با تحرک دیپلماسی ایران چاره ای جز خاتمه دادن به مذاکره گریزی نداشته باشد.  

ربیعی گفت: ملاحظه می کنید هیچ یک از موضوعات مطرح شده توسط رئیس جمهور خارق العاده نیست و اصولا جایگاه ریاست جمهوری یکی از عمودهای این خیمه ای است که به نام جمهوری اسلامی ایران برپا شده است.

وی تاکید کرد: اگر او(روحانی)  بر اجزای همین اصول قانون اساسی پیشنهادهایی مطرح می کند درباره همین مفاد حقوقی و قانونیِ نهفته در ظرفیت های قانون اساسی است. رئیس دولت در صیانت از این ملت سخن می گوید که اگر چنین نکند خلاف مسئولیت تاریخی خود عمل کرده است.

سخنگوی دولت گفت: آنچه رئیس جمهور می گوید یک تذکر و یادآوری به نهادهای قانونی است و ملت هم شاهد خواهند بود که آنجه رئیس دولت شرط صلاح و اصلاح می دید بیان کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه در هفته گذشته لایحه مهم تعارض منافع به صحن هیئت وزیران رسید، گفت: این لایحه در کنار لایحه شفافیت که گام اول آن شفافیت اقتصادی بوده و به مجلس ارسال شده است در گام های بعدی شفافیت های تصمیم گیری، سیاسی و قضایی به نحوی که همه تصمیم گیری ها در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت تکمیل و به مجلس ارائه خواهد شد. پیش از این نیز لایحه ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد به مجلس رفته بود.  

نظارت مدنی یکی از شاخص های مبارزه با فساد است

وی با بیان اینکه ما معتقد هستیم مبارزه با فساد، مسیری دراز مدت، همیشگی و مداوم، ساختارمند و جامعه محور است، اظهار داشت: یکی از شاخص های اصلی مبارزه با فساد افزایش نظارت مدنی است. تجربه و مطالعات تاریخی این موضوع را نشان می‌دهد. خود من هم به عنوان یک محقق در این زمینه به این دستاورد علمی رسیده‌ام که هرگاه مبارزه با فساد کوتاه‌مدت، هیجانی و سیاست زده صورت گیرد، فساد عمیق تر می شود و به لایه‌های پایین رسوخ پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه لوایح سه گانه مبارزه با فساد لوایح بنیادین هستند، گفت: در این لوایح محوریت جامعه و نهادهای مدنی در نظر گرفنه شده است. به عقیده من با وجود این سه لایحه در کنار فعالیت سایر قوا و فعالیت های قوه قضائیه، هم با مفسد و هم با فساد مبارزه اساسی صورت خواهد گرفت.

ربیعی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته هم بحث سند خودرو در ستاد اقتصادی دولت به ریاست رئیس جمهور مورد بحث قرار گرفت، افزود: تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ و مقرر شد تا هفته آینده شیوه های تقویت خودروسازی و برنامه های زمان بندی شده از جمله ارتقای کیفیت و عمل به تعهدات خریداران در بخش هایی از این سند دیده شود.  

وی گفت: همچنین در بخشی از این سند شیوه واگذاری خودروسازی نیز مشخص شد. در گام اول فروش مازاد غیرتولیدی و در گام دوم واگذاری شرکت های وابسته و در گام سوم واگذاری سهام دولت مدنظر است زیرا خودروسازی ما با مشاغل جانبی، حدود یک میلیون شغل نهفته دارد؛  نیازمند بودیم برای واگذاری و خصوصی سازی یک سند خودرو با چشم انداز کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت تدوین شود و قطعا در قالب این سند، خصوصی سازی پیش بینی شود.  

سخنگوی دولت با اشاره به تصمیمات دیگر دولت برای هزار و ۱۱۷ نفر که جهت خرید کامیون ثبت نام کرده بودند، بیان کرد: براساس تصمیم جلسه، این افراد هم به فهرست ثبت نام کنندگان خودروهای فرسوده که از امکانات بانکی ارزان قیمت استفاده خواهند کرد اضافه شدند.

ربیعی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران حوزه دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با نشست امنیت دریایی که به مدت دو روز و با حمایت آمریکا در بحرین برگزار می شود که هیئتی از رژیم صهیونیستی نیز در آن حضور دارند، گفت: اخباری در این رابطه وجود دارد و ما هم این اخبار را شنیده‌ایم اما مساله اصلی این است که چگونه قرار است افرادی در مورد امنیت خلیج فارس تصمیم گیری کنند که حتی جسارت کافی برای معرفی خود ندارند.

رژیم صهیونیستی عنصر ناخوانده در منطقه است

وی تاکید کرد: اسرائیل چنان با این منطقه بیگانه است که ناگزیر است نمایندگان خود را به صورت مخفیانه به این نشست اعزام کند. رژیم اشغالگر اسرائیل یک عنصر مزاحم و  ناخوانده در منطقه است و دیدگاه های آن برای ما و امنیت خلیج فارس کوچک‌ترین اهمیتی ندارد.  

سخنگوی دولت با بیان اینکه لازم است به برخی کشورهای منطقه نیز یادآور شویم که چگونه انتظار دارند با مشارکت دادن رژیمی که بیش از هر کشور دیگری به ایجاد ناامنی در خلیج فارس پرداخته، بخوهند امنیت منطقه را تامین کنند، گفت: این نشان دهنده بی تجربگی مقامات این کشورها در تشخیص راه درست امنیت و ایجاد آرامش در خلیج فارس است.

ربیعی اظهار داشت: ما بارها موضع خود را گفته ایم و آن اینکه،  امنیت در خلیج فارس بدون همه کشورهای منطقه امکان پذیر نیست و ایران در تامین امنیت حذف شدنی نیست.  البته ما علائمی داریم مبنی براینکه تمایل کار ایران برای تامین امنیت منطقه در میان کشورهایی که بعضاً مواضع نامناسبی داشتند به وجود آمده است که به نفع منطقه است.

امنیت انتخابات را تضمین می‌کنیم

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با سخنان رئیس جمهور درباره مجلس اول و اشاره به اصل ۱۱۳ قانون اساسی و اینکه چه برنامه ای برای مشارکت گسترده و نظارت بر روند انتخابات مجلس دارید؟ گفت: اولا امنیت انتخابات را در سطح بسیار بالایی تضمین خواهیم کرد و ثانیا: هیئتهای اجرایی به نحوی فعالیت خواهند کرد که زمینه ثبت نام برای همه تنوع های فکری فراهم شود.  

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما فکر می کنیم با نهاد شورای نگهبان در یک تعامل می توانیم ظرفیت هایی را به وجود آوریم که انتخابات بسیار بزرگ و با شکوه را به وجود آوریم، افزود: بخش هایی بر عهده دولت و وزارت کشور است و بخش هایی با تعامل و گفتگو است که بتوانیم از حضور حداکثری تنوع های فکری  در جامعه دفاع کنیم.

ربیعی با اشاره به اینکه ما از محدود کردن‌ها لطمه دیدیم و نتیجه آن را هم در برخی نهادها  دیده ایم، گفت: اساسا فکر می کنم کل شکل گیری ما و نظام و حاکمیت که در دل سامانه انتخابات متولد شده این است که ما هیچ گاه از انتخابات بزرگ آسیب ندیدیم. جمهوری اسلامی ایران خود مولود یک انتخابات بزرگ با حضور همه بوده است.

ربیعی در پاسخ به سؤالی در رابطه با اظهارات کریمی قدوسی در خصوص بازداشت‌های اتفاق افتاده در حوزه ریاست جمهوری، در رابطه با «آمدنیوز» و اینکه آیا اصلاً دستگیری انجام شده یا خیر و اینکه تغییرات صورت گرفته در دفتر ریاست جمهوری به این موضوع مربوط است یا خیر؟ اظهار داشت: برخی از افراد رکوردداران نشر تهمت‌زنی هستند و انتشار مطالب را متأسفانه بی‌دقت انجام می‌دهند که باعث می‌شود اعتماد عمومی پایین بیاید.

دستگیری ها در نهاد ریاست جمهوری کذب است

وی گفت: درخواست من از همه آنها این است که با دقت صحبت کنند؛ نشر اکاذیب و اتهام‌زنی صورت نگیرد. اتهامات مربوط به نهاد ریاست جمهوری در خصوص «آمدنیوز» کذب است و این ادعا صحت ندارد. امیدوارم مقامات قضایی، اتهامات بی‌پایه‌ای که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود را مورد رسیدگی جدی قرار دهند.

سخنگوی دولت افزود: من فکر می‌کنم روز چهارشنبه در هیئت دولت در این زمینه بحث مفصلی کردم که ما باید بررسی کنیم بازیگران و بازیگردانان آمدنیوز چه کسانی هستند. دستگاه امنیتی به این مسئله پاسخ می‌دهد و من معتقدم سازمان اطلاعات سپاه، خود در این زمینه پاسخ لازم را خواهد داد.

ربیعی با بیان اینکه به عقیده من، وظیفه ما این است که از چیستی آمدنیوز بپرسیم، اظهار داشت: رسانه‌ها باید امروز بیشتر به این موضوع بپردازند. من در جمع اهالی رسانه صحبت می‌کنم. شما می‌توانید مشخصات پدیده‌ای به نام «آمدنیوز» را بررسی و تحلیل کنید و در مورد شیوه‌ها و شگردهای آمدنیوز روشنگری کنید تا جامعه در قبال همه اشکال اطلاع‌رسانی‌های کاذب، واکسینه شود. نمی‌توانیم با شیوه‌های آمدنیوز، با پدیده آمدنیوز مقابله کنیم.

وی ادامه داد: آمدنیوز یعنی اطلاعات‌سازی و مخدوش کردن اذهان، یعنی فروپاشی ذهنی. ما بالاترین کارکردی که می‌خواست آمدنیوز را داشته باشد، در سال ۹۶ و در برجام‌ستیزی دیدیم بنابراین با توجه به چیستی آمدنیوز، باید تلاش کنیم این پدیده نامیمون را در این مسیر حرکت ندهیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال روزنامه کیهان مبنی بر اینکه در شرایط فعلی جامعه، طرح مباحثی مانند همه‌پرسی، چه گره‌ای از مشکلات مردم باز می‌کند؟ گفت: بسیار سؤال مهمی پرسیدید. اولاً لازم است توضیح بدهم که در مورد مشکلات اقتصادی کشور، ما تا سال ۹۶ تجربه دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم را داشتیم که سؤال من این است «آیا نرخ تورم شیب خوبی داشت؟ آیا رشد اقتصادی، شاخص رشد اقتصادی و شاخص تولید را در کشور داشتیم؟» برنامه‌های غرب‌زدایی نه با شتاب زیاد اما با شیبی در حال دنبال شدن بود. ما با پدیده تحریم روبرو شدیم.

ربیعی افزود: ما هم نخواستیم به نحوی به تعبیر خودمانی «دل مردم را خالی کنیم». اگر این فشار را یک یا دو سال تحمل کنیم، مشکلات مرتفع خواهد شد. فشار اقتصادی و فروپاشی روانی جامعه توسط کاری که آمدنیوز انجام می‌داد و نوشته‌های داخل و خارج علیه دولت با هم منطبق می‌شد تا جامعه را از نظر ذهنی فرو بریزد.

وی با بیان اینکه ما در این یکی، دو سال سعی‌مان بر این بود که بر این مسیر غلبه کنیم، اظهار داشت: به هر حال فشار تحریم، فشار قابل توجهی بود که ما داریم از سر می‌گذرانیم. اگر دولت ناتوان بود، چطور در شش سال گذشته، ما رشد مناسب صنعتی، رشد کشاورزی و ... داشتیم؟

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما نخواستیم امروز از این عامل صحبت کنیم که با مقاومت مردم، توانستیم این راه را پشت سر بگذاریم و امروز راحت صحبت کنیم.

ربیعی با تأکید بر اینکه امروز تورم بر مردم فشار می‌آورد، گفت: ما همه اینها را می‌دانیم اما خیلی‌ها نخواستند به علت اشاره کنند وگرنه این دولت، همان دولت بود اما یک متغیر جدید وارد شد بنابراین یکی از کارهای مهمی که پیش‌رو داریم، برگشت به رشد اقتصادی است؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم ۶۰ سال وابسته به درآمد نفتی هستیم اما امسال توانستیم بودجه جدا کردن نفت را از بودجه جاری انجام دهیم.

وی با با بیان اینکه هر چه از نفت کسب درآمد کنیم، به سمت تملک دارایی و بودجه‌های عمرانی خواهد رفت، افزود: اینها اتفاقات بسیار خوبی است که صورت گرفته است. تأکید می‌کنم که مردم زندگی سختی دارند اما آیا ما در کنار مشکل اقتصادی، فضایی که از دل مجلس و رئیس‌جمهوری می‌آید که باید مشکل مردم را حل کند، نباید بگوییم که این فضا باید فضایی باشد که بهترینِ بهترین‌ها باید در آن حضور پیدا کنند؟

سخنگوی دولت با بیان اینکه بخشی از مبارزه با فساد، با مدیران لایق صورت می‌گیرد، افزود: در میان با افراد مؤثر معمولاً تصمیمات اثرگذاری اتخاذ می‌شود.  اگر ما همه سلایق را در انتخابات داشته باشیم، قطعاً افراد با صلاحیت بیشتری می‌توانند اداره کشور را به دست گیرند.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر به دنبال درست کردن اقتصاد هستیم، باید فشار خارج را کم کنیم، عنوان کرد: حضور پرشور مردم است که می‌تواند فشار خارج را کم کند. تحریم‌شکن اصلی، حضور مردم است.

وی با بیان اینکه فکر می‌کردند مردم به خیابان‌ها خواهند ریخت و به دولت حمله خواهند کرد که این اتفاق نیفتاد، اظهار داشت: حالا شما فکر کنید که یک انتخابات باشکوه که بی‌نظیر باشد، رخ دهد؛ آیا آنها در مورد ایران تجدیدنظر نخواهند کرد؟ بنابراین دغدغه‌های دوگانه، دغدغه‌های غلطی نیست هم باید به فکر زندگی جاری مردم و هم باید به فکر ابزاری برای مدیریت کشور که ابزار انتخابات است، باشیم و دنبال کنیم.

نظر دولت درباره بازداشت «زم»

سخنگوی دولت در رابطه با موضع دولت برای بازداشت روح‌الله زم و نظر دولت در خصوص این بازداشت خاطرنشان کرد: من قبلاً به عنوان سخنگوی دولت نظر خود را بیان کرده‌ام اما مجدد تأکید می‌کنم که قطعاً رئیس‌جمهور محترم و همه دولت از هرگونه تلاش دستگاه‌های امنیتی برای حفظ ثبات و امنیت کشور برای مقابله با افراد وابسته به سرویس‌های بیگانه که در صدد ایجاد ناامنی روانی و شورشی بودند، استقبال و حمایت می‌کنند؛ این موضع دولت است. بدیهی است یکی از اهداف اولیه سرویس‌های بیگانه در به‌کارگیری این عوامل، فروپاشی ذهنی در جامعه انقلابی ایران بوده است.

ربیعی تأکید کرد: لازم است در داخل کشور مراقبت کنیم تا افراد و جریان‌های سیاسی از هر طیفی در این مسیر فروپاشی ذهنی دشمن و ناامیدسازی مردم حرکت نکنند بنابراین هم رئیس‌جمهور محترم و هم همه اعضای دولت از این اقدام خوب دوستان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت می‌کنند.

تاکید دولت بر ضرورت تصویب  لوایح FATF

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینکه گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تأمین مالی تروریسم FATF اعلام کرده برای آخرین‌بار به جمهوری اسلامی فرصت می‌دهند که به معاهده پالرمو و کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم بپیوندد، واکنش جمهوری اسلامی به این اولتیماتوم چیست و سرانجام پالرمو چه خواهد شد؟ گفت: در جلسه گذشته دولت هم این موضوع مورد بررسی قرار گرفت، دولت به رایزنی خود ادامه خواهد داد و همواره از زاویه تقویت منافع ملی بر ضرورت تصویب لوایح FATF تأکید کرده است.

سخنگوی دولت گفت: این لوایح مختص ایران هم نیست. توصیه‌هایی به کشورهای جهان با هدف مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است و بیشتر کشورهای جهان نیز به آن ملحق شده‌اند.

ربیعی افزود: قطعاً مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، از اهداف جمهوری اسلامی ایران نیز است. ما اعتقادی نداریم که مثال‌های بسیار ساده‌ای می‌زنند که اصلاً در دل معاهدات «پالرمو» یا امثال آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به عقیده من دلایلی که تاکنون در این زمینه مطالعه شده است، دلایلی نیست که به خاطر آن بخواهیم خودمان را به لیست سیاه ببریم، تصریح کرد: قطعاً ما با این کار در لیست سیاه قرار خواهیم گرفت یعنی سیستم بانکی ما در خارج از کشور تعطیل می‌شود و حتی کشورهایی که همراه با ما هستند، ما را همراهی نخواهند کرد. اسم نمی‌برم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: اگر ما در لیست سیاه قرار بگیریم، وضعیت ما در انتقال پول دچار مشکل خواهد شد. نپیوستن به تمام این معاهدات و کنوانسیون‌ها که دولت منافع ملی را در آن دیده است، مغایر منافع ملی می‌دانیم.

ربیعی تصریح کرد: با همفکری که خواهیم کرد و صحبت‌هایی که خواهیم داشت مانع از خود تحریمی مجدد کشور می‌شویم. باید بدانیم که این اقدام برای اقتصاد ایران عواقبی دارد که باید متوجه آن شویم.

«روحانی» در پرونده حسین فریدون دخالتی نکرد

وی در رابطه با مرخصی حسین فریدون و  اینکه آیا فشار افکار عمومی، فریدون را به زندان برگردانده است؟ عنوان کرد: آنچه که من می‌دانم این است که رئیس‌جمهور محترم هیچ دخالتی در پرونده ایشان نداشته است و نه پیامی و نه صحبتی یا حتی به تعبیر برخی، فشار یا صحبت ساده هم در این زمینه نداشته‌اند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این به معنای تائید مفاد پرونده نیست اما دولت هیچ دخالتی در این زمینه نداشته است، اظهار داشت: آقای فریدون مانند همه شهروندان، به مسیر صورت گرفته در پرونده اعتراض دارد که می‌خواهد آن را دنبال کند و امیدواریم حقوق شهروندی آن دنبال شود اما در مورد بیرون آمدن او از زندان هیچ اطلاعی ندارم و این خبر را در توئیت خبرگزاری میزان دیدم. اجازه بدهید بپرسم تا دقیق‌تر پاسخ دهم.

ربیعی در رابطه با انتقال آب دریای خزر به سمنان و مطرح شدن مجدد آن در مجلس و جنجال‌هایی که به همراه داشته است،  گفت: اولاً آنچه که من مطلع هستم، رئیس‌جمهور هیچ اصراری بر این امر نداشت و چیزی به جز دیدگاه‌های کارشناسی مد نظر او نیست.

طرح انتقال آب به سمنان مربوط به دولت «روحانی» نیست

وی اضافه کرد:چیزی هم که من اطلاع دارم، این است که این موضوع از سال ۱۳۹۱ توسط وزارت نیرو به سازمان محیط‌زیست صورت گرفته و ربطی به دولت آقای روحانی نداشته است. ظاهراً قبل از سال ۱۳۹۱ هم این موضوع در دستور کار بوده است که به نامه وزارت نیرو به سازمان محیط‌زیست تبدیل شده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: قطعاً این اقدام از سوی وزارت نیرو پیشنهاد شده و سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند سه حالت را در نظر بگیرد یا می‌تواند آن را بپذیرد یا آن را رد کند یا اینکه آن را مشروط به شرایطی کند.

ربیعی با بیان اینکه از طرفی می‌تواند با اجرای طرح مخالفت کند، گفت: در سال ۹۱ تأکید شده است که نهایی شدن تأسیس ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب برای انتقال، منوط به اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست است. هم با آقای اردکانیان و هم با آقای کلانتری صحبت کردم. آنچه در مورد سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح است، موافقت نبوده و آنچه اعلام کرده‌اند، به نوعی شرایط این کار بوده است و اصلاً چیزی نیست. فشاری نبوده، یکی نامه زده و دیگری پاسخ داده است.  

وی با بیان اینکه در جلسه ۹۸/۷/۱۷ در مورد ارزیابی محیط‌زیستی این طرح، شروط متعددی گذاشته شده است، تصریح کرد: همه این شروط نیازمند مطالعه است که باید گزارش آن به سازمان حفاظت محیط‌زیست داده شود.

سخنگوی دولت گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست بعداً این مطالعات را بررسی و سپس تصمیم‌گیری می‌کند بنابراین در شرایط حاضر و در عمل، مطالعات محیط‌زیستی روی این طرح پایان پیدا نکرده و به تصویب هم نرسیده است.

ربیعی افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز نظر خود را اعلام نکرده است بنابراین عملاً فاز عملیاتی کردن این اقدام تا به پایان رساندن مطالعات امکان‌پذیر نیست. نگرانی محیط‌زیستی‌ها را کاملاً درک می‌کنیم و ما با محیط‌زیستی‌ها معتقد هستیم که نهادهای محیط‌زیستی برای کشور مورد نیاز هستند و نگرانی که وجود دارد را درک می‌کنیم.

وی در پایان در خصوص حذف یارانه دهک‌های بالا و اینکه چه تعداد از یارانه‌های دهک‌ها در آخرین یارانه پرداختی حذف شده است؟ خاطرنشان کرد: آقای شریعتمداری مفصل در رابطه با این موضوع توضیح داده‌اند. اگر اشتباه نکنم حدود ۷۰۰ هزار نفر یارانه‌شان حذف شده است. جزئیات دقیق را نمی‌دانم.