به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات بعد از ظهر یکشنبه در جمع اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه صنعتی شریف در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان و میلاد حضرت مهدی (عج) در سخنانی گفت: به طور قطع انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ بر عزت ما در دنیا اضافه کرد که اگر بخواهم آن را با یک واژه وصف کنم، می توان گفت که ما این انتخابات بحران زدایی کرده ایم.

وی ادامه داد: حماسه ای که در این دوره از انتخابات توسط مردم خلق شد تا حدودی توانست فشارهای بین المللی را کاهش داده و ما را در یک مسابقه برد-برد قرار دهد که در این مسابقه همه احساس برد می کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در سال ۸۸ گاهی ارزش ها زیر سوال رفت اما ما در این دوره از انتخابات شاهد بودیم که حتی در محافل دانشگاهی حماسه ای خلق شد و دانشجویان نیز از این انتخابات ابراز رضایت کردند.

عارف تاکید کرد: دانشجویان در سال های گذشته از بسیاری مسائل عبور کرده بودند. ما در آن فضا نمی توانستیم انتخاباتی مانند ۸۸ را داشته باشیم که خوشبختانه با فرمایشات رهبر انقلاب روند خوبی در انتخابات پیش آمد و تضمینی برای خواندن رای همه ایجاد شد. با این حماسه ای که مردم در انتخابات خلق کردند، ادعای تقلب و دروغ در انتخابات کشور بی اساس شد و بنده معتقدم این انتخابات، انتخابات آینده را بیمه کرد.

وی ادامه داد: در ۳۰ سال گذشته غیر از ۳ تا ۴ انتخاباتی که نتیجه آن از پیش قابل پیش بینی بود، برای اولین بار نتیجه این دوره از انتخابات قابل پیش بینی نبود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در این دوره از انتخابات مردم ظرفیت خود را نشان داده و حماسه آفریدند، افزود: فضای ۲۴ خرداد ۹۲ با فضای ۲ خرداد ۷۶ متفاوت است. در این انتخابات کار باارزشی انجام شد و مردم ظرفیت خود را نشان دادند.

عارف با انتقاد از برخی سیاست های نادرست در حوزه دانشگاه ها و اساتید طی ۴ سال گذشته گفت: هر آئین نامه ای که در ۴ سال گذشته نوشته شد، شاهد یک اعتراض از اساتید نبودیم.

وی افزود: انجمن اسلامی دانشگاهیان و تشکل های دانشجویی اعتراضات صنفی را در این مدت مطرح کرده اند اما به خوبی به آنها پاسخ داده نشده است که به برکت این انتخابات کشور وارد فضای جدیدی شده است. خیلی ها باور نمی کردند نظام ما این ظرفیت را داشته باشد که وارد فضای نقد و مناظره شده و مردم بتوانند آزادانه انتخاب کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این انتخابات ظرفیت نظام و آمادگی مردم را نشان داد و مردم ثابت کردند مانند همیشه از مسئولین خیلی جلوتر هستند.

عارف در همین زمینه تصریح کرد: مشارکت ۷۲ درصدی مردم در انتخابات قابل پیش بینی نبود به طوریکه بنده معتقدم اگر زمان آن تمدید می شد، این میزان به ۷۴ درصد و یا ۸۰ درصد نیز می رسید.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه همه ما دانشگاهیان باید رئیس جمهور منتخب را در تشکیل کابینه یاری کنیم، گفت: شرط لازم برای پرداختن به مطالبات مردم و همه اقشار جامعه یک دولت قوی و مقتدر است که بتواند شرایط را برای پیشرفت محیا کند البته وظیفه دانشگاهیان این است که به دولت جدید کمک کنند، اما نباید پیشنهادات و کمک ها طوری باشد که آقای روحانی احساس کند شخصی به او برای کابینه تحمیل شده است.

عارف با اشاره به اینکه با این انتخابات سرمایه عظیم اجتماعی در کشور ایجاد شده است، گفت: با این انتخابات سرمایه عظیم اجتماعی در کشور ایجاد شد که هم دولتمردان و هم نهادهای مدنی باید به آن توجه داشته باشند.

وی به جلسات متعدد خود با دانشجویان ستاره دار دانشگاه شریف اشاره کرد و افزود: دانشجویان ستاره دار همواره در این جلسات مطالباتی داشتند و معتقد بودند به آن عمل نشده است و ناراحت بودند اما فضای دانشگاه در انتخابات به گونه ای شد که آنها هم مشارکت حداکثری در انتخابات داشته اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بنده معتقدم تشکل های دانشجویی باید در جایگاه خود قرار بگیرند. حضور تشکل های دانشجویی به نفع نظام و کشور است که توجه به آنها نیز همواره جزو مطالبات جدی رهبری بوده است.

عارف در ادامه افزود: بنده معتقدم که باید به مطالبات صنفی دانشگاهیان پاسخ داده شود. ظرفیت نظام خیلی بیشتر از تصوری است که ما در محافل مختلف از آن داریم.

وی با بیان اینکه انجمن اسلامی و همه تشکل ها وظیفه دارند در برابر موضوعات مختلف سیاسی کشور موضع گیری کنند، گفت: موضع گیری تشکل های دانشجویی در برابر مسائل مختلف سیاسی کشور باید منطقی و در چارچوب قانون باشد که امیدوارم جامعه اسلامی دانشگاه ها در این مقطع فعال شده و مطالبات دانشجویان و دانشگاهیان را پیگیری کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت آینده آمادگی خود برای پیگیری مطالبات جدی دانشجویان و دانشگاهیان در چارچوب تشکل های دانشجویی اعلام می کند.

عارف با اشاره به اینکه باید از حرمت شکنی ها در کشور جلوگیری کنیم، یادآور شد: بنده به طور جدی معتقدم باید جلو حرمت شکنی ها به افراد در کشور جلوگیری شود. آقای احمدی نژاد هم دوره ریاستش تمام شده و باید حرمتش حفظ شود.

در ادامه این دیدار علی عباسپور تهرانی عضو شورای انقلاب فرهنگی در سخنانی ضمن تشکر از عارف به دلیل ایجاد نقش اساسی در ایجاد شور انتخاباتی در این دوره از انتخابات گفت: حفاظت از آراء در این دوره از انتخابات با فرمایشات رهبر معظم انقلاب انجام شد که ما از انتخاب آقای روحانی استقبال می کنیم و امیدوارم با این روند شاهد حل مشکلات اساسی و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها باشیم.