با این که در این گرمای تابستانی ماه آخر بهار و تعطیل روز جمعه بهترین جا برای رای دادن در نظر خیلی ها می تواند همین مسجد و مدرسه سر خیابان باشد، خیلی ها هستند که از شرق و غرب تهران قرار گذاشته اند تا زیر سایه تاریخ حسینیه ارشاد رای بدهند حتی اگر به قیمت چندین ساعت در صف ماندن و تحمل گرما و شلوغی این حوزه اخذی رای باشد.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حسینیه ارشاد احتمالا یکی از شناخته شده ترین نقاط اخذ رای در تهران برای خبرنگاران داخلی و خارجی است.

بیش از ۲۰ دوربین رسانه های مختلف داخلی و خارجی، عربی، انگلیسی، ترکی، چینی، ایتالیایی و فرانسوی و روسی امروز در صحن چهار ضلعی حسینیه حاضر شده اند تا با مردم و سیاسیونی که اینجا را برای رای دادن انتخاب کرده اند صحبت کنند و عکس و فیلم بگیرند.

ساعات اولیه با حضور سیاسیون بیشتر و صف های مردمی سپری شد، برای خبرنگارانی که به دنبال شکار چهره ها بودند به خیر و خوشی گذشت.

بعد از ساعت ۱۰ کم کم نوبت به شلوغی سالن و صف حدود ۱۰۰ متری تا ابتدای خیابان گلبنی در همسایگی حسینیه بود و وقت ظهور پدیده های اخذ رای.

یکی شان مردی با شلوار قرمز، شال کمری سفید و بلوز سبز. آن کاندیدای ریاست جمهوری که با لباس جاهلی برای ثبت نام آمده بود هم با همان لباس قبلی اش آمد که رای اش را به صندوق بیندازد. یک پدر و دختر سر اندر پا زردپوش هم بودند و یک عروس و داماد که آمدند رای بدهند و بروند آتیله برای عکس های قبل از مراسم ازدواج.

در جریان ظهور این پدیده ها البته صف های دو تایی خانم ها و آقایان در حاشیه پیاده روی ضلع غربی حسینیه به موازات هم پیش می رفت و جابجا تبدیل به گروه های چند نفره کوچکی می شد برای بحث های سیاسی.

معلوم است که هر کس تا پای صندوق رای آمده یعنی قرار است انگشت جوهری اش را پای تعرفه رای بزند، به جای بحث بر سر قانع شدن برای شرکت در انتخابات. غایبان در صف های اخذ رای سوژه بخشی از بحث ها بودند.

با اینکه برخی حق شرکت کردن در انتخابات را به عنوان یک نوع کنش سیاسی به رسمیت شناخته بودند عده دیگری هم بودند که با گلایه از غایبان معتقد بودند که سکوت کردن قرار نیست چیزی را تغییر بدهد.

می شود گفت که مردم امیدوارانه رای داده اند؟ یک نفر در میان جمعیت می گوید بالاخره انسان به امید زنده است و باید کاری کرد اما ضریب امیدواری به تغییر شرایط بعد از انتخابات متغیر بود؛ صفر، یک، سه، هفت، ۱۰،۲۰ درصد و بیشتر.

یک جمع چند نفره گرم بحث بر سر حقوق آن کسانی بودند که آن ها را اقلیت تحصیل کرده ای می نامند و معتقد بودند که نبود این افراد در کنشی مثل انتخابات ظلم به آن ها از طرف کسانی است که آن ها را اکثریت دارای معلومات کمتر می نامیدند.

خیلی ها داخل صف هم هنوز مشغول قانع کردن دیگران برای حضور در انتخابات بودند، با تماس تلفنی با پیامک و حتی شبکه های اجتماعی آنلاین.

با این که اغلب مردم در صف های پشت در حسینیه از هم در مورد گزینه انتخابی شان می پرسیدند کمتر پیش آمد که پشت در حسینیه جمعی بدون قرار قبلی هماهنگ شوند و در مورد یک کاندیدای خاص اظهارنظر کنند. بیش از این بحث بر سر مشکلات و مسائل روزمره بود. اظهار امیدواری رای دهندگان برای این که اگر کاندیدای شان رای بیاورد چه ها خواهد کرد و البته تا حدودی گلایه از جو موجود در صف ها؛ آدم هایی با بیسم های کوچک که بین رای دهندگان جابجا می شدند و البته دوربین های متعدد عکاسی و فیلمبرداری رسانه های داخلی و خارجی.

این دوربین ها موجبات شادی و اشتیاق خیلی ها را که کف دست شان شعار نوشته بودند و سوژه عکاس ها بودند را فراهم کرد اما تعدادی از افراد هم بودند که به ضبط تصویر و حضورشان در عکس های رسانه ها اعتراض کردند و گاهی حتی صورت شان را پوشاندند.

داخل سالن چهار گوش حسینیه هم که سه طرفش میزهای اخذ رای بود و طرف دیگرش یک محل ضبط برنامه تلویزیونی، خبرنگارها و بخصوص رسانه های تصویری داخلی و خارجی چندان روی خوشی از رای دهنده ها ندیدند، ؛ با این که خبرنگارهای خارجی توانستند چند نفری را قانع کنند که مصاحبه هایی با آنها داشته باشند اغلب رای دهندگان از صحبت با خبرنگاران دوری کردند.

با افزایش ورود رای دهندگان به درون سالن حسینیه و بیشتر شدن تکاپوی خبرنگاران هوای داخل حسینیه گرم تر و گرفته تر شد. سقف بلند اجازه کار مطلوب را به هواکش ها نمی داد و تقریبا همه از گرمای هوای داخل حوزه اخذ رای شاکی بودند.

ماموران نیروی انتظامی البته در چند نوبت جلوی ورود رای دهندگان جدید به حسینیه را گرفتند تا جمعیت داخل حسینیه کمتر شود و بعد به گروه بعدی اجازه بدهند تا وارد حسینیه شود.

در حالی که عده ای با انگشت های جوهری عکس یادگاری می گیرند بحث بر سر زمان اعلام نتایج و پیش بینی انتخابات هم داغ است هر چند که رای دهندگان تلاش می کنند بحث ها را در میان گروه های سه چهار نفره محدود نگه دارند و با دیدن غریبه ها حرف شان را درز می گیرند.

هنوز چند ساعتی تا پایان ساعت رای گیری زمان باقی مانده است با این که خیلی ها فکر می کردند با گرم تر شدن هوا در ساعات بعد از نیم روز حسینیه ارشاد خلوت تر خواهد شد صف ها هنوز به قوت خود باقی هستند اما تعدادی از خبرنگاران در بالکن مجاور سالن اصلی حسینیه ارشاد نیمه خواب و نیمه بیدار خستگی می گیرند تا خود را برای ساعت های پایانی رای گیری که احتمالا با شلوغی و تجمع بیشتر رای دهندگان همراه خواهد بود آماده کنند.