«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی محرمانه که به رویت رویترز رسیده از کشورها خواسته ادامه اجرای توافق هسته‌ای برجام را تضمین کنند. 

به نوشته رویترز گوترش در گزارش ۶ ماهه خود درباره اجرای تحریم‌ها علیه ایران از همه کشورها خواسته «تداوم اجرای توافق هسته‌ای که برای صلح و امنیت بین‌المللی از اهمیت بنیادی برخوردار است را حفظ کند.»

 گوترش در این گزارش همچنین ادعاهایی که رژیم سعودی منبع آنها بوده را تکرار کرده و مدعی شده دو پرتاب‌کننده موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک که ائتلاف تحت رهبری سعودی آنها را در یمن پیدا کرده بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در ایران ساخته شده‌اند.

دبیر کل سازمان ملل علی‌رغم این به طور مشخص ایران را به نقض قطعنامه شماره ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد که برای تأیید برجام صادر شده متهم نکرده است. 

دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با رویترز عنوان کرده‌اند کشورهای عضو سازمان ملل متحد قرار است فردا، چهارشنبه درباره گزارش دو سالانه دبیر کل این سازمان درباره اجرای قطعنامه یادشده بحث و تبادل نظر کنند. 

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. 

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله می‌گویند از زمان آغاز این حملات بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.