به گزارش پارس نیوز، 

شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در آخرین جلسه هفتگی خود ضمن گرامیداشت روز مجلس و قانون اساسی و ارج نهادن به شخصیت روحانی وارسته شهید مدرس و نقش و تأثیر وی در مجلس در زمینه مقابله با استبداد رضاخانی، شهید مدرس را تراز نمایندگی ملت در مجلس معرفی و تاکید کرد: حضور چنین نمایندگانی موجب پویایی و بالندگی خانه ملت خواهد شد.

این جمعیت مجلس را به منزله عصاره فضائل ملت در ساختار نظام مردم‌سالاری دینی برشمرد و تاکید کرد: مجلس باید همواره با نظارت، هدایت و حمایت نقش خود را در تنظیم رابطه قوا و ارائه قوانین به خوبی ایفا کند.

جمعیت جانبازان با تاکید بر اینکه دست برتر قوه مجریه گاه آنچنان مجلس را در انفعال قرار می‌دهد که سازوکارهای تذکر، سوال و استیضاح نمی‌تواند مسیر قوه مجریه را به رعایت قانون برگرداند، خاطرنشان کرد: جامعیت شخصیت نمایندگان، داشتن اطلاعات تخصصی در موضوعات کاری، وقت‌گذاری برای ورود کارشناسی به بررسی طرح‌ها و لوایح، تحت تاثیر قرار نگرفتن از فشارها و رایزنی‌های ناصواب و به کار بستن عنصر شجاعت و رعایت تقوای فردی و جمعی می‌تواند نماینده را در زمینه دفاع از حقوق ملت و منافع ملی در جایگاه مورد انتظار مجلس و مردم بنشاند.

این جمعیت در ادامه به ماموریت‌های مهم مجلس که بر زمین مانده است اشاره کرد و افزود: بر زمین ماندن ترمیم نظام ناکارآمد بانکی و مقابله با پدیده بنگاه‌داری بانک‌ها، ناکارآمدی نظام اداری، نظام آموزشی، نظام مالیاتی و قاچاق کالا و ارز، بر زمین ماندن اجرای اصل بسیار مهم ۴۴ و ناتوانی در اتخاذ تصمیمات موثر برای حفظ ارزش پول ملی و قطع پیوند از اقتصاد نفتی نشان داد تا رسیدن به مجلس تراز انقلاب اسلامی فاصله جدی وجود دارد و محقق شدن این برنامه‌ها نیازمند تلاش مضاعف است. البته این فاصله نافی خدمات قابل تقدیر مجلس نیست.

اعضای شورای هماهنگی و برنامه ریزی جمعیت جانبازان با انتقاد از روند تصویب برجام در مجلس، خاطرنشان کردند: چگونه می‌توان پذیرفت مجلس آن‌چنان از پیدا و پنهان مذاکرات قراردادی ملی و بین المللی مثل برجام عقب بماند که بعد از 10ها ساعت بحث کارشناسی، حتی اجازه نداشته باشد یک کلمه به توافق صورت گرفته بین مذاکره‌کنندگان اضافه یا کم کند و تمام حرف‌های جدی خود را برای صیانت از منافع ملی در رفتار یاغی‌گرایانه و اهانت‌بار آمریکا بی هیچ واکنش موثر حقوقی به نظاره تاراج آن بنشیند.

این جمعیت با تاکید بر اینکه اندیشمندان و فرهیختگان نظام و مجلس و اندیشکده های فعال در حوزه اندیشه ورزی باید چاره‌ای برای مهار و تنظیم روابط قوا بویژه قوه مجریه و جلوگیری از روند انفعال قوه مقننه برای همه دوره‌ها بیابند، اضافه کرد: بار سنگین امضای قرارداد آب و هوایی پاریس بر گرده اقتصاد کشور را چه کسی پاسخگوست؟ به یغما رفتن تلاش نمایندگان برای تامین امنیت رفاه و معیشت مردم در شرایط کاهش ارزش پول ملی به یک چهارم را چه کسی پاسخگوست؟ تعطیلی کارگاه‌های تولیدی،سونامی بیکاری و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن، ویرانگری‌های قاچاق در صادرات و واردات و آثار مخرب آن در تولید ایرانی چه جایی برای ارزیابی اجرای حقوق شهروندی که سند آن توسط رییس جمهور ابلاغ شد، باقی گذارده است. تصویری اینچنین نشان می‌دهد مجلس نتوانسته است در تنظیم رابطه خود با قوه مجریه مدل مناسبی را بیابد و وظیفه نظارت و قانون گذاری خود را با ورود در تفحص های به هنگام در موضوعات و مسائل مهم ایفا کند.

جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی ضمن پاسداشت جایگاه بلند مجلس و نمایندگان رشید، پاکدست، خلاق، عزتمند، دشمن‌شناس، مقتدر و شجاع، در بخش دیگر جلسه اخیر خود برای شهردار جدید تهران آرزوی توفیق و خاطرنشان کرد دیدگاه‌های خود درباره مسائل مهم شهری در اداره پایتخت جمهوری اسلامی را طی نامه‌ای ایراد خواهد کرد.

اعضای شورای هماهنگی جمعیت جانبازان در ادامه ضمن تبریک روز جهانی معلولان، برطرف‌کردن ضعف ، نقص و معلولیت‌های شهر در استقبال از انسان‌هایی که با وجود شرایط سخت جسمی و حرکتی، کم‌خواه و عزتمند به پیش می‌روند را لازمه نگاه طراحان و تصمیم سازان اداره شهر برشمرد و اضافه کرد: در دسترس قرار دادن بوستان‌ها و معابر بدون توجه به یکپارچگی شهر و مناسب‌سازی تمام اماکن عمومی کافی نیست. رعایت حقوق برابر آنها در قوانین و تنظیم روابط اجتماعی انتظاری معقول و منطقی از تصمیم سازان و مدیران اجرایی است. خوب است یک لحظه به این نکته مهم بیندیشیم که همه ما در معرض نوعی معلولیت قرار داریم و باید فضای فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و شهری را برای حضور این عزیزان بویژه جانبازان و معلولان با دیگر استعدادها آماده کنیم.