به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، سید عباس عراقچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره اقدامات وزارت خارجه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شعب خارج از کشور گفت: روز جمعه تبدیل به حماسه سیاسی خواهد شد و همه ما خوشحالیم که روند رقابتهای انتخاباتی بسیار سالم و پرنشاط است و حتی هیجان انگیز است که نشان دهنده بلوغ سیاسی جامعه ما است.

وی افزود: فضای انتخابات در کشور ما نشان دهنده نشاط سیاسی است که در جامعه وجود دارد و سرزندگی مردم سالاری دینی و چند صدایی در چارچوب نظام ایران را نشان می دهد. مطمئن هستیم روز ۲۴ خرداد به حماسه بزرگ سیاسی در کشورمان تبدیل خواهد شد.

عراقچی گفت: وزارت امور خارجه مشغول برگزاری انتخابات در خارج از کشور است و ستاد انتخابات خارج از کشور در وزارت خارجه تشکیل شده که مدیر کل امور ایرانیان مسوول این ستاد است، در ۹۶ کشور جهان و ۵ قاره در ۱۲۸ حوزه نمایندگی انتخابات برگزار می کنیم که درمجموع در ۲۹۰ شعبه اقدام به برگزاری انتخابات در خارج از کشور خواهیم کرد.

عراقچی افزود: بیش از ۸۵۰ هزار تعرفه به خارج از کشور ارسال شده است و ما پیش بینی مرحله دوم انتخابات را نیز کرده ایم و انشاء الله هموطنان ما در خارج از کشور با خیال راحت با مراجعه به سفارت خانه ها و سرکنسول گری های ایران و همچنین شعبایی که به تناسب میزان حضور ایرانی ها در نظر گرفته شده در انتخابات شرکت کنند.

وی تاکید کرد: انتظار داریم از همه ی کشورها به خصوص کشورهای اروپایی که امنیت انتخابات را به صورت کامل تامین کنند. به برخی از گروهها که سوابق تروریستی شان کاملا روشن است اجازه ندهند حرکات ایذایی و مزاحمت در مقابل شعب و صندوقهای اخذ رای انجام دهند.

وی ادامه داد: اطلاعات مربوط به این شعب برای رای گیری در سایت وزارت امور خارجه قرار داده شده و به همه ایرانیان علاقه مند توصیه می کنیم که قبل از مراجعه به این شعب به سایت سفارتخانه ها مراجعه کنند و اطلاعات کامل را استخراج نمایند.

عراقچی با اشاره به تعداد شعب اخذ رای در کشورهایی که در آنها تعداد ایرانیان بیشتر است، گفت: در آمریکا ۲۵ شعبه اخذ رای ایجاد کرده ایم که این علاوه بر نیویورک و واشنگتن است در استرالیا نیز ۳ شعبه در ملبورن، سیدنی و کامبرا در نظر گرفته شده، در لندن نیز در محل ساختمان سرکنسولگری ایران انتخابات صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امو رخارجه ایران افزود: متاسفانه در کانادا موفق به ایجاد شعبه اخذ رای نشدیم، در عتبات عالیات نیز زمینه و امکانات در محل سرکنسول گری های ما و همچنین در محل تجمع زوار ایرانی فراهم است. در خصوص مکه و مدینه و رای گیری از زائران عمره کماکان مذاکرات ما با عربستان ادامه دارد، محل های اخذ رای را مشخص کنیم البته در ریاض و مکه و مدینه که سرکسولگریهای ما هستند انتخابات حتما برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: وزارت خارجه آنچه که توان داشته، انجام داده و اقدامات لازم را انجام خواهد داد. انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخاباتی است که در خارج از کشور برگزار می شود و ما به عنوان مجری انتخابات در خارج از کشور این اقدام را با همکاری ایرانیان مقیم و متعهد انجام داده ایم برای هر شعبه اخذ رای حداقل ۸ نفر درگیر هستند که شامل مسوولان اجرایی و نظارتی هستند در هر شعبه یک ناظر از شورای نگهبان حضور دارد. بیش از چند هزار نفر از همکاران در خارج از کشور را به کمک گرفتیم که بیشتر از ایرانیان مقیم هستند تا انتخاباتی با شکوه و عظمت برگزار شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات منتسب به سفیر ایران در روسیه مبنی بر تعطیلی نیروگاه بوشهر و خراب شدن یکی از ژنراتورها گفت: شاید این اظهارات به درستی منعکس نشده و یا برداشت درستی از آنها صورت نگرفته است. نیروگاه بوشهر روال طبیعی خود را از نظر آزمایش ها و تست های لازمی که باید صورت بگیرد طی می کند. به هر حال قبل از این که نیروگاه به ظرفیت کامل خود برسد طبق استانداردهای موجود باید چندین بار خاموش و روشن شود تا از ایمنی قطعات آن اطمینان حاصل شود. این تست ها معمولا طبیعی است. هیچ مشکلی گزارش نشده و نیروگاه بوشهر مسیر و روال طبیعی خود را توسط پیمانکار روسی طی می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رایزنی مقامات ایران و عراق در خصوص اقدامات تروریستی انجام شده در این کشور که منجر به کشته شدن چند ایرانی شد، گفت: این اقدامات جای تاسف دارد و به خانواده شهدای عزیزمان تسلیت عرض می کنم. وزارت امور خارجه در تماس نزدیک با مقامات عراقی برای تامین امنیت زوار ایرانی است.

وی با اشاره به تماس تلفنی روز گذشته صالحی با وزیر امور خارجه عراق گفت: در این گفت وگو تاکید شد که دولت عراق را برای تامین امنیت زوار ایرانی مسوول می شناسیم. قرار شد هیاتی از مسوولان مرتبط به زودی به عراق سفر کنند و مذاکرات لازم را با مسوولان مربوط در عراق انجام دهند تا به ترتیبات امنیتی که امنیت زائران ایرانی را به صورت صد در صد تامین می کند برسیم. به همین دلیل هم مرز خسروی بسته شده است تا این ترتیبات امنیتی جدید ایجاد شود.

در ادامه خبرنگاری درباره آخرین اخبار از برگزاری نشست ژنو ۲ و حضور ایران در این نشست پرسید که عراقچی پاسخ داد: قبل از این که بحث شرکت ایران و دعوت ایران باشد مباحث دیگری مطرح است که طرف های مقابل باید حل و فصل کنند، هنوز معارضه و گروه های مخالف به این که خودشان به جمع بندی برسند که چگونه می خواهند در آن نشست شرکت کنند نرسیده اند. کشورهای دیگری که خود را صاحب نفوذ می دانند هنوز نتوانسته اند به جمع بندی برسند. چگونگی و زمان برگزاری اجلاس ژنو ۲ هنوز هم بین کشورهای مختلف به ویژه بین روسیه و آمریکا و نماینده ویژه ی دبیر کل سازمان ملل مشخص نشده است.

وی افزود: از تلاش هایی که روسیه در این باره انجام می دهد حمایت می کنیم و معتقدیم که مسیر درستی طی می کنند. امیدواریم همه طرف ها به این نتیجه برسند که اجلاس ژنو با هدف پیدا کردن راهکار سیاسی که مورد پذیرش مردم سوری باشد و منجر به گفت وگوهای ملی بین دولت سوریه و گروه های مخالف شود تحقق پیدا کند.

وی تاکید کرد: لازمه موفقیت این اجلاس فراگیر بودن آن است که همه کشورها در آن نقش سازنده ای برای رسیدن به راهکار سیاسی ایفا کنند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر بازداشت ۳ ایرانی در ناآرامی های اخیر در ترکیه نیز گفت: ما تحولات ترکیه را از نزدیک دنبال می کنیم و آن را موضوع داخلی مربوط به ترکیه می دانیم امیدواریم با درایت و خونسردی و آرامشی که رهبران ترکیه دارند شاهد حل و فصل آرام این بحران باشیم.

وی ادامه داد: ترکیه بحران های دیگری مانند این موضوع و یا شدیدتر از آن را نیز تجربه کرده و موفق شده اند که از آن به خوبی خارج شوند.

ترکیه همسایه بزرگ و دوست ایران است، امنیت و ثبات در همه مرزهای ما مورد خواست جمهوری اسلامی ایران است و ما امیدواریم موضوع ترکیه هم در آرامش کامل و با درایت طرفین به جمع بندی برسد که مصداق ملی در ترکیه را تضمین کند.

وی ادامه داد: اخباری در مورد این که سه ایرانی در این اعتراضات بازداشت شده اند را دریافت کردیم. در مورد نفر اول بلافاصله اعلام کردیم که درخواست دسترسی کنسولی داریم که خوشبختانه پس از چند ساعت بازجویی وی آزاد شد. پس از آن مطلع شدیم دو نفر دیگر هم دستیگر شده اند البته جمع خارجی های بازداشت شده جمع بیشتری است که حتی از کشورهای غربی نیز در آنها حضور دارند.

عراقچی گفت: درباره ی دو نفر دیگری که گفته شده ایرانی هستند نیز درخواست دسترسی کنسولی دادیم که ابتدا ایرانی بودن آنها احراز شود تا بررسی شود که انگیزه شان برای شرکت در این تظاهرات چه بوده است و ما به عنوان دولت ایران از حقوق آنها دفاع می کنیم، اما این قطعا و یقینا به معنی دخالت ایران در این اتفاقات نیست و صراحتا آن را تکذیب می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظرات تلویزیونی نسبت به سیاست خارجی ایران گفت: با توجه به فضایی که در جامعه وجود دارد و شور و التهاب انتخاباتی را شاهد هستیم وزارت امور خارجه اصلا قصد ورود به این اظهارات و پاسخ گویی به ادعاهایی که نسبت به سیاست خارجی مطرح شده ندارد. فرصت برای این صحبت ها در آینده زیاد است. در شرایط کنونی ترجیح ما این است که آرامش روانی جامعه را حفظ کنیم تا روز جمعه به حماسه سیاسی بزرگ تبدیل شود.

وی همچنین درباره ی اقدامات اخیر دولت کانادا، علیه ایران و فراهم نکردن امکان اخذ رای از ایرانیان مقیم این کشور به عنوان آخرین اقدام خصمانه علیه ایران نیز گفت: مدتی است که اظهارات مختلفی را از سوی مقامات کانادایی شاهد هستیم که واقعا غیر منطقی، سخیف و بسیار پیش پا افتاده است. عباراتی که به کار می برند اصلا در شان یک نخست وزیر و یا وزیر خارجه نیست.

عراقچی تاکید کرد: معتقدم دولت کانادا اسیر اقدام نسنجیده و احساسی شده است که بیش از یک سال پیش با تعلیق روابط و تعطیلی ناگهانی سفارت دو کشور انجام داد. شاید آن زمان تصور می کردند که این اقدام منجر به زنجیره ای از قطع ارتباط با ایران شود که این موضوع صورت نگرفت. امروز پس از گذشت یک سال دولت کانادا باید به افکار عمومی خود و بخصوص به افکار عمومی جامعه ایرانیان در کانادا که جامعه چند صد هزار نفری است پاسخگو باشد که در اثر این تصمیم اشتباه دولت کانادا ایرانیان به دلیل نداشتن خدمات کنسولی به زحمت افتاده اند. البته به عنوان وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را کردیم که از مسیر های سایر نمایندگانی هایمان این مشکلات را کاهش دهیم و خدماتمان را به آنها نزدیک تر کنیم اما واقعیت این است که بر اثر تصمیم اشتباه دولت کانادا، جمع کثیری از ایرانان دچار دردسر شده اند و دولت کانادا باید پاسخگو باشد، اما این پاسخگویی را با ادعاهای مختلفی که در چند هفته اخیر شدت یافته توجیه می کنند. این که مقامات ارشد کانادا خود را در حد بوقچی تبلیغاتی گروههای معارض ایرانی می کنند از نظر ما اقدامی کاملا عجیب است.

عراقچی اضافه کرد: امیدواریم دولت کانادا در این تصمیماتش تجدید نظر کند. حمایت از گروههایی که سوابق تروریستی دارند تناقضاتی است که در رفتار آنها وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: یکی از تبعات این اقدام دولت کانادا در بستن سفارت خانه ها محروم کردن ایرانی های مقیم کانادا از حق طبیعی شهروندی و دموکراتیکشان برای شرکت در انتخابات است. وقتی ما در کانادا سفارت نداریم چگونه می توانیم رای گیری را برگزار کنیم و شعبات رای گیری را تشکیل دهیم. با وجود تلاش هایی که در این زمینه کردیم به نتیجه نرسیدیم و نهایتا با پوزش از محضر ایرانی های بزرگوار مقیم کانادا باید گفت به علت قطع روابط دو کشور به دلیل تصمیم دولت کانادا قادر به ایجاد شعبه اخذ رای در کانادا نیستیم.

معاون وزیر خارجه در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تاثیرپذیری آژانس بین المللی انرژی اتمی از فشارهای آمریکا بر این سازمان نیز گفت: همواره قدرت های بزرگ به ویژه آمریکا سعی در تاثیر گذاری بر گزارش ها و عملکرد آژانس داشته اند که ما این موضوع را در جای جای گزارش های آژانس انرژی اتمی شاهد هستیم. ما از شخص آقای آمانو درخواست داریم که صرفا به وظایف فنی خود بپردازد و در چارچوب معاهده ان پی تی و تعهدات مربوط به آن انجام وظیفه کند و دخالت سیاسی و فشارهایی که وجود دارد را در نظر نگیرد.

خبرنگار دیگری درباره انتقادات جبهه نجات مصر در خصوص اعتراض به مرسی پرسید که عراقچی گفت: ما دخالتی در مسائل داخلی مصر نداریم جامعه مصر در حال تجربه جدیدی از دموکراسی است که پس از سال ها دیکتاتوری مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی شکل گرفته امروز این جامعه تمرین دموکراسی و مردم سالاری می کند که ما امیدواریم این مسیر را به شکل منطقی و معقول طی کنند

وی با بیان این که ایران پرچمدار بیداری اسلامی است، اعلام کرد: آمادگی داریم تجربیات خود را به سایر کشورها انتقال دهیم.

وی همچنین، درباره اینکه مذاکره کننده آمریکا در ۱+۵ گفته ایران می تواند اقداماتی انجام دهد که تحریم ها به صورت آنی برداشته شود و شرط آن این است که ایران مذاکرات سازنده و اساسی درباره کل برنامه هسته یی انجام دهد، عراقچی پاسخ داد: ایران همواره آماده ی مذاکرات سازنده و متعادل و بدون پیش شرط های غیر منطقی با ۱+۵ بوده است و همواره آمادگی مان را در عمل نشان داده ایم و هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده ایم و همواره آماده ایم برای رفع سوء تفاهم های موجود و رسیدن به حق ملت ایران در موضوع هسته یی مذاکره کنیم اما به هر حال هر مذاکره ای باید چارچوب منطقی داشته باشد و از توازن کافی برخوردار باشد و در مسیر منطقی و معقول خود حرکت کند. هرگاه ۱+۵ در این مسیر حرکت کند و آمادگی حرکت در این مسیر را داشته باشد وصول به نتیجه و مذاکرات دور از دسترس نیست و مقام معظم رهبری نیز این موضوع را فرموده اند. ایران عضو متعهد ان پی تی است و هیچ چیزی بیشتر از حقوق خود نمی خواهد اگر به حقوق هسته یی ما احترام بگذارند مسلما راه حل در صورت شناسایی حقوق ملت ایران بسیار نزدیک و در دسترس است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر، درباره ی این که آیا گزارش منتشر شده در المانیتور به عنوان متن پیشنهادات ۱+۵ به ایران را تایید می کنید گفت: اینها مطالب جدیدی نیستند پس از آلماتی ۱ و ۲ چنین مطالبی را در رسانه ها شاهد بودیم. برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مذاکرات هسته یی باید نگاه جدی و سازنده ای از هر دو طرف شاهد باشیم. مطالبی که از مواضع دو طرف در رسانه ها منتشر شده است را فعلا در مقامی نیستم که تایید یا تکذیب کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی تحرکات قوم گرایانه در آذربایجان علیه ایران و تلاش برای تعطیلی نمایندگی کمیته امداد امام خمینی در باکو نیز گفت: از سوی مقامات آذربایجان شاهد هستیم که تلاش های خود را می کنند و دولت آذربایجان خود را از این تحرکات قوم گرایانه جدا کرده است، آنها معتقدند این تحرکات به ضرر ثبات و آرامش منطقه و روابط دو کشور است و این اعتقاد جدی مقامات آذربایجان است که به ما هم منتقل کرده اند و ما هم دوست داریم این اعتقاد آنها را باور کنیم اگر این اعتقاد وجود دارد که ظاهرا دارد باید مقامات جمهوری آذربایجان تلاش بیشتری کنند که مانع این تحرکات شوند که خلاف ثبات منطقه است.

وی گفت: ما مواردی که وجود داشته را در تماس های نزدیک با مقامات آذربایجان مطرح کرده ایم. درباره ی تعطیلی کمیته امداد در آذربایجان نیز مقامات آذربایجان مدعی هستند به دلیل رشد و پیشرفت اقتصاد آذربایجان رخ داده و دیگر نیاز چندانی به گروههای خیریه و امداد رسان خارجی ندارند. لذا در خصوص ادامه فعالیت های کمیته امداد در آذربایجان در حال رایزنی و مشورت با مقامات آذربایجان هستیم تا ترتیبات جدیدی برای این حضور پیداکنیم.

وی همچنین درباره سفر امیرعبدالهیان معاون وزیر خارجه به روسیه نیز گفت: برای رایزنی درباره ی سوریه این سفر انجام شده است. مشورت های فشرده بین ایران و روسیه درباره سوریه امر مستمری است و در آینده هم ادامه خواهد داشت.

خبرنگاری پرسید: گروه طالبان سفر هیاتی از آنان را به ایران تایید کرده است که عراقچی پاسخ داد: برخی از علمای افغانستان دراجلاس بیداری اسلامی و علما که اخیرا در تهران برگزار شد و نیز در جریان مراسم سالگرد درگذشت حضرت امام خمینی (ره) به ایران آمدند و در این مراسم شرکت داشتند دعوت از آنها فارغ از وابستگی های جناحی و فکری شان بوده است. اگر برخی از آنها به طالبان و یا گروههای نزدیک آنها وابستگی یا نزدیکی داشته اند ملاک دعوت آنها نبوده است. ما مذاکره با گروههای افراطی در افغانستان یا همه جای دنیا را قبول نداریم و فکر نمی کنیم منجر به نتیجه سازنده شود.

عراقچی در در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه که افشا شده آمریکایی ها با استفاده از اطلاعات موجود در سرورهای شبکه های اجتماعی تلاش کردند از اتباع کشورهای مختلف جاسوسی کنند به ویژه در آستانه انتخابات ایران این اقدام دنبال شده، گفت: این اقدامات امر جدیدی نیستند. تلاش های خصمانه آمریکا و جاسوسی های مستمر آنها از ایران، برای همه کشورها و حتی مردم خودشان کاملا شناخته شده است که حتی انتقادات مردم خود و اندیشمندان را نیز به دنبال داشته است. این اقدامات خلاف ارزش های دموکراسی است که خود آنها مدعی شان هستند. امیدواریم این اقدامات متوقف شود. آنچه همه به آن اذعان دارند این است که شبکه های اجتماعی قبل از اینکه ابزاری برای تماس بین گروه های مختلف اجتماعی باشد بیشتر ابزاری برای جاسوسی و کسب اطلاعات و اعمال نفوذ آمریکا و دستگاه های اطلاعاتی آنها هستند.

خبرنگار دیگری درباره اتهامات مطرح شده از سوی دادستان پرونده آمیا به ایران سوال کرد که عراقچی گفت: ما برای این اظهارات ارزش چندانی قائل نیستیم. مهم این است که توافقی بین دولت ایران و آرژانتین صورت گرفته و مراحل قانونی خود را طی کرده است. این فرد با قاضی فاسدی که مدتی مسوول پرونده بوده در ارتباط بوده است.

عراقچی اظهار کرد: امیدواریم با انجام این توافق موضوع آمیا برای همیشه حل و فصل شود و اظهارات این چنینی چندان اهمیتی برای ما ندارد.

وی همچنین در خصوص بیانیه منتسب به بیش از ۲۰۰ سفیر و کارمند وزارت خارجه مبنی بر حمایت از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما هم این موضوع را از طریق سایت ها و رسانه ها مطلع شدیم. اطلاعات دقیق تری در این مورد که اظهارات صحت دارند را نداریم، اما در حال بررسی آن هستیم. فعالیت سیاسی کارمندان وزارت خارجه براساس اساسنامه ممنوع است. از همه کارمندان خواسته ایم که از حضور در هرگونه فعالیت سیاسی و به ویژه در زمان انتخابات در ستادهای تبلیغاتی خودداری کنند. اگر همکاری در این زمینه تخلفی کرده باشد که خوشبختانه هنوز گزارشی دریافت نکرده ایم به آن رسیدگی می شود.

عراقچی همچنین درباره لحن بیانیه ۱+۵ که در آن به تشدید تحریم ها بر ایران پرداخته شده بود، نیز گفت: مواضع ۱+۵ روشن است و اتفاق جدیدی رخ نداده است. بیانیه آنها نیز ادامه مواضع قبلی شان است که ما در این باره با آنها در حال مذاکره هستیم و هنوز هم به توافقی نرسیده ایم.

عراقچی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص دیدار رییس جمهور چین از آمریکا و ملاقات با مقامات این کشور نیز گفت: چین قدرت بزرگ جهانی است و روابط گسترده ای با همه کشورها دارد و رایزنی های سیاسی کاملا طبیعی است. آنچه برای ما مهم است این است که روابط ایران و چین بسیار خوب و روبه جلو است. ما هم در بعد اقتصادی و هم سیاسی همکاری های نزدیک با چین داریم.

خبرنگار دیگری پرسید در نشست اخیر آژانس اظهاراتی درباره راکتوراراک مطرح شده است که عراقچی گفت: فعالیت های سایت اراک موضوع مخفی نیست. در مورد آنها اطلاعات کاملی به آژانس و مردم ایران داده شده است. راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک در وضعیت کامل خود قرار است جایگزین راکتور تحقیقاتی ۵ مگاواتی تهران شود. با توجه به گذشت زمان زیاد از کار راکتور تهران و اینکه این راکتور داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی را تامین می کند مسلما نیاز به جایگزین داشتیم. راکتور آب سنگین اراک این وظیفه را برعهده را داشت و رادیوایزوتوپ های لازم را برای بیماران سرطانی تامین می کند.

عراقچی گفت: ایران اطلاعات کامل به آژانس داده و به همه تعهدات پادمانی خود و بیشتر از آن مقید بوده است. هیچ موضوعی که باعث نگرانی از این فعالیت ها شود از نظر ما وجود ندارد.

  عراقچی در ابتدای این نشست ولادت امام حسین، روز پاسدار و همچنین ولادت حضرت ابوالفضل و روز جانباز را تبریک گفت و افزود: همه ما مدیون جانبازی ها و ایثارگری های جانبازان کشورمان که حافظان انقلاب اسلامی بوده اند هستیم و امنیت و داشته هایمان ثمره فداکاری هایمان است.