به گزارش پارس ، فارس به نقل از خبرگزاری « نووستی» ، " آلکسی پوشکوف" رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه معتقد است که حضور نیروهای حافظ صلح روسی در بلندی های جولان در مرز بین سوریه و اسرائیل به منزله بازگشت راهبردی روسیه به منطقه خاورمیانه خواهد بود.

پوشکوف در صفحه « توئیتر» خود در رابطه با مسئله اعزام حافظین صلح روسی به جولان نوشت: مستقر شدن نیروهای حافظ صلح ما در بلندی های جولان، در صورت موافقت با این مسئله، به منزله بازگشت راهبردی روسیه به خاورمیانه، در نقش یک قدرت تمام عیار جهانی خواهد بود.

" ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز جمعه اعلام کرد که این کشور بعنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل آمادگی آن را دارد تا برای برقراری صلح و امنیت در بلندی های جولان، نیروهای نظامی خود را به این منطقه اعزام کند.

سازمان ملل متحد درصدد یافتن جایگزینی برای حافظین صلح اتریش است که مقامات این کشور در پی تشدید اوضاع این منطقه درصدد خارج ساختن نیروهای خود از این منطقه است.

البته بر اساس پروتکل مورد توافقی بین دولت های سوریه و اسرائیل، که بعد از آتش بس سال ۱۹۷۴ به امضاء دو طرف رسیده، در منطقه حد فاصل جولان باید نیروهای حافظ صلح تحت سرپرستی سازمان ملل به تعداد حداکثر ۱۲۵۰ نفر مستقر شوند که توسط دبیرخانه سازمان ملل انتخاب شده و نباید از کشورهای عضو دائم شورای امنیت باشند.

این در حالی است که" گنادی گاتیلوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته در صفحه « توئیتر» خود نوشت: تصمیم در این خصوص که نیروهای حافظ صلح چه کشوری در این منطقه مستقر شوند، باید در سطح شورای امنیت مورد تصمیم گیری قرار بگیرد و نباید محدودیت های گذشته بر این مسئله حاکم شود.

به گفته وی، اگر شورای امنیت سازمان ملل واقعا نگران وخامت اوضاع در بلندی های جولان است، باید با اعزام حافظین صلح روسی به این منطقه موافقت کند.

پیش از این" مارتین نسیرکی" سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل با قدردانی از پیشنهاد مقامات مسکو در این رابطه یادآور شد که روسیه نمی تواند در ترکیب نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به بلندی های جولان نیرو اعزام کند، چرا که این امر مغایر با اصول حاکم برماموریت این نیروها در منطقه است.