به گزارش پارس نیوز، 

آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با سی ان ان به شرایط ایران بر پایبندی برجام اشاره نمود. وی با مقایسه اروپا و آمریکا در تعهد بر برجام گفت: "می‌دانم که اروپا و همین طور بقیه جهان در جلوگیری از اینکه ایالات متحده آنچه را که می‌توان آن را یک دستاورد کم‌سابقه دیپلماتیک خواند، بر هم بزند، جدی است".

وی در ادامه گفت: "ما با اروپایی‌ها صحبت کردیم، چراکه یکی از گزینه‌های ما پس از خروج ایالات متحده، خروج [از توافق]بود. اما ما تصمیم گرفتیم که این کار را نکنیم، چراکه اروپایی‌ها و چین و روسیه به ما اطمینان دادند که راهی می‌یابند که منافع ایران تأمین شود… "

وی در پایان در خصوص ماهیت گفتگوی خود با جان کری وزیر امور خارجه پیشین امریکا گفت: "او تلاش کرد مرا متقاعد کند که ایران باید به برجام پایبند بماند. این ماهیت گفت‌وگوی ما بود و فکر می‌کنم او کاملا حق دارد این کار را کند". ظریف اعلام نمود که دیدار با مقام‌های سابق آمریکایی امری عادی است و او پیش از این با بسیاری از مقام‌های سابق از جمله سیاستمداران جمهوری‌خواه دیدار کرده و فکر نمی‌کند مشکلی برای کری پیش بیاید.

گفتنی است، در ژوئیه سال ۲۰۱۵ میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته‌ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم‌های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام:تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخش‌های توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی‌ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته‌ای انجام نداده باشد. اما در سال ۲۰۱۸ آمریکا یک طرفه از برجام خارج شد.