به گزارش پارس نیوز، 

سینمای جهان این شماره به سینمای انگلستان و  ریدلی اسکات  یکی از کارگردانان آن که فیلم‌های هالیوودی جذابی ساخته، پرداخته است. «بلید رانر» از شناخته شده‌ترین فیلم‌های این کارگردان از نمونه‌های نوآر علمی-تخیلی در جهان به شمار می‌آید.  این بخش با این مطالب همراه است: «زندگی و آثار ریدلی اسکات و گوشه‌هایی از تاریخ سینمای انگلستان و آمریکا»، «گفت‌وگو با ریدلی اسکات به بهانه بلید رانر»(آدم‌هایی خلق کرده‌ام که در آینده زندگی می‌کنند)، «زمان و فضا در سینمای پست‌مدرن: از بلید رانر تا آسمان برلین»، «بی‌اعتقادی سر ریدلی اسکات»، «مونولوگ ریدلی اسکات در مورد استوری بورد»، «نگاهی به چهار فیلم ریدلی اسکات با مرکزیت بازیگری راسل کرو»، «قلمرو بهشت: تمثیل در برابر نماد»، «بلید رانر و اقتصاد روانی سوژه»، «درباره فیلم «۱۴۹۲: فتح جدید»، «نگاهی به فیلم تلما و لوئیز»، «نگاهی به سینمای ریدلی اسکات با تمرکز بر بیگانه» و  «یادداشتی بر فیلم بلید رانر به کارگردانی ریدلی اسکات».

 سینمای ایران «سینما و ادبیات» سینمای صنعتی را محور خود قرار دادهو در میزگرد داود میرباقری، منوچهر شاهسواری، حسن فتحی و جواد طوسی دلایل پا نگرفتن سینمای صنعتی در ایران که می‌تواند به رونق سینما - تجاری و هنری - کمک کند مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است. «چرا سینمای صنعتی در ایران پا نمی‌گیرد؟»، «صنعت سینما و اقتصاد از هم گسیخته، مدیریت و برنامه‌ریزی، نیروی انسانی، بهره‌وری بهینه از منابع، دانش فنی»، «مهندسی سینما؛ صنعت یا هنر؟» و «سینمای ایران روزگاری صنعتی می‌شود؟» مطالب درج‌شده در  این بخش هستند.

 بخش ادبی این شمار از ماهنامه با دو پرونده همراه است. موضوع «ادبیات اِشغال» در میزگرد عنایت سمیعی، بهمن بازرگانی، امیرحسن چهلتن، کیهان خانجانی و یادداشت‌های احمد اخوت، شاپور بهیان، محمود حدادی، ابوتراب خسروی و ابراهیم دمشناس مورد واکاوی قرار گرفته است. اشغال کشورها چه پیامدها و تأثیراتی بر هنر و ادبیات آن‌ها می‌گذارد و تغییر و تحولاتی که در نتیجه این اشغال پیش می‌آید، چه دگرگونی‌هایی در حوزه‌های زبان و روایی پدید می‌آورد. اشغال انواع گوناگون دارد که در بحث‌های این شماره به آ» اشاره شده است. این بخش با این مطالب همراه است: «پیرامون اشغال شهریور بیست و تبعات آن/ ادبیات اشغال و اشغال ادبیات»، «زبان اشغال»، «جیمز جویس و مسئله استعمار»، «ناپلئون و مکتب رمانتیسم آلمانی»، «رهگذران تاریخی»، «اسطوره اشغال ایران» و «ادبیات پارتیزانی».

دیگر پرونده بخش ادبی این شماره به موضوع «مارکسیسم و ادبیات» می‌پردازد. دقیقا روایت مارکسیستی از ادبیات، قرائت‌های چپ از امر ادبی، کی و کجا، در ایران به پایان می‌رسد یا افول پیدا می‌کند؟ پاسخ را در نشست اکبر معصوم‌بیگی، مشیت علایی، مجید مددی و خلیل درمنکی بخوانید. «در احتضار و احیای ادبیات چپ»، «شعر کمونیسم»، «چرا مارکسیسم و فرویدیسم تنها نظریه‌ حقیقی ادبیات‌اند؟» و «شاملو و تعهد ادبی» مطالب این بخش را تشکیل می‌دهند.

 بخش «فیلم‌ها و احساس‌ها» موضوع «سینمای نوین ترکیه» را برگزیده است که شناخته‌شده‌ترین چهره آن که در ایران نیز به سینمایش توجه شده نوری بیلگه جیلان است. در حالی که طیف وسیعی از سینماگران در ساخت این جریان سینمایی تأثیرگذارند که کمتر مطرح شده‌اند. مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مرتبط با این جریان و سینماگران مطرح سینمای نوین ترکیه در پرونده این شماره مد نظر قرار گرفته‌اند. «روایت‌های شخصی از دغدغه‌های مشترک»، «سینمای نوین ترکیه: از یشیلچام تا امروز»، «دلتنگی روح ترک برای وطن» و «یشیم اوستااوغلو به روایت یشیم اوستااوغلو» را در ایت بخش می‌خوانیم.

«تئوری مولف»، «فیلم‌ها، کارگردان‌ها و منتقدان» و «ایدئولوژی، ژانر، مولف» در بخش از دل نظریه‌ها منتشر شده است.

 بخش هیروگلیف «نسبت بین بیماری و ادبیات» را مورد تحلیل قرار داده است. در مقاله‌ای، ژاک رانسیر سیر تحول ادبیات را در عرصه رمان با صورت‌بندی دو بیماری «هیستری» و «اسکیزوفرنی» در آثار نویسندگانی مانند بالزاک، فلوبر و ویرجینیا وولف واکاوی می‌کند که با این مطالب همراه است: «به کُشت دادن مادام بواری»، «این فقط مسئله‌ای شخصی است» و «تَرَک».

 همچنین  در این شماره از «سینما و ادبیات» گفت‌وگوی محسن خیمه‌دوز با سعید کنگرانی که به تازگی از دنیا رفت درباره گسست بازیگری قبل و بعد از انقلاب و بازیگری اندیشه  منتشر شده است. در بخش «اکران و اکنون»  نیز گفت‌وگوی نیما حسنی‌نسب با حمید نعمت‌الله درباره زندگی، سینما و «شعله‌ور» درج شده است.

ماهنامه «سینما و ادبیات»  با صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی همایون خسروی دهکردی و سردبیری نیلوفر نیاورانی در ۲۲۱ صفحه و قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/