به گزارش پارس نیوز، 

اوو مورالس روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی و به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: بولیوی در منطقه ای است که در طول ربع قرن، عاری از سلاح های شیمیایی بوده است و من از همه کشورها می خواهم که به بندهای توافقی که ما داشتیم پایبند باشند و هرگز به سمت تولید سلاح شیمیایی نروند. این وظیفه ما نسبت به مردم و نسل های آتی است. 

رئیس جمهوری بولیوی ادامه داد: مقابله با تهدیدهای بین المللی باید از طرق راه های صلح آمیز باشد و ما باید بتوانیم به این مرحله برسیم که از استفاده هر نوع سلاحی علیه ملت های دیگر اجتناب کنیم و روزهای استفاده از این سلاح ها را به تاریخ بسپاریم. 

مورالس به موضوع ایران اشاره کرد و گفت: ما باید به ریشه های رفتارهایی که به جنگ می انجامد رسیدگی کنیم. در سال 1953 میلادی، آمریکا پشت برنامه ریزی و اجرای یک کودتا علیه یک دولت انتخابی دمکراتیک ایران که نفت ایران را ملی کرد، بود. 

وی ادامه داد: برای دهه ها بعد از آن، آمریکا از حکومتی سلطنتی حمایت کرد که جیب شرکت های بین المللی نفتی را پر می کرد. این موقعیت تا زمان انقلاب سال 1357 ادامه پیدا کرد اما ایران امروز که کنترل منابعش را به دست گرفته، بار دیگر قربانی حصر آمریکا شده است. 

رئیس جمهوری بولیوی خاطرنشان کرد: بولیوی اساسا نوع سیاست یک جانبه ای که علیه ایران از طرف آمریکا اتخاذ شده است را محکوم می کند. خروج آمریکا از توافق هسته ای و پنهان شدن پشت اتهامات واهی و دخالت در امور این کشور برادر را، محکوم می کنیم.

وی یادآور شد: حمله به عراق بر اساس دروغ سلاح های کشتار جمعی که به مرگ نیم میلیون نفر انجامید از تجاوزات آمریکا در خاورمیانه است. 

رئیس جمهوری بولیوی تاکید کرد: دومین تجاوز آمریکا براندازی حکومت لیبی تحت همین عنوان های واهی است که منجر به بحران در شمال آفریقا شد و سومین حرکت تجاوزگرانه آمریکا در سوریه بود. جنگ در سوریه نتیجه مستقیم حمایت مالی امریکا از گروه های مسلح است. 

مورالس تصریح کرد: آمریکا در ماه های گذشته به همان مسیر تجاوز عمل کرده و دشمنی اش با قوانین بین الملل را نشان داده است. هر بار که امریکا به کشوری حمله می کند یا موشکی به کشوری می زند یا حکومتی را تغییر می دهد، کمپینی از پروپاگاندا راه می اندازد که مداوم برای آزادی و دمکراسی تبلیغ و تلاش می کنند. 

وی با تاکید بر اینکه «به شما واضح می گویم که آمریکا به هیچ وجه علاقمند به دمکراسی نیست» گفت: اگر این طور بود کودتا راه نمی انداخت، از دیکتاتورها حمایت نمی کرد و علیه حکومت های دمکراتیک عملیات نظامی نمی کرد. اگر به عدالت و حقوق بشر علاقه ای داشت، توافقنامه های بین المللی حقوق بشر را امضا می کرد، مکانیزم های دادگاه بین المللی را تهدید نمی کرد، از شکنجه حمایت نمی کرد و بچه های پناهجوها را از خانواده های آنها جدا نمی کرد.