به گزارش پارس نیوز، 

شورای نگهبان، مُهر تأیید بر قانون منبع به‌کارگیری بازنشستگان زد؛ سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اعلام این خبر، گفت: «قانون منع به‌کارگیری یا پایان همکاری بازنشستگان تا ۲ ماه آینده لازم‌الاجراست،‌ طی بندهای الف، ب، ج این مصوبه، به‌کارگیری بازنشستگان دولتی در جایگاه‌های رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونین رئیس‌جمهور بلامانع اعلام‌شده است».

کدخدایی گفته بود:« شورای نگهبان طرح اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را مغایر قانون اساسی ندانسته و بندهای (د) و (ه) ماده ۷۱ قانون مدیریت کشوری که شامل استانداران و سفرا و معاونین وزرا است، مشمول ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود. البته در این مصوبه استثنائاتی برای جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای ۳ سال و فرزندان شهدا دیده شده است».

وی با اشاره به استثنائات دیگری در برخی دستگاه‌ها گفت: «نیروهای مسلح تابع قوانین دیگری هستند». سخنگوی شورای نگهبان همچنین تصریح کرد: «رویه اجرای این مصوبه مشمول فرصتی ۲ ماهه است. سازمان‌ها و ارگانهایی که این قانون برایشان صادق است ظرف ۲ ماه باید در خصوص اجرای آن اقدام کنند و ضمانت اجرای این قانون مانند دیگر قوانین، جرم‌انگاری یا انفصال‌ازخدمت خواهد بود».

پس از تصویب این قانون، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری قانون اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا ابلاغ کرد.

با اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان سید محمدعلی افشانی "شهردار تهران" باید از خیابان بهشت خداحافظی کند و خروج او از شهرداری برای شورای یکدست شهر سنگین خواهد بود چراکه در پایان یک‌سالگی شورای پنجم دو شهردار انتخاب شدند اما بخت با آن‌ها یار نبود؛ نجفی "تکنوکرات" استعفا داد و افشانی هم شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شد.

قبل ازنظر نهایی شورای نگهبان پیام انتخاب شهردار جدید از سوی بهارستان به بهشت منتقل شد اما اعضاء شورا حاضر به دریافت این پیام نشدند و امیدوار بودند آقای شهردار در کرسی مدیریت شهری باقی بماند و همچنان امیدواری اعضاء ادامه دارد

محسن هاشمی رفسنجانی" رئیس شورای شهر تهران" در حاشیه جلسه امروز شورا در واکنش به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: «شهردار تهران در خصوص قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تابع قانون است اما قانون باید درست تفسیر شود».

او از یک‌سو نسبت به اجرا قانون تأکید دارد و از سوی دیگر براین باور است، این قانون شامل شهردار تهران نمی‌شود براین اساس گفت: «باید درست تفسیر شود».

اما آیا قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل شهردار تهران نمی‌شود؟

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، یکی از طراحان این قانون در مجلس به این پرسش پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «صد درصد شامل می‌شود، زیرا شهرداری یک‌نهاد عمومی غیردولتی است و در این قانون هم برنهادهای عمومی غیردولتی تصریح شده است. ضمن اینکه یک پاسخ فنی و حقوقی هم به این مسئله وجود دارد. می‌گویند که درباره انتخاب شهرداران، قانون خاص داریم. این موضوع زمانی صادق است که در قانون خاص، اعاده بازنشستگان قید شده باشد. مثلاً در قانون شهرداری‌ها یا قوانین خاص یا بانک مرکزی و وزارت خارجه، درباره بازگشت به کار بازنشسته‌ها قید قانونی وجود داشته باشد، این در حالی است که در قوانین دیگر ما، درباره بازگشت بازنشسته‌ها، تبصره و ماده‌ای نیست. درنتیجه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان قانون خاص است و بر قوانین دیگر حاکم می‌شود».

بااین‌حال اعضاء شورا نظر متفاوتی نسبت به اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان دارند.

زهرا نژاد بهرام به «پارس»، گفت: «ما تا آنجایی که قانون را بررسی کردیم متوجه شدیم این قانون شامل شهردار تهران نمی‌شود».

وی با اشاره به جلسه اعضاء شورا با افشانی"شهردار تهران"، گفت: «در جلسه که با شهردار برگزار کردیم او اعلام کرد آماده است گزارش ۱۰۰ روزه خود را ارائه دهد ازاین‌رو از شورا درخواست کرد وقتی اختصاص داده شود تا با حضور در شورا، گزارش خود را تقدیم کند».

اکنون‌که زمان اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان فرارسیده است باید منتظر اخبار جدید از خیابان بهشت ماند؛ آیا با خروج افشانی، اعضاء حاضر خواهند شد محسن هاشمی در کرسی مدیریت شهری تکیه زند یا قرار است گزینه‌های جدید در فهرست کاندیداهای شورای پنجم قرار گیرد.