به گزارش پارس نیوز، 

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سراسر کشور با اشاره به اینکه امروزه همه معادلات سیاسی اجتماعی دنیا در گرو اقتصاد است، اظهار کرد: امروز بیشتر جنگ‌ها و کینه‌ها برای تصرف اقتصادی کشورهاست، اما تخریب‌ها و هجمه‌هایی داخلی در کشور ما بیشتر به دلیل قدرت طلبی گروه‌های سیاسی است که در این میان مطالبه مردم برایشان بی‌اهمیت است.

وی گفت: منابع ارزشمند طبیعی در دنیا یا تثبیت شده یا رو به کاهش است پس ثروت اندوزی امروزه به افزایش خلاقیت مرتبط است.

وزیر ارتباطات سپس تصریح کرد: امروز افزایش بهره وری در گرو افزایش خلاقیت است و مهمترین ابزار خلاقیت، فناوری اطلاعات است که فضای مجازی را شامل می‌شود.

آذری جهرمی درباره بهره وری توضیح داد: باید وضعیت بهره وری در کشور را بررسی کنیم و ببینم بهره وری در آب چگونه است؟ در حوزه کشاورزی، انرژی، سلامت و توزیع ثروت چگونه عمل کرده ایم؟ شاخص‌های شفافیت کدامند؟

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه هر روز خبری از فساد منتشر می‌شود که مربوط به دولت‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: وقتی شفافیت نباشد فساد‌های زیادی رخ می‌دهد و مردم فقط در هنگام دعوا‌های سیاسی از آن مطلع می‌شوند.

وی افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایران در صدر کشور‌هایی است که ظرفیت‌های بالقوه استفاده نشده اقتصادی زیادی دارد که استفاده از این ظرفیت‌ها با فناوری اطلاعات امکان‌پذیر است.

آذری جهرمی درباره پیشرفت فناوری اطلاعات در حوزه‌های مختلف گفت: امروزه با استفاده از سنسور‌های حساس به میزان رطوبت درخت سنجیده می‌شود و همین موضوع آب مورد نیاز گیاه را تعیین و تنظیم می‌کند.

وی ادامه داد: از مزیت‌های فضای مجازی در حوزه کشاورزی این است که با استفاده از رنگ کشتزار‌ها قادریم آفت‌ها را تشخیص دهیم و این موضوع به صرفه جویی در استفاده از سموم، کاهش هزینه و سلامت محصولات کشاورزی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: اگر در ایران از سیستم آبیاری هوشمند استفاده کنیم ۳۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود و این عدد با توجه به شرایط کم آبی خیلی موثر است.

آذری جهرمی با اشاره به هدفگذاری کشور هند در حوزه فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: کشور هند تا سال ۲۰۲۵ هدفگذاری کرده است تا معادل ۲۰ درصد ثروت ملی اش مبتنی بر فناوری اطلاعات باشد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای ظرفیت ارائه خدمات به شهروندان در داخل کشور است، تصریح کرد: خدمات مختلف باید توسط خود ایرانیان ارائه شود به عنوان مثال کنتور هوشمند خارجی استفاده نکنیم که در نهایت اطلاعات آن در اختیار بیگانگان قرار گیرد.

آذری جهرمی با بیان اینکه مفهوم استفاده از فضای مجازی صرفا به معنی شبکه‌های اجتماعی آسیب‌زا نیست، بیان کرد: باید توجه داشت که در موضوعات اجتماعی مانند فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان نظر مردم را نادیده گرفت.

وی با اشاره به اینکه تقسیم مسئولان به دو دسته دغدغه‌مند و بی‌دغدغه خیانت به کشور است، افزود: چرا برخی‌ها تصور می‌کنند مسئولان ما آفات شبکه‌های اجتماعی را نمی‌فهمند؟ من به پسرم اجازه استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ندادم، زیرا می‌دانم که این شبکه‌ها تهدیدی برای تغییر سبک زندگی است و به تعبیر مقام معظم رهبری قتلگاه هستند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه بنده به مخاطرات فضای مجازی اشراف دارم، گفت: موضوع اصلی من شیوه برخورد با مخاطرات و حل مشکلات در فضای مجازی است که اگر این موضوع برخواسته از حمایت مردم نباشد نتیجه مثبتی ندارد.

وی درباره شبکه ملی اطلاعات نیز تصریح کرد: این شبکه به معنای قطع کل ارتباطات و روی آوردن مردم به خدمات خاص داخلی نیست، هدف ما اشتراک اندیشه‌های مختلف با جهان و کسب سهم تولید محتوا و دانش در فضای مجازی دنیاست.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه دولت عربستان پیام رسان گپ را برای حجاج فیلتر کرده است، اظهار کرد: جوانان ما توانایی تهیه و تولید خدمات قابل استفاده در فضای مجازی برای افراد در کشور‌های دیگر را دارند به طوری که تعداد زیادی از خدمات فناوری دنیا توسط نخبه‌های ایرانی راه‌اندازی شده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه نباید القا کنیم کسانی که فضای مجازی را توسعه می‌دهند نسبت به آسیب‌های آن بی تفاوت هستند، افزود: در حال حاضر با شرایطی که در داخل کشور ایجاد کرده‌ایم آیا می‌توانیم به خوبی در فضای مجازی جهانی مشارکت و تولید کنیم؟ آیا قوانین ما به اندازه کافی حمایت کننده است؟

وی با اشاره به اینکه برخی‌ها در کلام می‌گویند که چرا تولید داخلی نداریم، اما همان منتقدان سر راه تولید داخل مانع ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: باید عملکرد دستگاه‌های مختلف را ببینیم و کسانی را که مانع پیشرفت می‌شوند شناسایی کنیم تا مشکلات رفع شود.

آذری جهرمی با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به مسئولان درباره شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: در این نامه سه لایه زیرساخت فنی، خدمات و محتوا مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: در بخش فنی که متولی آن وزارت ارتباطات است سندی در شورای فضای مجازی مصوب و در سال ۹۶ ابلاغ شد، اما در دو بخش دیگر هنوز هیچ سندی تصویب نشده است؛ بنابراین متولیان این دو قسمت توپ مسئولیت خود را به زمین دیگری می‌اندازند.

وی با تاکید بر اینکه مطالبات مقام معظم رهبری را به ابزاری برای دعوا‌های سیاسی تبدیل نکنیم، اظهار کرد: هوشیار باشیم که دنیای استکبار علاقه‌ای به رشد جوانان ندارد، زیرا در این شرایط می‌تواند از هر روشی برای فشار آوردن به ما استفاده کند، کسانی که دارو را بر بیماران ما قطع می‌کنند به طور قطع به کسب و کار ما نیز فکر نمی‌کنند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه برخی‌ها تغییرات قیمت ارز را به تلگرام ربط می‌دهند، اظهار کرد: باید بدانیم که مشکلات اینچنینی به خاطر اشکال در عملکرد مسئولان هم هست. برای مثال اگر آمار طلاق در جامعه زیاد شده است شاید شبکه‌های اجتماعی در تسریع رشد آن موثر باشند، اما مشکل را باید در جای دیگری جستجو کرد.

آذری جهرمی درباره استفاده کودکان از اینترنت نیز گفت: باید در نظر داشته باشیم که کودکان شرایط متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند بنابراین باید خانواده‌ها را نسبت به این موضوع حساس کرد و از آن‌ها در این زمینه همراهی بخواهیم.

وی از دانش آموزان عضو انجمن‌های اسلامی دعوت کرد تا به وزارت ارتباطات بیایند و سند شورای فضای مجازی را مطالعه و نظرات خود را در این زمینه ارائه کنند.

جوان‌ترین وزیر دولت دوازدهم با اشاره به خلاء‌های قانونی در حوزه فضای مجازی تصریح کرد: اگر کسی محتوای نامربوط در یک پلتفرم بارگذاری کند مالک این پلتفرم باید پاسخگو باشد این در حالی است که تلگرام و اینستاگرام چنین قوانینی ندارند.

وی با بیان اینکه دشمنان ما در شبکه‌های اجتماعی محتوا تولید می‌کنند، اظهار کرد: یکی از دشمنان ما منافقین هستند که برای براندازی نظام از اول انقلاب اقدامات زیادی کرده‌اند البته بازماندگان ر‍ژیم ورشکسته طاغوت هم به آن‌ها پیوسته‌اند، چند وقتی است که این دشمنان عنوان می‌کنند در گذشته دلار ۷ تومان بود در حالی که در آن زمان ثروت کشور‌ها به منابع طبیعی آن‌ها بستگی داشت، اما با این حرف‌ها ذهن بچه‌های ما را آماج حملات قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: امروزه نفوذ منافقین از طریق رادیو، تلویزیون، سایت‌های اینترنتی، پیام‌های صوتی و ماهواره‌ای است که ما می‌توانیم در مقابل آن‌ها دو روش داشته باشیم یا پاسخ آن‌ها را بدهیم یا راه‌های آن‌ها را مسدود کنیم. روش دوم شاید به طور موقت تاثیرگذار باشد، اما در درازمدت به خود ما ضربه می‌زند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: دشمن امروز به نارضایتی مردم و جدایی از انقلاب امید بسته است و در فضای مجازی میان جوانان ما تفرقه می‌اندازد. راهکار ما در برابر این تهاجم ایجاد شکاف و دو دستگی درونی نیست. سیاست ما برکناری نیست بلکه در کناری است پس به جای مچ گرفتن دست هم را بگیریم.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه شست‌وشو دادن ذهن جوانان دیندار خیانت است، تصریح کرد: آینده مشخص می‌کند که چه کسی به کشور خیانت کرده است.

وی درباره تقویت پیام رسان‌های داخلی نیز توضیح داد: زمانی که اعلام کردم که پیام رسان‌های داخلی ظرفیت ۱۵ میلیون کاربر را دارند برخی‌ها من را مخالف این پیام رسان‌ها دانستند، اما پس از فیلتر شدن تلگرام زمانی که پیام رسان‌ها توانایی هجم زیاد کاربران را نداشتند موضوع را گردن وزارت ارتباطات انداختند، چون اطلاعات اشتباه به مردم داده بودند و بعد از آن موضوع را هم سیاسی کردند.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: امروزه در تجهیزات فضای مجازی خودکفا هستیم و از نظر کیفیت ارتباطات داخلی خوب عمل کرده ایم. ۱۰ میلیون بازی ایرانی تولید شده است که ۵ میلیون تیراژ جهانی دارد.

وی تاکید کرد: ما از هر چیزی که عبور کنیم از اصل نظام، دین و خون شهدا نمی‌گذاریم و نسبت به آب و خاک این کشور غیرت داریم، اختلاف نظر‌ها طبیعی است، اما با هم اختلاف اعتقادی نداریم. رهبری عمود خیمه ماست که چشم‌هایمان به اوست و از فرمایشات ایشان عدول نمی‌کنیم. توجه داشته باشید که این فضاسازی‌ها خللی در اعتقاد و امید ما ایجاد نمی‌کند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: باید توجه داشته باشید انتقاد به ما کمک می‌کند، اما تخریب‌ها به ما کمکی نمی‌کنند. ما برای انقلاب خون داده ایم و به آن دلبستگی داریم.

وی به دانش آموزان توصیه کرد: تلاش کنید مطالبه را با مطالعه انجام دهید.