به گزارش پارس نیوز، 

محمد مهدی زاهدی، عصر پنج شنبه در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: شفافیت آراء یکی از ضروریات مجلس است و ممکن است مباحث محرمانه در مجلس باشد که در جلسات غیرعلنی مطرح شود، ولی نباید مطلبی را از مردم پنهان کرد.

وی افزود: روز گذشته اتفاق بدی در مجلس افتاد با این که بیش از ۲۰۰ نماینده طرح شفافیت آراء را امضا کرده بودند، ولی این لایحه رای نیاورد.

زاهدی ادامه داد: مجلس نیاز به شفافیت آراء دارد که به افکار عمومی بگوید که با چه چیزی موافق هستند و این امر که امضاء کردند، ولی به آن رای ندادند چیزی جز نفاق را نشان نمی‌دهد.

وی افزود: طرح شفافیت در کل حوزه عملکرد نمایندگان که دامنه وسیعتری از شفافیت آراء دارد به امضای ۱۹۶ نفر رسیده که امیدواریم این لایحه رای بیاورد.

زاهدی گفت: ارزش پول ما حداقل نصف شده و قدرت خرید هم پایین آمده است، اقشار مستضعف فقیرتر شده و خط فقر هم افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: دولت باید در پرداختی حقوق بگیران و حمایت از اقشار مستضعف تجدیدنظر کند و بسته‌های حمایتی برای آن‌ها قرار دهد.

قوا هنوز احساس نکرده اند که ما در جنگ اقتصادی هستیم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سه اتفاق بزرگ باید در دولت، قوه قضاییه و مجلس اتفاق بیفتد؛ این سه قوه هنوز احساس کردند که ما در جنگ اقتصادی هستیم و باید شرایط جنگ اقتصادی را در کل کشور دنبال کنیم.

زاهدی افزود: در برخی مواقع پنهان کاری‌هایی از مردم داریم و سعی می‌کنیم با سیلی صورت خودمان را سرخ نگه داریم و این درست نیست.

وی گفت: رئیس‌جمهور باید متوجه این امر شده باشد که تیم اقتصادی وی توانایی و قدرت مدیریت ندارد و بسیاری از مشکلات ایجاد شده به خاطر همین مسئله است، باید عزم خود را جزم کند و تیم اقتصادی را کنار بگذارد.

زاهدی افزود: تنها تغییر تیم اقتصادی کافی نیست بلکه باید رویکرد‌های اقتصادی هم تغییر کند و متناسب با جنگ اقتصادی شود، در این شرایط باید دور زدن تحریم‌ها اصل باشد.

نگاه ما به بیگانه نباشد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: اروپا نمی‌تواند از آمریکا جدا شود، زیرا منافع آن‌ها مشترک است، این تفکر اشتباه است که ما منتظر آن‌ها هستیم نباید منافع ملی کشور را به تصمیم گیری برخی از کشور‌ها منوط کنیم باید از ظرفیت خودمان استفاده کنیم و نگاه ما به بیگانه نباشد.

زاهدی در خصوص عملکرد قوه قضایی گفت: آن‌ها باید قاطعانه با مفسدان اقتصادی به خصوص مفسدان اقتصادی شناسنامه‌دار و نزدیک به محافل سیاسی برخورد قاطع و چکشی و آهنین داشته باشند؛ اخیراً برخی از دادگاه‌ها علنی شده و قدم مثبتی است که باید پیش از این‌ها اتفاق می‌افتاد.

وی تسامح قوه قضاییه را از دلایل فساد در کشور عنوان کرد و افزود: باید با قضات متخلف برخورد سنگین شود.

مجلس به تعطیلات نرود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص مجلس گفت: از حضور در برخی از جلسات متأثر می‌شوم چرا باید مجلس طرح‌ها و لوایحی را اکنون بررسی کند که هیچ برنامه‌ای در جنگ اقتصادی ندارد.

وی اضافه کرد: مجلس به جای تعطیلات باید از صبح تا شب جلسه متعدد بگذارد و از کارشناسان ورزیده، خبره و نظریه پرداز در حوزه اقتصادی بهره برد.

زاهدی بیان کرد: مجلس کارشناس به معنای واقعی که نظریه پرداز باشد ندارد. باید تیم اقتصادی دولت در مجلس وجود داشته باشد و نظریات مختلف را رصد کنند و بر اساس آن‌ها راه حل مشترکی اخذ شود.

وی تصریح کرد: اگر این اتفاقات بیفتد ظرف چهار ماه کشور به حالت قبلی خود بر می‌گردد و مردم هم اعتماد می‌کنند.

برخی از نمایندگان الفبای سیاسی را نمی‌شناسند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این که خانه احزاب باید از قدرت حزب‌ها دفاع کند، اظهار کرد: نظام انتخاباتی ما اگر به همین نحو ادامه یابد ضربه‌هایی را به کشور وارد خواهد کرد، در کشور ما بیش از اندازه آزادی در حوزه انتخابات وجود دارد و این باعث می‌شود کسانی که الفبای سیاسی را ندارند و منافع ملی را نمی‌شناسند کشور را فدای منافع جریانی شهر و روستای خود کنند.

وی افزود: باید به احزاب قدرت دهیم آن‌ها پای انتخابات بیایند، زیرا آن‌ها استراتژی، تشکیلات، چشم انداز و برنامه دارد و پاسخگوی ملت خواهند بود.

تغییر آیین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی

زاهدی در خصوص آموزش عالی گفت: نتوانستیم برای رفع نیاز‌های کشور پایگاه علمی خوبی ایجاد کنیم، مهمترین مسئله در آیین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه است که این آیین نامه باید تغییر کند.

وی تأکید کرد: این اشتباه فاحش است که استخدامی را بر اساس چهارچوب مقالات می‌بندیم باید دانست که مقالات برای کشور خلق ثروت نمی‌کند بلکه باید آن به فناوری و سپس تجاری سازی شود، باید به سمت فناوری و شکوفایی در حوزه علوم و فناوری حرکت کرد.

زاهدی از این که دانشگاه‌ها برای استخدام مقاله را اولویت قرار می‌دهند اظهار تأسف کرد و گفت: نباید خلاقیت و فناوری را ندید گرفت، هنوز آیین نامه ارتقاء هیئت علمی بر اساس آیین‌نامه نسل دوم است و این خود اثرش را در جذب هیئت علمی می‌گذارد.