به گزارش پارس نیوز، دهم مرداد ماه، سرانجام سوال از رئیس جمهور  با امضای ۸۰ نماینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

رئیس جمهور ۱۴ مرداد ماه در نامه‌ای به رئیس مجلس، با ذکر دو ایراد قانون اساسی اعلام کرد: «برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی انشاء الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد. البته این امر می تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم».

بر اساس اعلام هیات رئیسه مجلس، حسن روحانی رئیس جمهور ساعت ۸ صبح روز سه شنبه ۶ شهریور برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس حضور می یابد.

پنج محور سوالات اقتصادی نمایندگان از رئیس جمهور عبارتند از :

۱.عدم موفقیت دولت در مدیریت قاچاق کالا و ارز

۲.استمرار تحریم‌های بانکی پس از برجام

۳.عدم موفقیت دولت در کاهش نرخ بیکاری در چند سال اخیر

۴.رکود اقتصادی شدید چندساله

۵. افزایش روزافزون نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی.

طبق ماده ۲۱۳ آیین نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است ظرف یک ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ دهد؛ مگر با عذر موجه و با تشخیص مجلس شورای اسلامی. مدت طرح سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان، حداکثر ۳۰ دقیقه و مدت پاسخ رئیس‌جمهور حداکثر یک ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند. در این صورت، همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دو طرف بیان می‌شود و در بخش دوم، ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس‌جمهور مطرح می‌شود.

همچنین مطابق تبصره این ماده آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس‌جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن، به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، گزارش آن سؤال به قوه قضائیه ارسال می‌شود.