به گزارش پارس نیوز، 

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی اظهار داشت: سامانه جدید ارزی دارای تفاوتی با وضعیت قبلی بازار ارز کشور است و از این پس تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه و ماشین آلات خود باید از طریق بازار ثانویه ارز مورد نیاز خود را تامین کنند، لذا خودروسازان به نسبت ارزبری که کالاهای آنها دارد از نرخ ارز در بازار تاثیر می پذیرند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی اظهارداشت: مقدار زیادی از قطعات خودروها در داخل کشور تولید می شود، شامل قطعات پلاستیکی که از طریق پتروشیمی ها تامین می شود و قطعات مسی و فلزی که از کارخانه های ذوب آهن تامین می شود اما این قطعات نیز تحت تاثیر نرخ ارز قرار می گیرد، به همین دلیل تغییرات نرخ ارز در قیمت خودروها تاثیرگذار است.

وی افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید را راهکار جبران تاثیر نوسانات بازار ارز بر قیمت خودروها خواند و گفت: علیرغم همه این راهکارها، بخشی از افزایش قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است.  

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به تدوین بسته ای از سوی دولت برای حمایت از تولید در شرایط اقتصادی موجود گفت: وزارت صنعت بسته موردنظر را تهیه کرده و در شورای هماهنگی اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی تاکید کرد: در شرایطی که هزینه های تولید افزایش یافته، دولت باید با معافیت های مالیاتی و بیمه ای و ارائه تسهیلات بانکی کم بهره به بخش تولید کمک کند.

فولادگر با تاکید بر لزوم اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: در شرایط کنونی نباید از تولیدکنندگان مالیات بر ارزش افزوده اخذ کرد. علاوه بر این در محاسبات بیمه ای برای تولیدکنندگان باید مشوق هایی در نظر گرفته شود و بانک ها در پرداخت اقساط تولیدکنندگان تنفس و مهلت بدهند.

وی اظهارداشت: گمرک نیز باید اولا اقدام به ترخیص سریع مواد اولیه و ماشین های تولیدکنندگان کرده و ثانیا از تولیدکنندگانی که ماشین آلات و مواد اولیه با نرخ دلار قبلی وارد کرده اند نیز مابه التفاوت دریافت نکند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این باید دولت بسته حمایت از مصرف کنندگان تهیه کند و برای خرید تسهیلات بانکی با سود بانکی پایین در نظر بگیرد.

فولادگر تاکید کرد: با توجه به نوسانات بازار ارز و ارائه بسته جدید دولت در دوران انتقال و گذر قرار داریم که برای اقتصاد کشور بسیار حساس است. اگر دولت به خوبی مدیریت کند و از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حمایت کند، آزادسازی نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور خواهد بود اما در صورتی که دولت نتواند به خوبی مدیریت کند و مشکلات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را حل کند، ضربات مهلکی به اقتصاد کشور وارد می شود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی ادامه داد: درخواست ما از دولت این است که در مقطع کنونی، حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را در دستور کار خود قرار دهد و  اگر در این راستا خلاء قانونی وجود دارد، لوایح موردنیاز را به مجلس ارائه دهد.

وی افزود: قوه قضائیه نیز باید نقش خود را در نظارت بر بازار و برخورد با اخلالگران اقتصادی به خوبی ایفا کند.