به گزارش پارس نیوز، 

این خبرگزاری روز یکشنبه گزارش داد چین در همین راستا تصمیم گرفته است از این به بعد محموله‌های نفت خریداری شده از ایران را با نفتکش‌های شرکت ملی ایران حمل کند تا بتواند به خرید نفت از تهران برغم تحریم‌های آمریکا ادامه دهد.

در این گزارش آمده است: شرکت‌های 'جو‌های جنرونگ'، 'ساینوپک' بزرگترین شرکت نفتی آسیا و شرکت ملی نفت چین، در توافق جدیدشان با ایران به تهران اجازه داده اند نفت خریداری شده را نفتکش‌های شرکت ملی نفت ایران حمل کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: این تغییرات و آغاز حمل نفت با کشتی‌های ایرانی نشان می‌دهد که چین به هیچ وجه قصد ندارد تحریم‌های نفتی آمریکا را اجرایی کند.

این خبرگزاری گزارش کرده است در ماه ژوئیه تمام ۱۷ محموله نفتی خریداری شده چین از ایران توسط تانکر‌های شرکت ملی نفتکش ایران به چین حمل شده اند، در ماه ژوئن نیز از ۱۹ محموله حمل شده تنها هشت تانکر توسط شرکت‌های چینی بوده است.

با این حال شرکت‌های نفت چین، ساینوپک و جو‌های جنرونگ چنین موضوعی را تکذیب کرده اند.

در ماه گذشته، چین روزانه حدود ۲۳.۸ میلیون بشکه برابر با روزانه ۷۶۷ هزار بشکه از ایران نفت خریداری کرده است در ماه ژوئن نیز این رقم ۱۹.۸ میلیون بشکه یا ۶۶۰ هزار بشکه در روز بوده است.

طبق آمار گمرک چین، در سال ۲۰۱۷ نیز چین به طور متوسط روزانه ​​۶۲۳ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

مقامات آمریکایی بعد از خروج این کشور از برجام اعلام کردند خریداران نفت خام ایران باید تا چهارم نوامبر (۱۳ آبان ۱۳۹۷) واردات نفتی خود از ایران را پایان دهند، در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد.

تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه طرف‌های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشور‌های مختلف شده به طوری که تعدادی از این کشور‌ها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از کشور‌ها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد.