به گزارش پارس نیوز، 

دو مقام آمریکایی روز جمعه گفتند که واشنگتن نتوانست در مذاکرات با چین، این کشور را برای قطع واردات نفت از ایران ترغیب کند.

این دو مقام عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا، مخالفت چین با درخواست این کشور را ضربه‌ای به اقدام‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای منزوی کردن ایران بعد از خروج از توافق هسته‌ای توصیف کردند.

در همین زمینه «مایلس هونیگ» عضو سابق حزب سبز آلمان و از نامزد‌های ورود به کنگره این کشور به شبکه خبری «پرس. تی. وی» گفت: «انسان با خودش می‌گوید آیا واقعا یک دولت [از حزب]دموکرات هم می‌توانست انقدر احمق باشد که از چین انتظار داشته باشد به درخواست تغییر سیاست تجاری‌اش با ایران در زمینه صادرات نفت، عمل کند.»

تحلیلگر آلمانی در ادامه گفت: «آنطور که آمریکا سیاست خارجی خود را انجام می‌دهد، شاید کشور‌های زیادی را به سمت خود جلب کند، اما چین قدرتی متکی به خود است. چین از طریق گسترش حضور نظامی در اقیانوس آرام، رفتار‌های تهاجمی را اعمال می‌کند و از خواسته‌های واشنگتن درباره چگونگی تجارت با آمریکا پیروی نمی‌کند. چین یک ابرقدرت است که با قدرت آمریکا رقابت می‌کند.»

هوینگ با قیاس رفتار‌های ترامپ با رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: «دولت ترامپ و باراک اوباما [رئیس جمهور سابق]فلسفه استثناءگرایی آمریکایی مشابه دارند. اوباما به صراحت و روشنی درباره جایگاه عظیم ایالات متحده در جهان فخر می‌فروخت. ترامپ هم صرفا همان گفته‌ها را تغییر شکل داده و در قالب "عظمت را به آمریکا بازگردانیم" عرضه می‌کند.»

عضو سابق حزب سبز آلمان ادامه داد: «سرمایه‌داری و امپریالیسم، نیروی هدایت کننده سیاست خارجی آمریکا هستند، اما [این کشور]هنوز نپذیرفته که دیگران به سادگی در برابر این [سیاست]سر خم نمی‌کنند.»

وی با توصیف وضعت کنونی آمریکا با حضور ترامپ گفت: «با ورود دونالد ترامپ، چین، رقیب سرمایه‌دار آمریکا در سطح جهانی درحال سبقت گرفتن از این کشور است. درحالی که ترامپ، آمریکا را در سراسر جهان منزوی می‌کند، فاصله رفتن کشور‌های بیشتر و بیشتری از آمریکا، ساده‌تر شده است. چین مدل خاصی برای خود است و رقیبی جدی برابر وال استریت به شمار می‌آید.»

هونیگ در ادامه درباره رویکرد‌های یکسان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا در ضدیت با ایران داد: «هر دو دولت دموکرات و جمهوریخواه در میل خود جهت تغییر نظام ایران برابرند. آن‌ها هر دو از سرنگونی «محمد مصدق» (نخست وزیر سال‌های دور) که به صورتی دموکراتیک روی کار آمده بود و روی کار آوردن «محمد رضا شاه» حمایت کردند و به یک اندازه از دموکراسی دینی که امروز برقرار است، تنفر دارند.»

هوینیگ در خاتمه گفت: «تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران سیاست موثر آمریکا در قبال ایران را به شدت تغییر داد. در حالی که اوباما می‌توانست تحریم‌های موثری علیه ایران و مردم این کشور اعمال کند، تلاش‌های ترامپ در حال شکست خوردن است. امتناع چین از تغییر سیاست تجارت خود، بی‌ثباتی و انزوای آمریکا را در صحنه جهانی برجسته می‌کند.»

وزارت خارجه چین نیز روز جمعه بار دیگر بر قانونی بودن همکاری‌های پکن و تهران در بخش‌های مختلف از جمله بخش انرژی تأکید کرد.

«گنگ شوانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سئوالی درباره گزارش‌های پیشتر منتشر شده مبنی بر اینکه پکن درخواست آمریکا برای قطع واردات نفت از ایران را رد کرده گفت: «ما معمولاً به این نوع سوال‌ها پاسخ می‌دهیم. چین و ایران، تعهد‌های بین‌المللی‌شان را زیر پا نمی‌گذارند. ما با یکدیگر تماس‌ها و همکاری‌های متعارفی داریم که منصفانه، منطقی، قانونی و عاقلانه هستند. در این همکاری‌ها چیزی که سزاوار سرزنش باشد، وجود ندارند.»