به گزارش پارس نیوز، 

«جواد ترک آبادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق، چهارشنبه با «علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

حیدر در جریان این دیدار تأکید کرد که برخی از کشورها عمدا اجازه نمی‌دهند که مردم سوریه به کشور خود باز گردند؛ زیرا این کشورها به حضور این افراد نیاز دارند و از حضورشان از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی استفاده می‌کنند.

ترک آبادی در گفت‌وگو با روزنامه الوطن سوریه این دیدار را خوب توصیف و تأکید کرد که این گفت‌وگوها درباره بازگشت آوارگان سوری و چگونگی تسهیل در روند بازگشت آنان بوده است.

وی تصریح کرد که ایران، کمک به ملت سوریه را منفعت مشترک خود می‌داند و بر این باور است که این دو کشور از نظر تمدن با هم تلاقی دارند و بازگشت سوریه به وضعیت گذشته خود برای تهران اهمیت دارد.

حیدر هم درباره فحوای این دیدار اعلام کرد که با طرف ایرانی مسئله مصالحه‌ را بررسی کرده است و به گفته وی ایران از نخستین کشورهایی بود که از مصالحه در سوریه حمایت کرد.

وی با بیان اینکه دولت سوریه تلاش خود را به کار گرفته تا روند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان تسهیل شود، اظهار داشت که برخی از کشورها به سودشان نیست که بگویند وضعیت سوریه بهبود یافته و امکان بازگشت وجود دارد؛ زیرا بسیاری از کشورهای اطراف سوریه و حتی کشورهای غربی مصلحتشان در عدم بازگشت آوارگان سوری به کشورشان است.

این مسئول سوری در پایان درباره وضعیت مصالحه در ادلب هم اعلام کرد که وضعیت این استان با سایر مناطق سوریه تفاوت دارد؛ زیرا گروههای تروریستی در آن حضور دارند که دارای تفکر تروریستی رادیکالی دارند که «نمی‌توان با آنان به توفق رسید و غیر قابل مصالحه هستند».